ماجرای تماس‌های خارجی با تلفن همراه چیست؟

اخیراً بعضی از مشترکان تلفن‌های همراه خبر از تماس‌های خارجی به تلفن‌های همراهشان می‌دهند. در این مطلب از خریدشارژ به بررسی این تماس‌های خارجی پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

مقدمه

چند سالی می‌شود که تماس‌های خارجی با افراد داخل کشور، موجب نگرانی آن‌ها شده و به‌تازگی نیز این تعداد این تماس‌ها افزایش‌یافته است. این تماس‌های مشکوک به گفته کارشناسان کلاه‌برداری به شیوه جدید است.

این روش و شیوه‌های مشابه آن با هماهنگی برخی اپراتور‌های خارجی و با هدف کسب درآمد غیرقانونی یا همان کلاه‌برداری از مشترکین اپراتور‌های سایر کشور‌ها با استفاده از سرویس‌های مخابراتی صورت می‌گیرد.

چند ماهی است که برخی شهروندان صبح و شب شاهد تماس‌های خارجی با تلفن همراهشان هستند، تلفن‌ها از اقصی نقاط جهان است و بسیاری از ترس کلاه‌برداری به تلفن جواب نداده و گاهی هم آن‌ها با خوردن دو بوق تلفن را قطع می‌کنند. این روش جدید کلاه‌برداری این روزها بسیار زیاد شده و باعث نگرانی مردم شده است.

کلاه‌برداری Wangiri

اگر تابه‌حال از شماره‌ای بین‌المللی که آن را تشخیص نداده باشید، با شما تماس گرفته‌اند، این تماس‌ها ممکن است یک کلاه‌برداری باشد که به آن Wangiri Fraud می‌گویند؛ نوعی از کلاه‌برداری که می‌تواند هزینه زیادی برای شما داشته باشد.

به گزارش خریدشارژ به نقل از ایسنا، کلاه‌برداری Wangiri به این صورت عمل می‌کند که کلاه‌بردار، یک روبوکال یا روبات تماس‌گیرنده را روی یک شماره قرار می‌دهد و بعد از یک یا دو بوق، تماس را قطع می‌کند. این روبات‌ها حتی ممکن است چندین بار با یک شماره تماس بگیرند. ایده این کلاه‌برداری هم این است که شخصی که تماس ازدست‌رفته را دریافت کرده، با شماره تماس بگیرد.

در این شیوه از کلاه‌برداری، مهاجم یکسری شماره‌های ویژه یا پرمیوم (premium) تهیه می‌کند. (شماره‌های پرمیوم شماره‌هایی هستند که جهت ارائه سرویس خاصی ایجادشده‌اند و هزینه تماس با آن‌ها بیشتر از حالت معمولی است) و از آن‌ها به‌صورت رندوم به شماره‌های سراسر دنیا تماس‌هایی را برقرار و بلافاصله قطع می‌کنند تا یک تماس ازدست‌رفته (Missed Call) در گوشی قربانی مشاهده شود.

درصورتی‌که قربانی به برقراری تماس مجدد (Call Back) با مهاجم اقدام کند، یک پیام ضبط‌شده برای وی پخش‌شده و بدون اینکه فرد متوجه باشد درگیر قبوض بالا می‌شود؛ اغلب مهاجمان‌ سعی می‌کنند با طرح موضوعات جذاب مانند برنده شدن مشتری در لاتاری و غیره قربانی را جهت صحبت بیشتر ترغیب و هزینه بیشتری را به وی تحمیل کنند.

منبع تماس‌های خارجی چه کسانی هستند؟

کلاه‌برداران همگی در خارج کشور اقامت ندارند و بسیاری از آن‌ها در داخل کشور دست به کلاه‌برداری میلیونی از افراد می‌زنند. نکته جالب این است که این افراد بیشتر با خطوط ثابت تلفن همراه تماس می‌گیرند. در این صورت شما متضرر می‌شوید و باید میلیونی قبض موبایل پرداخت کنید و بعد هم باید به دنبال شکایت باشید که احتمالاً موفق نخواهید بود و شما با ضرر بزرگ مواجه خواهید شد.

در این زمینه سرهنگ رامین پاشایی گفت: برخی افراد مدعی هستند که تلفن همراه ما را با تماس خارجی هک و اطلاعاتمان را به سرقت می‌برند. در این مورد باید بگویم به‌هیچ‌عنوان هیچ‌کس با تماس تلفنی نمی‌تواند تلفن همراه شما را هک کند. افراد وقتی هک می‌شوند که لینکی را باز کرده یا اپلیکیشنی را نصب کنید، هکر‌ها می‌توانند آن زمان سیستم شما را هک کنند.

وی ادامه داد: برخی افراد در داخل و خارج شماره تلفن‌های خارجی را اجاره کرده و با آن تماس می‌گیرند و بعد از چند بار بوق خوردن تلفن را قطع کرده و شما را ترغیب می‌کنند که با آن‌ها تماس بگیرید.

تماس‌های خارجی

به گفته معاون اجتماعی پلیس فتا، وقتی افراد با این شماره‌های خارجی تماس بگیرند هزینه اپراتوری می‌افتد و هزینه هنگفتی را متحمل می‌شوند. این تماس‌های خارجی اصولاً از طریق ربات‌های تماس‌گیرنده‌ خودکار و به‌صورت نرم‌افزاری با تعداد زیادی از شماره‌هایی که به‌طور رندوم ذخیره شدند، یک یا دو تماس کوتاه برقرار ‌می‌کنند و فردی وقتی این تماس‌های ازدست‌رفته را می‌بیند به‌احتمال‌زیاد از سر کنجکاوی با آن‌ها تماس می‌گیرد.

تماس با کشورهایی خارجی به‌خصوص آفریقا، هزینه نسبتاً بالایی دارد. به ازای هر یک دقیقه تماس، ده هزار تومان از اعتبار فرد کاسته می‌شود و این اعتبارهای ازدست‌رفته، سود کلانی را به این شرکت‌های مخابراتی خارج از کشور می‌رسانند.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *