چه بانک‌های برای تأمین مالی به مشتریان خود وام می‌دهند؟

یکی از روش‌های تأمین مالی پروژه دریافت وام‌های بلندمدت یا کوتاه‌مدت از بانک‌ است. در ایران بانک‌هایی هستند که برای تأمین مالی به دارندگان حساب خود وام می‌دهند. در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ این بانک‌ها را بررسی می‌کنیم. با ما باشید.

تأمین مالی
تأمین مالی

تأمین مالی چیست؟

سرمایه مالی از موضوعاتی است که در بحث راه‌اندازی هر سرمایه‌گذاری جدید مطرح می‌شود. سرمایه مالی سرمایه ایست که بانک‌ها در اختیار دارند و صاحبان صنایع آن را به‌ کار می‌برند.

 بحث تأمین مالی به‌خصوص در کشورهای درحال‌توسعه از اهمیت دوچندانی برخوردار است؛ کشورهای درحال‌توسعه به‌منظور پیشرفت در عرصه‌های مختلف اقتصادی نیاز به منابع مالی فراوان دارند. در این کشورها برخی از پروژه‌ها را با تأمین مالی داخلی می‌توان انجام داد اما در پروژه‌های مهم و زیرساختی موردنیاز کشور که امکان تأمین منابع کامل آن توسط دولت فراهم نیست مانند پروژه‌های نفتی، گازی، پتروشیمی و بسیاری از صنایع دیگر برای توسعه زیرساخت‌ها برخورداری از منابع خارجی بسیار جدی است.

انواع روش‌های تأمین مالی

انواع تأمین مالی شامل دریافت وام کوتاه یا بلندمدت ٬ مشارکت در سرمایه‌گذاری٬ سرمایه‌گذاری به شرط خرید محصول٬ فروش سهام شرکت یا صدور اوراق قرضه (البته دو روش آخر برای شرکت‌های بزرگ مقدور است) و غیره انجام می‌گیرد. تأمین مالی پروژه‌ها چه مربوط به بخش دولتی باشد و چه بخش خصوصی یا از طریق منابع داخل کشور صورت می‌گیرد یا از طریق جذب منابع خارجی. در هرکدام از این روش‌ها گزینه‌های مختلفی وجود دارد که کارفرمای پروژه با توجه به نیاز خود از یکی از این دو روش پروژه خود را تأمین مالی می‌کند.

تأمین مالی توسط بانک‌ها

برخی از بانک‌ها به مشتریان خود برای تأمین مالی پروژه‌، تجهیز محل کار، تأمین مالی و… وام می‌دهند. بیشتر بانک‌های فعال در شبکه بانکی این تسهیلات را به مشتریان اعطا می‌کنند. در ادامه به این بانک‌ها می‌پردازیم.

بانک دی

بانک دی به مشتریان حقیقی و حقوقی به جهت تأمین مالی تسهیلاتی را اعطا می‌کند. متقاضیان دریافت این وام می‌توانند نسبتی از موجودی سپرده یک‌ساله خود را وام دریافت کنند. دریافت این تسهیلات نیازمند سپرده‌گذاری بلندمدت در بانک است و نرخ سود سپرده‌ای هم که بانک به مشتریان پرداخت می‌کند ۱۲ درصد تعیین‌شده است.

بانک دی در این تسهیلات، نسبت به ۸۵ درصد از سپرده مشتری وام با نرخ سود ۱۵ تا ۱۷ درصد اعطا می‌کند. برای دریافت این وام متقاضیان باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشند. همچنین این تسهیلات پس از اعتبارسنجی به‌صورت آنی پرداخت می‌شود، بنابراین دوره انتظار برای دریافت تسهیلات به این مورد بستگی دارد.

بانک گردشگری

بانک گردشگری در جهت حمایت از مشتریان و تأمین نیازهای مالی کوتاه‌مدت به‌ویژه تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و خدماتی در بخش‌های مختلف اقتصادی، تسهیلات تأمین سرمایه در گردش را اعطا می‌کند.

برای دریافت این وام لازم است تا متقاضی بالای ۱۸ سال سن داشته و اگر اقساط معوق یا دارای سابقه چک برگشتی است، ابتدا باید نسبت به تسویه‌حساب اقدام کند و بعدازآن درخواست تسهیلات را بدهد. نرخ سود این تسهیلات ۱۸ درصد مشخص شده است.

بانک پارسیان

این بانک به مشتریان حقیقی خود تسهیلات اعطا می‌کند. این تسهیلات نرخ‌های چهار، هشت، ۱۲، ۱۵ و ۱۸ درصد مبتنی بر میانگین موجودی هر مشتری و مدت بازپرداخت قابل انتخاب با اقساط ماهانه یک تا شصت ماه یا یکجا در سررسید تا شش ماه اعطا می‌شود.

باید در سه ماه حداقل میانگین سه میلیون تومان در یکی از سپرده‌های مشمول طرح وجود داشته باشد همچنین برای مشتریان کسب‌وکار و مشاغل حرفه‌ای حداقل مجموع واریزی در حساب باید ۱۵ میلیون تومان باشد. مبلغ این وام هم تا هفت برابر میزان سپرده مشتری خواهد بود.

 

بانک‌ها در سال آینده چقدر به تأمین مالی تولید وام می‌دهند؟

به نقل از ایرنا، بر اساس بودجه ۱۴۰۱، به‌منظور رشد و پیشرفت کشور از طریق ارتقاء بهره‌وری و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها بر پایه آمایش سرزمین و همچنین پروژه‌های دانش‌بنیان و پیشران، صندوق کارآفرینی امید به صندوق پیشرفت و عدالت ایران تغییر نام یافته و با ۳۱ صندوق استانی تابعه، فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

منابع این صندوق و واحدهای استانی آن از محل ردیف‌ها و جداول قانون بودجه سنواتی (ازجمله فروش اموال منقول و غیرمنقول مازاد، سهم استان‌ها از حقوق دولتی معادن، مازاد درامدهای استانی و بیست درصد از اعتبار قانون استفاده متوازن از امکانات کشور و توزیع عادلانه و رفع تبعیض و ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه‌یافته و تحقق پیشرفت و عدالت، اعتبارات حمایت از تولید قانون هدفمندسازی یارانه‌ها) به‌عنوان کمک و کمک‌های بلاعوض بخش غیردولتی تأمین می‌شود.

منابع تجهیز شده صندوق‌های تابعه استانی صرف تأمین مالی زیرساخت‌های تولید و همچنین به‌صورت وجوه اداره شده، یارانه نرخ سود تسهیلات و کمک‌های فنی و اعتباری در ترکیب با منابع بخش خصوصی و تعاونی، نهادهای عمومی غیردولتی، منابع داخلی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی صرف حمایت از تولید و اشتغال و فعالیت‌های اقتصادی و کسب‌وکارها رقابت‌پذیر می‌شود.

بانک‌ها و مؤسسات عامل موضوع قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری (برداشتی از محل منابع صندوق توسعه ملی) مکلف‌اند منابع حاصل از بازپرداخت تسهیلات تلفیقی موضوع قانون مزبور را با رعایت دوره تأمین مالی تسهیلات (موضوع ماده ۱۳ آیین‌نامه اجرایی قانون مزبور) بر اساس ابلاغ صندوق پیشرفت و عدالت ایران صرف اعطای تسهیلات به طرح‌های اشتغال‌زایی در مناطق هدف کنند.

به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف ۳۰۰ هزار میلیارد ریال از سهام و سهم الشرکه خود در شرکت‌های دولتی و همچنین اموال منقول و غیرمنقول را صرف افزایش سرمایه دولت در بانک‌های دولتی کند. بانک‌های مذکور موظف‌اند سه برابر این افزایش سرمایه را به تسهیلات حمایت از تولید و اشتغال اختصاص دهند.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *