بسته‌ های اینترنتی کی تمام می‌شود؟

اطلاع‌رسانی زمان پایان بسته و برنامه‌ریزی برای مصرف اینترنت، برای کاربرانی که از بسته‌ های اینترنتی استفاده می‌کنند، اهمیت زیادی دارد و به‌جز روش‌های ارسال پیامک از سوی اپراتورها، خود کاربران هم می‌توانند از میزان باقی‌مانده اینترنت خود مطلع شوند.

اکثر مشترکان تلفن همراه، از بسته‌ های اینترنتی تشویقی اپراتورهای همراه استفاده می‌کنند، اما با تمام شدن این بسته‌ها، اینترنت با تعرفه آزاد محاسبه خواهد شد که در مقایسه با بسته‌های تعریف‌شده در اپراتورها برای کاربران مقرون‌به‌صرفه نیست. به همین دلیل آگاهی از زمان اتمام بسته‌ های اینترنتی همراه اهمیت زیادی دارد و برخی کاربران مدعی‌اند که این موضوع در زمان مناسبی به آن‌ها اطلاع داده نمی‌شود.

چه زمانی بسته های اینترنتی تمام می‌شوند؟

بسته های اینترنتی در دو حالت به اتمام می‌رسند:

۱. در حالتی که مدت زمان اعتبار آن‌ها به پایان برسد.

۲. در حالتی که حجم بسته کامل استفاده شود.

در حالت اول، اگر بسته یک روزه، یک هفته‌ای یا چند ماهه باشد، پس از طی شدن مدت زمان تعیین شده، بسته تمام می‌شود؛ حتی اگر از حجم بسته باقی مانده باشد.

در حالت دوم نیز اگر حجم تعیین شده بسته (که معمولا از ۱۰۰ مگ تا چندین گیگ را شامل می‌شود) کامل استفاده شده و حجم بسته تمام شود، اعتبار بسته نیز به پایان می‌رسد؛ حتی اگر از مدت زمان بسته باقی مانده باشد.

اگر بسته اینترنت تمام شود چه اتفاقی می‌افتد؟

هنگامی که بسته‌ های اینترنتی شما به دلایل بالا تمام شوند و شما هیچ بسته فعالی نداشته باشید، اینترنت شما با تعرفه آزاد محاسبه می‌شود. کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مصوبه خود در سال ۱۳۹۵، با کاهش ۲۰ درصدی تعرفه اینترنت، سقف تعرفه خدمات داده تلفن همراه را برای سیم‌کارت‌های دائمی به ازای هر کیلوبایت، ۰.۴ ریال و برای سیم‌کارت‌های اعتباری ۰.۶ ریال تعیین کرد. این یعنی در سیم‌کارت دائمی، هزینه هر گیگابایت اینترنت آزاد حدود ۴۲ هزار تومان و در سیم‌کارت اعتباری هر گیگابایت اینترنت آزاد حدود ۶۳ هزار تومان محاسبه می‌شود که هزینه‌های بالایی در مقایسه با بسته‌ های اینترنتی است.

چطور بفهمیم بسته‌ های اینترنتی کی تمام می‌شوند؟

اطلاعات مربوط به نحوه خرید، فعال‌سازی و استعلام مانده‌حساب طرح‌های تشویقی و بسته‌های تخفیفی اینترنت موبایل از طریق پورتال رسمی اپراتورهای همراه اعلام می‌شود. همچنین اپراتورها برای اطلاع مشترکان از وضعیت بسته‌های اینترنتی خریداری‌شده، شامل میزان اعتبار حجمی یا زمانی بسته از دو روش پیامک و کد دستوری (USSD) استفاده می‌کنند.

همراه اول

مشترکان اپراتور همراه اول، می‌توانند با ارسال عدد ۰ لاتین به شماره ۸۰۸۰، شماره‌گیری کدهای دستوری #۳۲۰*۱۰* و #۰*۱۰۰* و یا مراجعه به حساب کاربری «همراه من» در آدرس my.mci.ir، از باقی‌مانده بسته‌ های اینترنتی خود مطلع شوند. مشترکان ایرانسل می‌توانند از طریق برنامه کاربردی ایرانسل من و یا شماره‌گیری کد دستوری #۵۵۵* از میزان حجم باقیمانده بسته خود باخبر شوند. مشترکان اپراتور رایتل هم می‌توانند با شماره‌گیری کدهای دستوری #۱۴۲* و #۱۴۴*، باقی‌مانده بسته اینترنت سیم‌کارت رایتل خود را مشاهده کنند.

بسته‌ های اینترنتی

ایرانسل

رو به اتمام بودن حجم بسته‌ های اینترنتی ایرانسل برای کاربران خدمات اینترنت همراه نسل دو، سه و چهار، از طریق پیامک طی دو نوبت به مشترک اطلاع رسانی می‌شود. همچنین آغاز محاسبه تعرفه خدمات اینترنت همراه مشترکان سیم کارت‌های دائمی بر اساس «تعرفه مصرف آزاد» هم طی پیامکی به اطلاع این دسته از مشترکان می‌رسد.


ضمن آنکه میزان باقی مانده اعتبار حجمی و زمانی بسته‌ های اینترنتی همراه ایرانسل، از طریق نرم افزار کاربردی «ایرانسل من» به صورت در لحظه برای مشترکان سیم کارت‌های دائمی و اعتباری قابل مشاهده است. همچنین، کنترل مصرف و شارژ حساب، تغییر طرح تعرفه، دریافت و پرداخت صورت حساب، فعالسازی بسته‌های افزایشی و ثبت و بازبینی رخدادها از دیگر کاربردهای این برنامه کاربردی است که برای کاربران گوشی‌های مبتنی بر سیستم عامل اندروید، iOS و جاوا قابل استفاده می باشد.

آیا می‌توان مصرف اینترنت آزاد را غیرفعال کرد؟

در حال حاضر امکان رگولاتوری امکانی را فراهم کرده است تا مشترکان اپراتورها بتوانند مصرف اینترنت با تعرفه آزاد را غیرفعال کنند. نحوه غیرفعال کردن مصرف اینترنت آزاد پس از اتمام بسته اینترنت، برای مشترکان همراه اول با شماره‌گیری کد دستوری #۱۱۳*۱۰۰* و برای مشترکان ایرانسل با شماره‌گیری کد دستوری #۳*۲*۳*۵۵۵* است.

چطور بفهمیم مصرف اینترنت از کدام بسته است؟

این موضوع در حال حاضر تنها در اپراتور ایرانسل قابل بررسی است. به کمک نرم افزار ایرانسل من، می‌توانید در لحظه بفهمید مصرف اینترنت ایرانسل‌تان از کدام بسته است. کافی است مراحل زیر را طی کنید:

۱- نرم افزار ایرانسل من را دانلود کنید.

۲- وقتی وارد نرم افزار می‌شوید در صفحه داشبورد که همان صفحه اول ظاهر شده در نرم افزار است، گزینه “مصرف اینترنت من از کدام بسته است؟” را تپ کنید.

پس از چند لحظه به شما گفته می‌شود که مصرف اینترنت ایرانسل از کدام بسته است. این ویژگی تشخیص بسته اینترنت در حال استفاده ایرانسل چند ثانیه زمان می‌برد و در نهایت به شما گفته می‌شود کدام بسته اینترنت شما در حال استفاده است. این برای شرایطی که شما از چند بسته اینترنت ایرانسل استفاده می‌کنید بسیار مفید است.

اگر دو بسته اینترنت به‌صورت همزمان داشته باشیم، اول از کدام بسته استفاده می‌شود؟

به‌طورکلی، اولویت استفاده از بسته‌ های اینترنتی معمولا با بسته‌ای است که مدت زمان کمتری از زمان آن باقی مانده است. برای مثال اگر یک بسته ۳۰ روزه داشته باشید و در کنار آن اقدام به خرید یک بسته ۱ روزه کنید، ابتدا بسته ۱ روزه استفاده می‌شود تا حجم آن یه پایان برسد یا مدت زمانش منقضی گردد، سپس از بسته ۳۰ روزه مصرف خواهد شد.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *