اینترنت ماهواره‌ ای و همه چیزی که باید در مورد آن بدانید

اینترنت ماهواره‌ ای چیزی است که امروزه زیاد درباره آن صحبت می‌‌شود؛ قطعا شما هم چیزهایی درباره آن شنیده‌اید. اما اینترنت ماهواره‌ای چیست و چگونه کار می‌کند؟ مزایا و معایب اینترنت ماهواره‌ای چیست و برای چه کسانی مناسب است؟ همچنین آینده این نسل از اینترنت چه خواهد بود؟

اینترنت ماهواره‌ای چیست؟

اینترنت ماهواره‌ ای

ماهواره‌های مخابراتی فعلی در ارتفاع ۳۶ هزار کیلومتری از سطح زمین قرار دارند. این ماهواره‌ها به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند که سرعت چرخششان با سرعت چرخش زمین به دور خود برابر است. این بدین معنی است که شما همیشه این ماهواره‌ها را در یک نقطه ثابت از فضا می‌توانید ببنید. این نکته باعث می‌شود که هر کدام از این ماهواره‌ها همواره محدوده خاصی را تحت پوشش خود داشته باشند.   

در اینترنت ماهواره‌ای اطلاعات بین دیش ماهواره‌ای و ماهواره‌ای که در فضا قرار دارد رد و بدل می‌شود. اینگونه کاربر می‌تواند در هر نقطه‌ای از زمین که باشد به اینترنت متصل شود؛ به شرط آنکه در محدوده پوشش اینترنت ماهواره‌ای قرار داشته باشد.

اینترنت ماهواره‌ای چگونه کار می‌کند؟

اینترنت ماهواره‌ ای

فرض کنید شما می‌خواهید به اینترنت ماهواره‌ای متصل شوید. ابتدا باید به‌ وسیله لپ‌تاپ یا گوشی درخواستی دهید تا سیگنالی از وسیله هوشمند شما منتشر ‌شود. آن سیگنال به وسیله مودمی که در خانه دارید دریافت شده و آن را به دیش ماهواره می‌فرستد. این دیش سیگنال ارسالی شما را دریافت کرده و آن را برای ماهواره‌ای که در فضا قرار دارد می‌فرستد. این روند برای پاسخ به صورت معکوس طی می‌شود. به این صورت که سیگنال پاسخ از ماهواره‌ای که در فضا قرار دارد، ابتدا به دیش ماهواره‌ی روی زمین سپس به مودم و نهایتا به گوشی یا لپ تاپ شما می‌رسد.

معایب اینترنت ماهواره‌ای

  • آب و هوا بر سرعت اینترنت اثر می‌گذارد. اگر آب و هوا بد یا طوفانی باشد، باعث ضعف اینترنت شما می‌شود.
  • سرعت پاسخ (latency)  ضعیف یا نرخ پینگ (ping) بالا؛ یعنی مدت زمانی که طول می‌کشد دو کامپیوتر، دستگاه، سرویس یا سرور در یک شبکه ارتباط برقرار کنند طولانی است. اینترنت ماهواره‌ای  سرعت رفت و برگشت پایین یا پینگ بالایی دارد.
  • موانع کوچکی که در مسیر سیگنال‌ها وجود دارد، بر کیفیت اینترنت شما اثر می‌گذارد. مثلا اگر شاخه‌های درختی یا ساختمانی در مسیر سیگنال‌ها باشد، اینترنت شما با اختلال همراه خواهد بود.
  • سرویس آپلود و دانلود اینترنت ماهواره‌ای مجزا از هم هستند. مثلا شما با خرید یک سرویس ADSL قادر به دانلود و آپلود فایل هستید، اما در اینترنت ماهواره‌ای شما باید برای آپلود و دانلود سرویس‌های جداگانه‌ای تهیه کنید. در این نوع اینترنت سرعت دانلود بسیار بیشتر از سرعت آپلود است. (حداکثر سرعت دانلود ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود ۳ مگابیت بر ثانیه)
  • در اینترنت ماهواره‌ای شما نمی‌توانید از VPN استفاده کنید. زیرا VPNها به تاخیر کم و پهنای باند بالا نیاز دارند که کاملا متناقض با اینترنتی است که از طریق ماهواره دریافت می‌کنید.
  • اینترنت ماهواره‌ای بسیار گران است. شما برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای نیاز به تجهیزاتی دارید که تهیه آن بسیار هزینه بر است، مانند دیش مخصوص و رسیور(برای این کار نیاز به مجوز دارید). اما اگر بخواهید از یک شرکت ارائه دهنده اینترنت ماهواره‌‌ای سرویس بگیرید، نیازی به دیش نخواهید داشت اما باز هم برای شما به صرفه نیست! هزینه‌ای که شما برای اینترنت ماهواره‌ای با سرعت ۲ مگابیت بر ثانیه می‌پردازید، ۲ برابر هزینه‌ ماهیانه‌ اتصال اینترنت کابلی با سرعت ۲۵ برابر بهتر است.
اینترنت ماهواره‌ ای

مزایای اینترنت ماهواره‌ای

راستش اینترنت ماهواره‌ای فعلی تنها در مقایسه با اینترنت دایل آپ (Dial-up)  به صرفه است. آن هم فقط در نقاطی که دسترسی به اینترنت کابلی نداشته باشید. اینترنت ماهواره‌ای سرعتی ۱۰ تا ۳۵ برابر بیشتر از سرعت اینترنت دایل آپ دارد و به خطوط تلفن هم نیازی ندارد. اما همانطور که گفته شد معایب آن بسیار بیشتر از مزایای آن است که بخواهیم از آن استفاده کنیم.  

دو شرکت ویاست (ViaSat) و هیوزنت (HughesNet) برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ این نوع اینترنت را عرضه کردند. امروزه خبرها هاکی از آن است که اسپیس ایکس قصد دارد با فرستادن هزاران ماهواره‌ استارلینک به مدارهای پایینی زمین، امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت را در همه ‌جای جهان فراهم کند. همچنین شرکت‌های دیگری چون آمازون و وان‌وب، ایده‌های بلندپروازانه‌ای در این زمینه دارند. باید دید نتیجه این سرمایه‌گذاری عظیم چه خواهد شد.

 




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *