چگونه مرسوله پستی خود را رهگیری کنیم؟

هنگامی‌که منتظر دریافت یک مرسوله پستی هستید یا می‌خواهید ببینید بسته‌ای که فرستاده‌اید به دست گیرنده رسیده یا نه، می‌توانید با طی چند قدم ساده به‌صورت آنلاین مرسوله خود را پیگیری کنید. با ما همراه شوید تا در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ به بررسی مراحل رهگیری بسته پستی بپردازیم.

مقدمه

اطلاع از مکان دقیق مرسوله پستی خود یکی از دغدغه‌های اصلی ارسال‌کننده‌ها و دریافت‌کننده‌ها است که امروزه با پیشرفت تکنولوژی این امر محقق شده و شما می‌توانید فقط با چند کلیک رهگیری مرسولات پست خود را انجام دهید. شرکت پست جهت افزایش کیفیت خدمات خود، امکان رهگیری مرسوله پستی را فراهم کرده است. با استفاده از سامانه‌های این شرکت می‌توانید اطلاعات مرسوله پستی خود را پیگیری کرده و از زمان تحویل آن باخبر شوید.

شرکت پست دو سامانه را برای رهگیری مرسولات در اختیار مشترکان خود قرار داده است. یک سامانه برای پیگیری مرسولات شخصی و دیگری جهت رهگیری مرسولات سازمانی مانند کارت سوخت، کارت نظام‌وظیفه و … طراحی و در دسترس قرارگرفته‌اند.

کد رهگیری مرسوله چیست؟

کد رهگیری مرسوله شماره‌ای است که شرکت پست برای ردیابی بسته پستی به افراد می‌دهد.

چگونه می‌توان با استفاده از کد رهگیری، مرسوله پستی را پیگیری کرد؟

 برای پیگیری مرسولات با کد رهگیری فقط کافی است کد پیگیری را داخل باکس جست‌وجو سایت شرکت ملی پست وارد کنید.

نحوه پیگیری مرسوله سازمانی با استفاده از کد ملی چگونه است؟

برای پیگیری مرسولات سازمانی مثل شناسنامه در سامانه پیگیری مرسولات سازمانی شرکت پست کد ملی و کد کپچا موردنیاز است. با واردکردن آن‌ها در سامانه وضعیت مرسوله سازمانی نمایش داده می‌شود.

آیا می‌توان فقط با نام و نام خانوادگی مرسوله را پیگیری کرد؟

خیر، برای پیگیری مرسولات کد ملی و کد پیگیری بسیار مهم و موردنیاز است.

نحوه رهگیری انواع مرسوله پستی

پیگیری مرسولات پستی عادی

زمانی که بسته یا نامه تحویل پست می‌شود، شماره بارکد ۲۴ رقمی برای آن صادر شده که کد رهگیری بوده و می‌توان از آن برای پیگیری وضعیت مرسوله استفاده کرد. جهت مرسوله پستی که توسط اشخاص عادی ارسال‌شده‌اند، می‌توانید به سامانه رهگیری مرسولات شرکت ملی پست مراجعه کنید. در این سامانه پس از درج کد رهگیری مرسوله، روی علامت ذره‌بین کلیک کنید تا عملیات جستجو در سامانه انجام شود.

مرسوله پستی

در صفحه جدید، تمام اطلاعات مکانی و زمانی مرسوله از قبیل قبول مرسوله، ارسال مرسوله به مقصد، ورود مرسوله به منطقه پستی مقصد، تحویل به نامه‌رسان و … است.

جهت آگاهی یافتن از مشخصات مرسوله ارسال‌شده مانند وزن، نام فرستنده و گیرنده، وزن و ریز هزینه پستی، روی مشاهده جزئیات بیشتر که در ردیف اول و کنار قبول مرسوله درج شده، کلیک کنید. در صفحه جدید این اطلاعات نمایش داده شده که در صورت لزوم می‌توانید آن را پرینت بگیرید.

یکی از ویژگی‌های این سامانه، درج زمان تحویل مرسوله به نامه‌رسان و اسم و تصویر وی است. این‌گونه می‌توانید جهت دریافت بسته پستی خود، زمان‌بندی بهتری داشته باشید. با کلیک روی مشاهده اطلاعات نامه‌رسان نیز از صحت اطلاعات مأمور مراجعه‌کننده به منزل یا محل کار خود مطلع می‌شوید.

اما اگر به اینترنت دسترسی ندارید، می‌توانید از طریق پیامک، وضعیت مرسوله خود را پیگیری کنید. برای این کار، حرف R را در متن پیامک تایپ کنید و سپس کد مرسوله موردنظرتان را وارد کنید. این پیامک را به شماره ۲۰۰۰۴۴۱ ارسال کنید. وضعیت بسته و راهنمای آن برای شما ارسال می‌شود. البته تلاش‌های ما در هنگام نوشتن این مطلب برای دریافت پیامکی وضعیت مرسوله پستی با موفقیت همراه نبود.

پیگیری مرسولات پستی سازمانی

اما مرسولات سازمانی مانند گواهینامه، سیم‌کارت یا کارت پایان خدمت از آن دست مرسولات پستی است که کد رهگیری در اختیار شما از سوی سازمان مربوطه قرار نمی‌گیرد. از همین روی شرکت پست، سامانه رهگیری مرسولات سازمانی را تدارک دیده که با مراجعه به آن می‌توانید این‌گونه مرسولات را پیگیری کنید.

مرسوله پستی

کارت سوخت، شناسنامه و کارت خودرو، اسناد موتورسیکلت، گواهینامه، نظام‌وظیفه، دیوان عدالت اداری و سیم‌کارت ازجمله مواردی است که می‌توانید در این سامانه وضعیتشان را رهگیری کنید.

به‌طور مثال برای پیگیری وضعیت گواهینامه خود، ابتدا آن را از نوار وسط صفحه انتخاب کنید. سپس با واردسازی کد ملی و کد کپچا، روی گزینه جستجو کلیک کنید.

درنهایت وضعیت ارسال گواهینامه برایتان نمایش داده خواهد شد و می‌توانید از زمان تحویل آن مطلع شوید. اگرچه تمام پیگیری‌های ما از این سامانه با پیام «مرسوله‌ای با مشخصات واردشده تاکنون از سازمان مربوطه، تحویل پست نگردیده است» همراه شد.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *