شرایط و نکات انتقال مالکیت سیم کارت

انتقال مالکیت سیم کارت از آن جهت حائز اهمیت است که خدماتی مانند دریافت ریز مکالمات، تعویض سیم کارت، قطع یا وصل کردن سیم کارت و… فقط با حضور مالک سیم‌کارت قابل انجام است. همچنین در صورت عدم انتقال ممکن است دارنده سیم‌کارت وارد مخاطرات و چالش‌های حقوقی ناخواسته شود. بنابراین برای بهره‌مندی از مزایا و پیشگیری از مسائل و مشکلات حقوقی بهتر است هر چه زودتر نسبت به انتقال مالکیت سیم‌کارت خود اقدام کنید.

شرایط و نکات واگذاری سیم کارت

اما پیش از اقدام برای انتقال مالکیت سیم کارت بهتر است بدانید چه تعداد سیم کارت و با چه شماره‌هایی با کد ملی شما ثبت شده است. روش استعلام تعداد سیم‌کارت‌ها برای اپراتورهای مختلف را به تفصیل در این پست بلاگ بررسی کرده‌ایم.

در انتقال مالکیت سیم کارت تعدادی شرایط عمومی وجود دارد که برای همه اپراتورها و افراد مشترک است. ابتدا به بررسی این شرایط عمومی می‌پردازیم و پس از آن شرایط و نکات انتقال مالکیت سیم کارت همه اپراتورها را به طور مجزا بررسی می‌کنیم.

شرایط و نکات عمومی شرایط و نکات انتقال مالکیت سیم کارت

  • هم انتقال دهنده (فروشنده) و هم انتقال گیرنده (خریدار) سیم‌کارت باید به سن قانونی یعنی ۱۸ سال رسیده باشند.
  • البته کسی که کمتر از ۱۸ ساله باشد، می‌تواند صاحب سیم‌کارت باشد. اما انتقال مالکیت سیم‌کارت باید توسط ولی قهری(پدر یا جد پدری) او انجام شود.و ارائه اصل و تصویر کارت ملی ولی به همراه تصویر شناسنامه مالک الزامی است
  • درصورتیکه انتقال دهنده یا انتقال گیرنده به سن قانونی نرسیده ولی از جانب دادگاه دارای حکم رشد باشند، با همان  ارائه حکم رشد دیگر احتیاجی به حضور ولی قهری نیست.
  • سیم کارت مد نظر باید در زمان واگذاری یا ثبت، در شبکه اپراتور فعال باشد و مسدود نشده باشد. چنانچه سیم‌کارت  به‌ صورت یک طرفه یا دو طرفه مسدود شده باشد، پس از رفع مسدودی، انتقال مالکیت سیم‌کارت امکان‌پذیر خواهد بود.
  • در صورتی که سیم‌کارت مشکل حقوقی داشته باشد، امکان انتقال مالکیت آن وجود ندارد. یعنی اگر در گذشته هر گونه حکم یا دستور قضایی یا سابقه تغییر مالکیت ناقص برای سیم کارت وجود داشته باشد، کار تغییر مالکیت آن برای فروشنده و خریدار غیر ممکن می شود.
  •  ارائه آدرس دقیق و کد پستی ده رقمی خریدار و فروشنده در هنگام تنظیم سند انتقال مالکیت سیم کارت ضروری است.
  • به موجب ابلاغیه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سقف مجاز واگذاری سیم‌کارت به مشترکین حقیقی حداکثر ۱۰ سیم کارت فعال برای هر نفر است. یعنی یک فرد به طور کل بیشتر از ۱۰ سیم کارت فعال نمی تواند داشته باشد.
    اگر خریداری دارای بیش از ۱۰ سیم کارت فعال باشد پس از نقل و انتقال سند مالکیت، شماره موبایل جدیدش تا زمان تعیین تکلیف خط به صورت غیرفعال خواهد بود.
    لازم به ذکر است تمام این محدودیت‌ها برای اشخاص حقیقی است و اشخاص حقوقی مثل شرکت‌ها و مؤسسات از این قاعده مستثنی هستند.
  • در صورت تعویض سیم کارت، انتقال دهنده پس از گذشت بیست روز می تواند نسبت به نقل و انتقال اقدام نمایند.

شرایط و مدارک مورد نیاز برای واگذاری سیم کارت همراه اول

شرایط و نکات انتقال مالکیت سیم کارت

مشترکین همراه اول می‌توانند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به یکی از دفاتر خدمات ارتباطی مراجعه نموده و در صورت عدم منع قانونی نسبت به نقل و انتقال اقدام نمایند.

  • مراجعه همزمان فروشنده و خریدار یا وکیل قانونی آنها
  • اصل و تصویر کارت ملی فروشنده و خریدار. اگر یکی از متعاملین حقوقی (مثلا شرکت) باشد. ارائه روزنامه رسمی شرکت، معرفی نامه نماینده ی مربوطه و کارت ملی او، الزامی است.
  • اصل و تصویر وکالت‌نامه (در صورت مراجعه وکیل)
  • سیم کارت فعال
  • پرداخت صورتحساب میان‌دوره برای سیم‌کارت‌های دائمی
  • ارائه ارائه آدرس صحیح و کد پستی ده رقمی انتقال دهنده و انتقال گیرنده
  • تنظیم سند نقل و انتقال و درج امضاء و اثر انگشت

تغییر مالکیت سیم کارت اعتباری همراه اول بدون حضور مالک

کسانی که به مدت طولانی از یک سیم کارت اعتباری همراه اول استفاده می‌کنند، و قصد دارند این سیم کارت را به نام خود کنند اما مالک آن را نمی‌شناسند یا به او دسترسی ندارند، باید با در دست داشتن سیم کارت، کارت ملی، کد پستی و آدرس محل سکونت خود به یکی از مراکز امور مشترکین همراه اول مراجعه کنند.

در انتقال مالکیت بدون حضور مالک باید شخص چندین سال از سیم کارت استفاده کرده باشد.

قبل از مراجعه به مراکز امور مشترکین همراه اول ، با شماره پشتیبانی ۹۹۹۰ تماس بگیرید. زیرا که برخی از شماره های اعتباری امکان انتقال مالکیت ندارند. بنابراین پیش از مراجعه از امکان انتقال بدون مالک اطمینان حاصل کنید.

برای تغییر مالکیت متوفی بدون حضور وراث، متقاضی باید گواهی انحصار وراثت و وکالت کتبی از سایر وراث مبنی بر رضایت به انتقال مالکیت سیم‌کارت به احد ورثه را داشته باشد.

امکان تغییر مالکیت سیم کارت دائمی همراه اول بدون حضور مالک وجود ندارد.

شرایط و مدارک مورد نیاز برای واگذاری سیم کارت ایرانسل

شرایط و نکات انتقال مالکیت سیم کارت

مشترکین ایرانسل برای تغییر مالکیت یا واگذاری سیم‌کارت می‌توانید به نمایندگان فروش و یا مراکز فروش و خدمات ایرانسل مراجعه کنید. شرایط تغییر مالکیت سیم کارت ایرانسل همانند اپراتور همراه اول است و تفاوت چندانی ندارد.

  • مراجعه همزمان انتقال دهنده و انتقال گیرنده یا وکیل قانونی آنها
  • اصل و تصویر کارت ملی انتقال دهنده و انتقال گیرنده. اگر یکی از متعاملین حقوقی باشد، سند ثبت شرکت، اظهارنامه مالیاتی شرکت، مجوز تجاری شرکت و یا آگهی روزنامه رسمی متضمن ثبت شرکت الزامی است.
  • سیم کارت فعال و پوکه سیم‌کارت
  • آدرس دقیق پستی و کدپستی ۱۰ رقمی آخرین محل سکونت  انتقال دهنده و انتقال گیرنده 

پس از تغییر مالکیت سیم کارت ایرانسل، تمامی طرح ها و بسته های افزایشی موجود تغییری نمی‌کند و ملک جدید سیم کارت می‌تواند از آن استفاده کند.

امکان تغییر مالکیت سیم کارت دائمی ایرانسل بدون حضور مالک وجود ندارد.

تغییر مالکیت سیم کارت ایرانسل بدون حضور مالک

کسانی که به مدت طولانی از یک سیم کارت اعتباری ایرانسل استفاده می‌کنند، و قصد دارند این سیم کارت را به نام خود کنند اما مالک آن را نمی‌شناسند یا به او دسترسی ندارند، بایستی با در دست داشتن سیم کارت، کارت ملی، کد پستی و آدرس محل سکونت خود به یکی از مراکز خدمات ایرانسل مراجعه کنند.

درصورتی که سیم کارت به نام فرد متوفی باشد، برای انتقال مالکیت سیم کارت باید وکالت نامه کتبی از وراث وی مبنی بر رضایت به انتقال مالکیت سیم کارت ارائه شود.

شرایط و مدارک مورد نیاز برای واگذاری سیم کارت رایتل

شرایط و نکات انتقال مالکیت سیم کارت

مشترکین رایتل می‌توانند برای انتقال مالکیت، می‌توانید به تمامی فروشگاه‌های رایتل و همچنین برخی نمایندگان فروش و خدمات مراجعه نمایند. پس از انجام عملیات، تملک فرد انتقال دهنده لغو و فرد انتقال گیرنده، مالک جدید سیم‌کارت رایتل محسوب می‌گردد.

  • حضور همزمان انتقال دهنده و انتقال گیرنده یا وکیل قانونی هر یک از طرفین
  • اصل کارت ملی یا شناسنامه جدید دارای کد ملی اصل و تصویر کارت ملی انتقال دهنده و انتقال گیرنده، وکیل یا نماینده مشترک حقوقی
  • اصل و تصویر وکالت‌نامه (در صورت مراجعه وکیل)
  • قطعه فیزیکی سیم‌کارت
  • پرداخت صورت‌حساب میان دوره برای سیم‌کارت‌های دائمی
  • تنظیم سند انتقال مالکیت و درج امضاء و اثر انگشت طرفین


پس از انتقال مالکیت، اعتبار ریالی و تمامی بسته‌های فعال بر روی سیم‌کارت که مشترک برای خرید آن‌ها مبلغی پرداخت نموده، به مالک جدید انتقال می‌یابند.

امکان تغییر مالکیت سیم کارت دائمی رایتل بدون حضور مالک وجود ندارد.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *