هرآن چه باید درباره بلیت مترو بدانید: انواع و روش‌های شارژ کردن بلیت مترو

در چند سال اخیر کارت بلیت مترو و بلیت تک‌سفره از یک کارت کاغذی معمولی به یک کارت مدت‌دار تبدیل شده که می‌توان به‌صورت اختصاصی برای هر فرد آن‌ها را صادر کرد. در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ به بررسی انواع بلیت مترو و نحوه شارژ کردن آن‌ها می‌پردازیم. با ما همراه شوید.

مقدمه

ما در عصری زندگی می‌کنیم که سرعت انجام کارها در آن بسیار حائز اهمیت است و به همین خاطر، باید برای انجام امور از سریع‌ترین راه‌های ممکن استفاده نماییم. دراین‌بین، یقیناً مترو به‌عنوان یکی از ارکان اصلی حوزه حمل‌ونقل عمومی می‌تواند کمک ما ایرانی‌ها باشد. امروزه، استفاده از مترو در همه جای دنیا و مخصوصاً در شهرهای پرجمعیت و بزرگ ازجمله پایتخت ایران ترویج یافته است.

این روزها با شیوع ویروس کرونا یکی از اصول پیشگیری، رعایت فاصله افراد با یکدیگر و همچنین به حداقل رساندن کاهش تماس با سطوح است، اما افرادی هستند که برای انجام کارهای ضروری خود بالاجبار از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی استفاده می‌کنند. این افراد می‌توانند از اپلیکیشن‌های موجود برای شارژ کارت شهروندی یا خرید بلیت خود استفاده کرده و تماس خود را با سایر افراد به حداقل برسانند.

انواع بلیت مترو و آشنایی با کارایی آن‌ها

بلیت‌های اعتباری و QR Code

بی‌تردید، کامل‌ترین و پیشرفته‌ترین بلیت‌ها، بلیت‌های اعتباری و QR Code از جنس کاغذ بوده که به‌راحتی تولید می‌شوند و هیچ‌گونه خطری هم برای سلامت محیط‌زیست و طبیعت ندارند. استفاده از این نوع بلیت‌ها سبب صرفه‌جویی هم در وقت و هم در هزینه می‌شود.

بلیت ۶۰ الی ۷۲۰ سفره

از دیگر انواع بلیت مترو می‌توان به این مدل اشاره کرد که در چهار رنگ مختلف طراحی و از سال ۱۳۷۸ در اختیار عموم مسافران قرار داده شد. بر اساس مقاله نحوه خرید بلیت مترو باید بدانید که این مدل از بلیت‌ها قابل‌انتقال به دیگری و همچنین برخوردار از قابلیت شارژ شدن بوده و هر مسافری می‌توانست بدون الصاق عکس بر روی بلیت، آن را به دوست و مسافری دیگر تقدیم نماید. نوع نارنجی‌رنگ این بلیت مترو قابل‌استفاده برای انجام ۶۰ سفر، نوع آبی آن مناسب استفاده برای انجام ۱۸۰ سفر، نوع سبز آن قابل‌استفاده برای انجام ۳۶۰ سفر و رنگ قرمز نیز ۷۲۰ سفره طراحی شدند.

بلیت‌های الکترونیک و کارت مترو Ezpay

مورد بعدی از انواع بلیت مترو مربوط به مدل‌های الکترونیکی می‌شود که بی‌شک، سطح سواد مصرفی از مترو و همچنین سیستم‌های قابل بهره‌برداری در آن را افزایش داد. این بلیت‌ها مزایای متعددی برخوردار بودند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پرداخت هزینه پارکومترها برای دارندگان خودرو، برخورداری از قابلیت پرداخت کرایه اتوبوس‌های درون‌شهری و پرداخت کرایه تاکسی اشاره داشت.

ایزی پی در حقیقت دستگاهی است شبیه به خودپردازهای بانکی که از قابلیت شارژ کردن کارت‌های مخصوص به خود برخوردار هست. امروزه، اغلب مترو سواران تهرانی برای تردد خود و استفاده از خطوط مختلف مترو از این مدل کارت‌ها استفاده می‌کنند، زیرا هم به‌سادگی قابل‌خرید آن هم بدون پرداخت وجه نقد بوده و هم می‌توان در کسری از زمان اقدام به شارژ کردن آن نمود.

بلیت مترو

بلیت مغناطیسی و بلیت‌های مترو با بارکد دوبعدی

مدل‌های مغناطیسی فلش دار بوده و به‌صورت رنگی نیز طراحی و تولیدشده‌اند. بر اساس مقاله نحوه خرید بلیت مترو باید بدانید که قسمت فلشی تعبیه‌شده بر روی این نوع از بلیت‌ها جهت واردکردن آن‌ها به ریدرگیت‌های ورودی تعیین و قسمت نواری پشت آن‌ها نیز برای دریافت اطلاعات کاربر مشخص شده است. بلیت‌های تک‌سفره یا چند سفره برخوردار از بارکد دوبعدی نه‌تنها برای استفاده کاربران مترو بلکه برای استفاده از قطارهای بین‌شهری، شناسه کارت پرواز، مجوز تردد در مسیرهای خاص، بارکد شناسه کالا، بلیت ورودی به مراکز توریستی و تفریحی نیز استفاده می‌شوند.

بلیت‌های هوشمند و کارت متروی هوشمند بدون تماس

از دیگر گام‌های مهم صورت گرفته در بخش طراحی بلیت‌های مترو، می‌توان به ایجاد بلیت‌های هوشمند CSC اشاره نمود. این مدل از بلیت‌ها از مهر ۱۳۸۱ در اختیار مسافران قرار گرفتند و جانشین کارت‌های اعتباری مترو شدند. ازجمله مزایای قابل‌توجه بلیت‌های هوشمند می‌توان به امکان شارژ مجدد، قابل‌انتقال بودن به شخص دیگر، امکان استفاده از تخفیف‌های در نظر گرفته‌شده برای آن و…اشاره داشت.

با استفاده از کارت متروی هوشمند بدون تماس دیگر هیچ نیازی به ریدرگیت‌ها نیست و امنیت استفاده از آن‌ها برای کاربران بسیار بالاست. سیستم قابل بهره‌گیری از این نوع کارت‌های مترو، RFID  بوده که کار با آن نیز بسیار آسان و بدون دردسر هست. این مدل از کارت‌ها را می‌توان به‌سادگی برنامه‌ریزی کرد تا مسافران بتوانند با توجه به سطح حوزه حمل‌ونقل شهری محل زندگی خود از آن‌ها استفاده نمایند.

چگونه کارت بلیت مترو را آنلاین شارژ کنیم؟

اپلیکیشن تهران من

اپلیکیشن تهران من امکان خرید غیرحضوری بلیت تک‌سفره مترو و شارژ آنلاین کارت بلیت را فراهم کرده است. همچنین امور مربوط به طرح ترافیک و خودرو، پرداخت کلیه قبض‌های خدماتی و عوارض شهرداری تهران ازجمله مواردی است که در این برنامه در دسترس است.

۱- ابتدا اپلیکیشن تهران من برای سیستم‌عامل اندرید را از سایت my.tehran.ir دریافت کنید.

۲- پس از وارد شدن به برنامه در صورت نداشتن موجودی، مبلغ اعتبار خود را انتخاب یا به‌دلخواه وارد کنید.

۳- پس از افزایش موجودی اعتبار خود، ابتدا گزینه بلیت درون‌شهری، سپس گزینه بلیت تک‌سفره را انتخاب و تعداد بلیت خود را مشخص کنید.

۴- بعد از انجام عملیات، تنها با قرار دادن صفحه شطرنجی داده‌شده مقابل چشمی گیت می‌توانید از بلیت خود استفاده کنید.

۱- برای شارژ کردن کارت بلیت، از قسمت بلیت درون‌شهری، کارت بلیت را انتخاب کنید.

۲- شماره سریال کارت خود را به همراه نام کارت وارد کنید.

۳- مبلغ موردنظر را وارد و گزینه شارژ بلیت را انتخاب کنید.

۴- پس از ثبت کارت خود، می‌توانید ترددها و موجودی خود را نیز مشاهده کنید.

بلیت مترو

اپلیکیشن ایزی‌پی

شرکت سامانه‌های هوشمند اطلاعاتی توسن سها در ابتدای سال ۱۳۸۹ با هدف طراحی و پیاده‌سازی سیستم‌های پرداخت خرد و سیستم‌های هوشمند حمل‌ونقل تأسیس شد و هم‌اکنون یکی از شرکت‌های گروه توسن است. ازجمله پروژه‌های این شرکت می‌توان به پروژه بلیت الکترونیک شهر تهران، پشتیبانی پارکومترهای موجود در سطح شهر تهران، پروژه کنترل بلیت سامانه‌های تندرو اتوبوس‌رانی، پروژه طرح ترافیک و پروژه بلیت الکترونیک اشاره کرد.

۱- در ابتدا وارد سایت ایزی پی به نشانی www.ezpay.ir شوید و برنامه را نصب کنید.

۲- پس از افزایش موجودی کیف پول الکتریکی خود گزینه تک‌سفره را انتخاب کرده و گزینه پرداخت را بزنید.

۳- سپس تنها با قرار دادن صفحه شطرنجی، مقابل چشمی گیت بدون هیچ‌گونه تماسی می‌توانید از بلیت خود استفاده کنید.

۱- برای شارژ کارت بلیت خود توسط برنامه ایزی‌پی، گزینه شارژ کارت بلیت را انتخاب کنید.

۲- ابتدا با استفاده از گزینه «روی گیت مترو» کارت خود را شارژ کنید. برای استفاده کافی است تا فقط از گیت‌هایی با برچسب زرد عبور کنید.

۳- برای استفاده از کارت‌های بلیت توسط دستگاه‌های ایزی‌پی، ابتدا باید موجودی کیف پول الکتریکی خود در برنامه را افزایش دهید، سپس با زدن کارت بر روی دستگاه‌های ایزی‌پی در ایستگاه‌های مترو از کارت خود استفاده کنید.

اپلیکیشن شاپ

اپلیکیشن شاپ از برنامه‌های طراحی‌شده برای انجام تراکنش‌های پرداختی و خدماتی مانند پرداخت عوارض آزادراه‌ها و اتوبان‌ها است. این اپلیکیشن همچنین سرویس‌های دیگری را مانند تهیه بلیت متروی تک‌سفره، خرید بسته اینترنتی، پرداخت قبوض و خرید بلیت بازدید از برج میلاد ارائه می‌دهد.

۱- ابتدا به سایت شاپ به نشانی shopp.ir بروید و بر اساس سیستم‌عامل تلفن همراه خود برنامه را دانلود و نصب کنید.

۲- اگر در برنامه ایزی‌پی کیف پول الکتریکی دارید می‌توانید از موجودی آن استفاده کنید و در غیر این صورت کیف پول برنامه شاپ را شارژ کنید.

۳- به صفحه اصلی برگردید و با انتخاب بلیت مترو، تعداد بلیت و نوع پرداخت خود را انتخاب کنید.

۴- با قرار دادن کد QR بلیت روی چشمی گیت، از بلیت خود می‌توانید استفاده کنید.

نرخ بلیت مترو در سال ۱۴۰۰

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه ضمن اعلام قیمت بلیت‌های مختلف مترو در سال جاری، از تغییر قیمت بلیت متروی تهران و حومه از ابتدای اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ خبر داد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، فرنوش نوبخت گفت: طبق مصوبه اعمال تغییر نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی شهر تهران که به تأیید شورای اسلامی شهر تهران و فرمانداری تهران رسید، همانند سنوات گذشته از روز چهارشنبه یکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ این تغییرات برابر مصوبه ابلاغ‌شده انجام می‌شود.

وی در ارتباط با افزایش قیمت بلیت مترو اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران قیمت بلیت مترو برای بلیت تک‌سفره داخل شهری ۲۰۰۰ تومان، تک‌سفره حومه ۲۳۰۰ تومان، تک‌سفره فرودگاه امام خمینی (ره) ۱۰۰۰۰ تومان و تک‌سفره هشتگرد ۶۰۰۰ تومان تعیین‌شده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با ذکر اینکه میانگین چهار نوع بلیت متروی تهران و حومه ۲۵ درصد افزایش داشته است گفت: افرادی که از خطوط حومه‌ای استفاده می‌کنند باید در ایستگاه مبدأ بلیت تک‌سفره مخصوص حومه، هشتگرد و فرودگاه امام خمینی (ره) را تهیه کنند.

نوبخت افزود: امسال هم همانند سال گذشته کارت بلیت اقشار خاص با تخفیف‌های مصوب شده ارائه می‌گردد.

به گفته وی، با بهره‌برداری از ایستگاه‌های شهید اشرفی اصفهانی، یادگار امام، شهید ستاری و دانشگاه تربیت‌مدرس در خط ۶ و ایستگاه‌های چهل‌تن دولاب، آهنگ، برج میلاد تهران، امیرکبیر و میدان قیام در خط ۷ هفت وسعت خدمات‌رسانی به شهروندان افزایش‌یافته، ضمن اینکه برای رفاه حال بیشتر مسافران حومه‌ای تعداد اعزام حرکت قطارها در مسیر کرج – هشتگرد نیز افزایش داشته است.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *