از کجا عوارض خودرو را استعلام و پرداخت کنیم؟

استعلام و پرداخت عوارض خودرو از روش‌های مختلفی قابل انجام است. در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم و وب‌سایت تهران من را برای انجام این کار پیشنهاد می‌کنیم. با ما همراه شوید.

مقدمه

خرید و نگهداری خودرو، هزینه بالایی دارد. جدای از هزینه استهلاک و قطعات، پرداخت خلافی و عوارض خودرو ازجمله هزینه‌هایی است که خودروها بر روی دست رانندگان می‌گذارد. یکی از رایج‌ترین هزینه‌های خودرو، هزینه عوارض اتومبیل است. در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ می‌خواهیم به‌صورت کامل در خصوص عوارض خودرو، نحوه محاسبه برای ماشین‌های مختلف و درنهایت بهترین شیوه استعلام و پرداخت عوارض خودرو صحبت کنیم.

انواع عوارض خودرو

پیش از اینکه روش استعلام عوارض خودرو و پرداخت آن را توضیح دهیم، بهتر است با انواع عوارض اتومبیل آشنا شویم. در حال حاضر ۳ نوع عوارض مختلف به ماشین‌ها تعلق می‌گیرد. عوارض آزادراهی، عوارض طرح ترافیک و عوارض شهرداری. در ادامه هرکدام از این عوارض را به‌صورت جزئی بررسی می‌کنیم.

عوارض آزادراهی

تا چند سال پیش‌هنگام عبور از آزادراه، خودروها به هنگام ورود یا خروج صف طولانی برای پرداخت عوارض تشکیل می‌دادند. در حال حاضر و در اکثر آزادراه‌های کشور این مسئله تغییر پیدا کرده و به‌صورت الکترونیک قادر به پرداخت عوارض آزادراهی هستیم. در حقیقت دوربین‌های نصب‌شده در آزادراه پلاک خودروها را ثبت کرده و عوارض آزادراهی را به‌حساب این پلاک‌ها می‌گذارند. انتظار می‌رود در طولی مدت‌زمانی کوتاه پرداخت عوارض آزادراهی خودرو در تمامی آزادراه‌ها الکترونیکی شود.

عوارض طرح ترافیک

در کلان‌شهرهایی مثل تهران طرح ترافیک به‌منظور کنترل آلودگی و شلوغی شهر اجرا می‌شود. خودروهایی که قصد عبور و مرور در محدوده طرح ترافیک را دارند، بایستی عوارض عبور و مرور خود را به شهرداری پرداخت کنند. با توجه به اینکه محدوده طرح توسط دوربین‌های هوشمند ترافیکی کنترل می‌شود، در صورت ورود بدون پرداخت عوارض یا داشتن طرح ترافیک، جریمه سنگینی در انتظار مختلفان است.

عوارض شهرداری یا سالانه

عوارض آزادراهی یا عوارض طرح ترافیک اجباری نیست. در حقیقت درصورتی‌که خودرو در آزادراه یا محدود طرح ترافیک قصد عبور و مرور داشته باشد، ملزم به پرداخت عوارض است. تنها عوارض اجباری برای تمامی خودروها در سطح کشور، عوارض شهرداری است. در ادبیات رایج به عوارض شهرداری، عوارض سالانه هم گفته می‌شود.

در حقیقت خودروها سالی یک‌بار ملزم به پرداخت این عوارض هستند. این عوارض به شهرداری محل سکونت تعلق می‌گیرد. عوارض شهرداری خرج نگهداری و تعمیر جاده، نوسازی معابر و هزینه‌های نگهداری از شهر می‌شود.

جریمه پرداخت نکردن عوارض

در صورت پرداخت نکردن عوارض سالانه خودرو، به ازای هرماه دیرکرد ۲.۵ درصد به مبلغ عوارض خودرو اضافه می‌شود. از طرف دیگر برای ترخیص خودرو از پارکینگ، خریدوفروش اتومبیل حتماً بایستی برگه پرداخت عوارض اتومبیل را به همراه داشته باشید. به‌عبارت‌دیگر دردسرهای پرداخت نکردن عوارض شهرداری آن‌قدر زیاد هست که توصیه کنیم هرچه سریع‌تر نسبت به پرداخت این عوارض اقدام کنید.

برای استعلام و پرداخت عوارض خودرو به کجا مراجعه کنیم؟

خوشبختانه پرداخت عوارض خودرو از همیشه راحت‌تر شده است. تا چند سال پیش تنها راه پرداخت عوارض اتومبیل مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت یا استفاده از عابر بانک‌ها بود. در حال حاضر با اتصال به اینترنت می‌توانید نسبت به پرداخت عوارض ماشین اقدام کنید.

تهران من؛ بهترین و سریع‌ترین راه پرداخت انواع عوارض خودرو

سازمان فاوای شهرداری تهران در جهت پیشگیری از حضور شهروندان در اماکن عمومی و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به توسعه سرویس‌های غیرحضوری خود پرداخته و امکان پرداخت غیرحضوری تمامی عوارض شهری ازجمله عوارض خودرو را به شیوه‌های مختلف فراهم کرده است.

در شرایط ویژه کنونی و با توجه به لزوم کاهش رفت‌وآمد برای پرداخت‌های شهری، شهروندان می‌توانند از طریق سامانه و اپلیکیشن «تهران من» که به‌تازگی نسخه جدیدی از آن منتشر شده، عوارض خودرو را بپردازند.

پرداخت انواع عوارض خودرو
پرداخت انواع عوارض خودرو

استعلام بدهی پرداخت عوارض سالیانه خودرو علاوه بر سامانه اینترنتی تهران من به نشانی my.tehran.ir و در اپلیکیشن ویژه آن و در بخش «خودرو و طرح ترافیک» قابل پرداخت است.

این امکان همچنین با مراجعه به سایت شهرداری تهران به نشانی Tehran.ir و با کلیک روی گزینه «پرداخت عوارض خودرو» امکان‌پذیر است و شهروندان می‌توانند بدون نیاز به حضور در اماکن عمومی مثل دفاتر خدمات الکترونیک شهر و یا دفاتر پیشخوان دولت این عوارض را پرداخت یا میزان آن را استعلام کنند.

همچنین استعلام و پرداخت بدهی خودرو از دیگر گزینه‌های در دسترس با شماره‌گیری کد دستوری #۳*۳*۱۳۷* نیز محسوب می‌شود. گفتنی است علاوه بر عوارض سالیانه خودرو، سایر عوارض شهرداری که در چهار دسته عوارض نوسازی و عمران، بهای خدمات مدیریت پسماند مسکونی، بهای خدمات مدیریت پسماند غیرمسکونی و عوارض کسب و پیشه در اپلیکیشن تهران من قابل استعلام و پرداخت هستند.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *