نرخ سود سپرده‌های بانکی چقدر است؟

حتماً برای شما هم سؤال شده که سود سپرده‌های بانکی چقدر است و با باز کردن حساب و قرار دادن پولتان در آن به‌طور سالانه و یا ماهانه چقدر می‌توانید سود دریافت کنید. در این مطلب از خریدشارژ به بررسی این موضوع می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مقدمه

بی‌شک مطمئن‌ترین و کم‌ریسک‌ترین محل برای سرمایه گذاری پول بانک‌ها هستند. به گفته یک اقتصاددان بزرگ سود بیشتر همواره با ریسک بالاتر همراه است.

ممکن است بسیاری از بازارها مثل بازار ارزهای دیجیتال یا بورس – طلا- ارز و دلار و … به‌یک‌باره رشد شارپی داشته باشند و در مدت کمی سودی چند برابر بانک نصیب سرمایه‌گذاران کنند ولی عکس این موضوع هم ممکن است اتفاق بیافتد؛ یعنی بازار دارایی‌های ذکرشده ممکن است تحت تأثیر مسائل مختلف به‌یک‌باره روند نزولی در پیش گرفته و در مدت کوتاهی کاهش ارزش زیادی را تجربه کنند. همان‌طور که در تاریخی که این مطلب نوشته می‌شود بازار ارزهای دیجیتال (بیت کوین. اتریوم. دوج کوین و …) و همچنین بازار طلا. سکه. دلار و … نسبت به بالاترین قیمت خود در سال جاری. حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش قیمت داشته‌اند.

به طوری که بیت کوین از قیمت حدود ۶۱ هزار دلار هم‌اکنون در بازه ۲۹ هزار دلار در حال معامله است و یا طلا از اوج قیمتی هر گرم یک‌میلیون و پانصد هزار تومان هم‌اکنون در حدود هر گرم یک‌میلیون تومان معامله می‌شود و ولی سپرده‌گذاری در بانک این اطمینان را به شما می‌دهد که نه‌تنها از اصل پول شما کاسته نمی‌شود (بدون در نظر گرفتن تورم). بلکه یک حداقل سود تضمین‌شده را به شما پرداخت می‌کند.

نرخ سود سپرده‌های بانکی چیست؟

بیشترین سود سپرده‌های بانکی در سال ۱۴۰۰ می‌تواند در بین بانک‌ها متفاوت باشد، مخصوصاً اگر رقم اندوخته شما رقم قابل‌توجهی باشد. در سپرده‌گذاری بلندمدت بانک‌ها، آن‌ها با اندوخته شما سرمایه‌گذاری می‌کنند و با پرداخت سود شما را در این سرمایه‌گذاری شریک می‌کنند. سود این سپرده‌ها از طرف بانک‌ها تضمین می‌شود لذا شما می‌توانید روی برداشت ماهانه سود اندوخته خود حساب کنید. برخی بانک‌ها با فرمول‌هایی به شما امکان برداشت از حساب در طول مدت سپرده‌گذاری بلندمدت را می‌دهند. برخی از حساب‌های بلندمدت قابلیت واریز و برداشت و بستن بدون ضرر و زیان حساب بعد از یک ماه را دارند که درواقع حکم حساب کوتاه‌مدت را برای مشتری پیدا می‌کنند.

سود سپرده‌های بانکی

نرخ سود سپرده‌های بانکی در بانک‌های مختلف

در ماه‌های اخیر که بانک مرکزی در برابر اضافه برداشت بانک‌ها از منابع (بانک مرکزی) سخت‌گیری‌ کرده است، بانک‌ها مجدداً نرخ‌های سود سپرده را افزایش داده‌اند ماحصل این پیگیری و بررسی نشان می‌دهد که بانک‌ها به‌استثنای یک بانک، برای سپرده‌های ۱۰۰ میلیون تومان و بیشتر و یا ۲۰۰ میلیون تومان و بیشتر نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار را رعایت نمی‌کنند. بر این اساس سود سپرده‌های بانکی در هر یک از بانک‌های کشور به شرح زیر است.

گردشگری

نرخ سود سپرده‌های بانکی یک‌ساله برای سپرده‌های ۱۰۰ میلیون تومان و بیشتر ۲۲ درصد و برای سپرده‌های کوتاه‌مدت در همین سقف ۲۰ درصد است.

آینده

برای سپرده‌های بیش از ۵ میلیون تومان، نرخ سود سپرده‌ یک‌ساله ۲۱درصد و در قالب طرح آینده‌ساز تومان ۲۳ درصد و است.

پارسیان

در قالب صندوق لوتوس پارسیان سود سپرده‌های بانکی ۲۰ درصد به‌صورت روزشمار برای هر میزان سپرده پرداخت می‌شود.

پاسارگاد

نسود سپرده‌های بانکی برای سپرده‌های بالای ۲۰۰ میلیون تومان ۲۰ درصد و سپرده سه‌ماهه ۱۸ درصد است. سود سپرده‌های زیر ۲۰۰ میلیون تومان ۱۵ درصد است.

ملی

سود سپرده کوتاه‌مدت روزشمار با مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان ۱۸ درصد تا ۵۰۰ میلیون تومان ۲۰ درصد، سود سپرده یک‌ساله بیش از ۵۰۰ میلیون تومان ۲۲ درصد است. نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله زیر ۲۰۰ میلیون تومان ۱۵ درصد است.

کشاورزی

نرخ سود برای سپرده‌های ۲۰۰میلیون تومان و بیشتر ۲۰ درصد، کمتر از ۲۰۰ میلیون ۱۸ درصد، بیش از یک میلیارد تومان ۲۲ درصد، بیش از ۵ میلیارد تومان ۲۳ درصد و بیش از ۱۰میلیارد تومان ۲۴درصد است.

تجارت

فعلاً طرح نداریم و نرخ سود سپرده‌ها همان ۱۵ درصد است.

سود سپرده‌های بانکی

ملت

به سپرده‌گذاری تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان ۲۰ درصد سود تعلق می‌گیرد که این سود ماهانه پرداخت می‌شود.

صادرات

سود سپرده ۱۵ درصد است اما برای سپرده‌های بالای ۱۰۰ میلیون تومان تا سقف ۲۰ درصد هم سود پرداخت می‌شود. البته این نرخ فقط برای سپرده‌‌هایی است که تا پایان اسفندماه این سپرده‌گذاری را انجام دهند.

سپه

برای سپرده‌های یک‌ساله ۱۰۰ میلیون تومان و بیشتر، نرخ سود ۲۰ درصد است.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *