معرفی طرح رجیستری تلفن همراه و سامانه همتا

طرح رجیستری تلفن همراه پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام از مهر ماه سال ۹۶ با ایجاد سامانه‌ی همتا به طور رسمی کلید خورد و فاز دوم آن نیز از آذر ماه همان سال اجرایی شد. این طرح در آغاز کار خود باعث سردرگمی بسیاری از مردم و به وجود آمدن سوالات زیادی پیرامون کلیات این طرح و دلایل اجرای آن شد. در ایم مطلب به توضیح درباره‌ی طرح رجیستری تلفن همراه و سامانه همتا می‌پردازیم.

معرفی طرح رجیستری تلفن همراه و سامانه همتا

طرح رجیستری تلفن همراه چیست؟

طرح رجیستری تلفن همراه در راستای مبارزه‌ی سیستمی با قاچاق دستگاه‌های دارای سیم‌کارت، توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از سال ۹۶ و با همکاری دو وزارتخانه‌ی صنعت، معدن و تجارت و وزارتخانه‌ی ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرایی شد.

بد نیست بدانید که تا پیش از اجرای این طرح، سالیانه حدود ۱۰ میلیون دستگاه موبایل به صورت قاچاقی وارد کشور می‌شد که بازار مالی با ارزشی در حدود ۲هزار میلیارد تومان داشت. طرح رجیستری با استفاده از شناسه‌ی IMEI تلفن‌های همراه سعی در جلوگیری از این اتفاق دارد. در این طرح، با استفاده از شناسه‌ی IMEI دستگاه که برای هر گوشی منحصر به فرد است، تنها دستگاه‌های قانونی و منطبق بر استانداردهای ایمنی و سلامت، قابلیت فعالسازی و استفاده از خدمات اپراتوری را خواهند داشت.

معرفی طرح رجیستری تلفن همراه و سامانه همتا

در واقع پس از اجرای این طرح اپراتورها و سرویس‌های مخابراتی فقط به موبایل‌هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شدند سرویس و خدمات می‌دهند. نحوه‌ی اجرای این طرح به این صورت است که در هنگام ورود تلفن همراه به کشور کد IMEI آن در سامانه‌ای واقع در گمرک به نام «همتا» ثبت می‌شود و اگر موبایلی بدون ثبت شدن وارد کشور بشود، قابلیت استفاده از خدمات سیم‌کارت بر روی آن در داخل کشور وجود ندارد و اپراتورها نمی‌توانند خدمات خود اعم از خدمات مکالمه یا اینترنت را به آنها ارائه دهند. در این صورت تلفن همراه تنها حکم یک اسباب بازی را داشته و دیگر چندان قابل استفاده نیست.

این مسئله در وهله‌ی نخست باعث می‌شود که تنها تلفن‌های همراه با کیفیت اصل یا اورجینال وارد کشور شوند و هم اینکه موبایلی بدون گارانتی و خدمات پس‌از فروش در کشور وجود نداشته باشد که در نتیجه باعث بهبود فعالیت این شرکت‌ها می‌شود.

نکته مهم دیگر در مورد مسئله‌ی سلامت است، با اجرای طرح رجیستری تست‌های SAR بر روی تمامی موبایل‌های وارداتی انجام می‌شود تا این گوشی‌ها از نظر تششعات مشکلی برای کاربران به همراه نداشته باشند. موضوعی که در دنیا بسیار به آن اهمیت داده می‌شد ولی در ایران با وجود مدل‌های به اصطلاح «های‌کپی» یا همان «طرح چینی» که به وفور در دست مردم دیده می‌شد اصلا رعایت نمی‌شد. با وجود انجام چنین تست‌هایی قاعدتا این مدل‌های کپی بی‌کیفیت هم به مرور از بازار جمع‌آوری خواهند شد.

معرفی طرح رجیستری تلفن همراه و سامانه همتا

همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که 26 درصد هزینه اضافه بر قیمت موبایل در هنگام واردات این دستگاه اخذ می شود. که این هزینه ها عبارتند از ۹درصد مالیات برارزش افزوده، ۵درصد عوارض ورودی گمرک، ۴درصد مالیات بر درآمد علی الحساب، ۳درصد سود بازرگانی، ۱درصد هزینه اهدایی به هلال احمر، ۲درصد هزینه حمل از کشور امارات و ۲درصد هزینه‌های متفرقه.

سامانه همتا

همتا (سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی)، سامانه‌ای است که در راستای اجرای طرح رجیستری تلفن
همراه، پیاده سازی شده است. با استفاده از این سامانه می‌توان فعالیت‌هایی از جمله استعلام اصالت تلفن همراه، فعال‌سازی تلفن همراه، انتقال مالکیت تلفن همراه، ثبت گوشی مسافری و افزودن تلفن همراه را انجام داد.همچنین در سامانه‌ی اطلاع رسانی همتا به نشانی hamtainfo.ntsw.ir می‌توان توضیحات و مطالب آموزشی‌ مفیدی درباره‌ی این سامانه پیدا کرد.

معرفی طرح رجیستری تلفن همراه و سامانه همتا

روش‌های ارتباط با سامانه همتا به شرح زیر است:

  • پیامک به شماره ۷۷۷۷
  • سایت اینترنتی به آدرس www.hamta.ntsw.ir
  • کد دستوری #۷۷۷۷*
  • اپلیکشین همتا

آموزش‌های تصویری تمامی مراحل فرآیندهایی که در بالا اشاره شد به صورت کامل در وبسایت اطلاع رسانی همتا موجود می‌باشد.

در این مطلب از خرید شارژ نیز به قوانین جدید رجیستری پرداخته‌ایم




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *