آینده در دستان اینترنت کامپیوتر دفینیتی

در دنیای ارتباطات، همه‌چیز هرروز رو به تغییر است و فناوری‌های جدید جای فناوری‌های قدیمی را می‌گیرند. اینترنت کامپیوتر دفینیتی یکی از این فناوری و رمزارزهاست. بنیاد دفینیتی پروژه اینترنت کامپیوتر را با هدف پشتیبانی بیشتر از قراردادهای هوشمند و توسعه‌ی بلاکچین شروع کرده است. تمرکز گسترده دفینیتی، بر ساخت یک پلتفرم است که می‌تواند در بین مجموعه‌ای گسترده‌تر از برنامه‌ها با هزینه‌ای کمتر نسبت به پلتفرم‌های ابری نظیر آمازون و اچ پی مورد استفاده قرار گیرد.

سازندگان این رمزارز معتقدند که می‌توان از آن به‌عنوان راهی برای بازآفرینی فضای وب اما به شکل غیرمتمرکزتری استفاده کنند. در ادامه برای شناخت بیشتر این تکنولوژی با ما همرا باشید.

پروتکل اینترنت کامپیوتر (ICP) چیست؟

ICP یک رمزارز یا توکن دیجیتالی است که به کاربران اجازه می‌دهد برنامه، وب‌سایت و سایر خدمات مبتنی بر وب را ایجاد کنند. در واقع رمزارز اینترنت کامپیوتر را می‌توان به‌عنوان یک شبکه کامپیوتری غیرمتمرکز در نظر گرفت که می‌تواند نسخه جدید یا متفاوتی از برنامه‌ها را بر بستر وب اجرا کند. برنامه نویسان می­‌توانند با استفاده از Internet Computer کدهای خود را مستقیما بر روی اینترنت اجرا کنند و این کدها در واقع در کامپیوترهایی به هم متصل در فضای بلاکچین اجرا خواهند شد.

اینترنت کامپیوتر دفینیتی

ایده این پروژه در واقع به‌اشتراک‌گذاری قدرت پردازشگر سیستم‌های مختلف با کمک اینترنت در قالب محیط بلاکچین برای اجرای کدهای دستوری در فضای ابری می‌باشد. دفینیتی مدعی است که می‌تواند تعدادی از مهم‌ترین مشکلات بلاکچین را حل کند. این شرکت قصد دارد صنعت کامپیوترهای ابری را با پلتفرم غیرمتمرکز خود جایگزین کند و بر روی آن نسل جدیدی از برنامه‌های مگا یا ابراپلیکیشن‌ها را طراحی کند.

اگر این متن را دوست دارید، مطلب “اینترنت اشیا؛ ناجی زمان یا نابودگر جهان” را نیز بخوانید.

Internet Computer چه کاری می‌کند؟

برخلاف اینترنت سنتی، اینترنت کامپیوتر به جای تکیه بر زیرساخت‌های متمرکز، برنامه‌ها و داده‌ها را مستقیماً به‌صورت درون زنجیره‌ای میزبانی کرده و به آن‌ها سرویس می‌دهد. شبکه‌ای از مراکز داده در لایه ابتدایی خود می‌تواند گره‌هایی را اجرا کند که از ICP استفاده می‌کنند.

ICP به هر کسی اجازه می‌دهد بدون استفاده از خدمات شرکت‌های بزرگ مانند آمازون ، گوگل یا فیس بوک ، نرم افزار بسازد یا محتوا را در اینترنت منتشر کند.

کیچین قادر خواهد بود از قراردادهای هوشمند ابتدایی تا نرم افزارهای پیچیده­­ای در قالب دیفای (DeFi) را پشتیبانی کند و از نظر تئوری میزبانی برای تمام نرم افزارها و قراردادهای هوشمند فعلی باشد.

ICP چگونه کار می‌کند؟

این پروژه توسط پروتکلی غیرمتمرکز به نام ICP (Internet Computer Protocol) مهیا می‌­شود. قدرت پردازش توسط سیستم­‌هایی مجزا در نقاط مختلف تامین می­‌شود که در محیط بلاکچین به یکدیگر متصل شده‌اند و سیستمی یکپارچه را تشکیل می­‌دهند که امنیتی در حد بلاکچین‌های قرارداد هوشمند خواهد داشت.

ویژگی منحصربه‌فرد بلاکچین ارائه‌شده توسط سازمان دفینیتی، زنجیره چین کی Chain Key می‌باشد. زنجیره‌ای که در آن تراکنش‌های مالی و محاسباتی، مستقیماً بر بستر شبکه تایید می‌شوند.

اینترنت کامپیوتر از یک مکانیسم اجماع چهار لایه بر اساس روش اثبات سهام استفاده می‌کند. این لایه‌ها شامل لایه هویت، لایه اخطار تصادفی، لایه بلاکچین و یک لایه اسناد رسمی است. این لایه‌ها با هم امنیت و مقاومت قابل اثبات در برابر حملات شناخته شده (مانند سیبیل و حمله ۵۱ درصدی) را تامین کرده و در عین حال غیرمتمرکز ماندن شبکه و مقیاس‌پذیری آن برای خدمات‌دهی به میلیون‌ها شرکت‌کننده را تضمین می‌کنند.

Chain Key چیست؟

اینترنت کامپیوتر دفینیتی

Chain Key روشی است که در آن تراکنش‌ها روی شبکه تأیید می‌شوند. با استفاده از این تکنولوژی، Internet Computer می‌تواند با تنها یک کلید عمومی واحد، صحت محصولاتی از جمله ساعت‌های هوشمند، تلفن‌های همراه و غیره را بررسی کند. فناوری Chain Key به Internet Computer اجازه می‌دهد تا تنها در یک الی ۲ ثانیه، تراکنش‌های بروزرسانی وضعیت قراردادهای هوشمند را تایید کند و  اولین کامپیوتر بلاکچینی باشد که با سرعت وب و ظرفیت نامحدود فعالیت می‌کند.

فازهای ICP

اینترنت کامپیوتر هم‌اکنون در فاز ششم خود به سر می‌برد و از اوایل سال ۲۰۱۹، انتشار نسخه آلفای کیت توسعه نرم‌افزار (SDK) شبکه، ارائه سرویس ابری غیرمتمرکز خود به صورت اپن سورس، عرضه پشته فناوری توزیع شده اینترنت کامپیوتر به توسعه‌دهندگان شخص ثالث، انتشار سیستم عصبی شبکه پیشنهادی اینترنت کامپیوتر و سیاست اقتصادی، معرفی نسخه آلفای IC و در نهایت  انتشار عمومی شبکه و فعال شدن سیستم حاکمیت آن را پشت سر گذاشته است.

اینترنت کامپیوتر دفینیتی

بنیاد دفینیتی معتقد است ظرف ۲۰ سال آینده ICP از اینترنت بسته امروز بزرگ‌تر خواهد شد، بیشتر زیرساخت‌های مهم جامعه بر روی آن میزبانی می‌شود و افراد در سراسر جهان از حریم خصوصی و آزادی‌های شخصی بیشتر بهره‌مند خواهند شد.

مزایا

  • مقیاس‌پذیری نامحدود
  • امنیت؛ دفینیتی ادعا می‌کند که سیستم امنیتی این شبکه بهتر از اتریوم است.
  • سازگاری با قراردادهای هوشمند و امکان ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز بر روی این پلتفرم
  • تیم توسعه بسیار با تجربه.

معایب

پروتکل اینترنت کامپیوتر بی‌نقص نیست و منتقدان ادعا می‌کنند که در کد این پروتکل ایرادهایی وجود دارد. بلاکچین اینترنت کامپیوتر به شدت کنترل می‌شود و قیمت توکن اینترنت کامپیوتر همیشه زیر نظر تیم توسعه قرار دارد.

بنیاد دفینیتی و پروژه Internet Computer

اینترنت کامپیوتر دفینیتی

دفینیتی در سال ۲۰۱۶ در پالو آلتوی کالیفرنیا توسط دومینیک ویلیامز، متخصص و نظریه‌پرداز کامپیوتر تأسیس شد. دفینیتی در مجموع ۱۲۱ میلیون دلار سرمایه از حامیانی مثل اندرسن هوروویتز دریافت کرده است. این بنیاد یک شرکت غیرانتفاعی است که دفتر مرکزی آن در زوریخ سوئیس است. دومینیک ویلیامز (Dominic Williams) در مصاحبه‌ای گفت:

“این یک پلتفرم کاملاً جدید است. یک پلتفرم عمومی و دنباله اینترنت است. ما در نهایت به‌ دنبال جنبه استثنایی بلاکچین هستیم.”




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *