قطعی برق و گاز در زمستان هم ادامه دارد؟

در بهار و تابستان امسال در بیشتر شهرهای کشور با قطعی برق در روزها و ساعات مختلف روبه‌رو بودیم. آیا این قطعی‌ها که زندگی و برنامه همه را مختل کرده بود، در پاییز و زمستان هم ادامه خواهد داشت؟

داستان قطعی برق در تابستان چه بود؟

با اوج گرفتن گرما از اردیبهشت ماه با قطعی برق روبه‌رو شدیم. این قطعی به دلیل مصرف بیشتر برق در تابستان و همچنین استفاده غیر مجاز مراکز غیر مجاز رمز ارز از انرژی بود.

با مواجه شدن کشور با کمبود انرژی برق، جیره‌بندی و قطعی برق در ساعات مشخص شروع شد. این قطعی بیشتر در استان‌های پرمصرف بود؛ به این صورت که اگر یک استان از حد مجاز خود بیشتر انرژی مصرف می‌کرد، با قطعی برق مواجه می‌شد. سخن‌گوی صنعت برق در اوایل خرداد گفت: با توجه به کاهش بارندگی و کمبود نیروگاه‌های برق آبی برای تولید برق اقداماتی برای رفع محدودیت برق صورت گرفته است، به طوری که هر استانی که بیشتر از سقف تعیین شده برق مصرف کند با قطعی برق روبه‌رو خواهد شد تا شرایط برق رسانی برای سایر کشور فراهم شود.

این قطعی در استان‌های پرمصرف قرار بود طبق برنامه زمانی از پیش مشخص‌شده باشد، اما گاها با قطعی خارج از برنامه نیز مواجه بودیم. با جمع‌آوری مراکز غیر مجاز استخراج رمزارز و سردتر شدن هوا، این قطعی‌ها کمتر شد تا جایی که در بیشتر استان‌ها دیگر قطعی نداریم.

قطعی برق

در پاییز و زمستان با قطعی گاز و برق روبه‌رو خواهیم بود؟

با توجه به کمبود انرژی در زمستان پارسال و به ویژه قطعی‌های مکرر برق در تابستان نگرانی درباره قطع شدن برق و گاز در پاییز و زمستان امسال بالا گرفته است. در ادامه برخی از اظهارات مسئولین مربوطه را خواهیم دید:

چندی پیش میثم جعفرزاده مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل وزارت نیرو گفت: با توجه به تجربه زمستان سال گذشته، در صورت عدم تأمین سوخت برای نیروگاه‌ها در اواخر پاییز و زمستان امسال در تولید برق دشواری زیادی خواهیم داشت و باید از هم‌اکنون به فکر تمهیدات لازم برای زمستان ۱۴۰۰ باشیم.

علی آبادی گفت: قطعی برق در پاییز و زمستان امسال قطعی است اگر صرفه جویی نکنیم!

«زمستان امسال افت فشار در میدان گازی پارس جنوبی احتمالا قطعی گاز را در مناطق مرکزی و شمالی کشور رقم خواهد زد و به دلیل نرسیدن گاز به نیروگاه‌های برق احتمال قطعی برق هم وجود دارد و استفاده از سوخت جایگزین هم دشواری‌های خود را دارد.»

غلامعلی رخشانی مهر، معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: برای زمستان امسال نیز برنامه‌ریزی تامین برق را از هم‌اکنون آغاز کرده‌ایم چراکه ممکن است مصرف گاز در بخش خانگی محدودیت‌های سال گذشته در صنعت برق را منجر شود که در حال برنامه‌ریزی برای این مساله هستیم.

محمدرضا جولایی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران بیان کرد: راه‌حل‌ها را پیش‌بینی کرده‌ایم و با همکاری وزارت نیرو و پخش در تلاشیم مصرف انرژی کشور را به صورت مطمئن تامین کنیم و خللی اتفاق نیفتد.

برق

او همچنین گفت: لازم است بخش خانگی و مردم در مصرف برق و گاز مدیریت مصرف را انجام دهند تا بتوانیم گاز را به تمام مناطق به صورت پایدار، مستمر و با حداکثر ظرفیت انتقالی برسانیم.

جولایی با اشاره به این‌که هرچه‌قدر مصرف برق بیشتر شود مصرف گاز نیز در کشور بیشتر می‌شود، افزود: در تمام بخش‌ها از جمله بخش خانگی و تجاری، نیروگاه‌ها و صنایع مدیریت مصرف را پیش‌بینی کرده‌ایم.

حتما باید الگوی مصرف تغییر کند زیرا نمی‌توان اعمال نظری کرد و کنترل صرفا از طریق مردم باید انجام شود زیرا کنترل از سمت دولت به معنای قطع برق و گاز است.

رخشانی مهر گفت: بحران انرژی در زمستان اختصاص به یک کشور و منطقه ندارد و اگر بخش‌های تامین‌کننده انرژی؛ مثل سوخت مایع و گاز و وزارت نیرو سنکرون عمل نکنند و مشکلی در این زمینه به وجود آید ممکن است محدودیت‌هایی اعمال شود اما در تلاش هستیم که این اتفاق نیفتد.

نتیجه‌گیری

با توجه به گفته‌های مسئولین مربوطه در بخش‌های انرژی و مدیریت بحران، تمهیدات لازم برای جلوگیری از قطعی برق و گاز اندیشیده شده و برخی اقدامات انجام شده است تا با بحران انرژی مواجه نشویم، اما به احتمال زیاد تا حدی با کمبود انرژی در بعضی بخش‌های کشور روبه‌رو خواهیم شد که این کمبود با سرمای زودهنگام و سوءمصرف مصرف‌کنندگان بیشتر خواهد شد.

برای صرفه‌جویی و مصرف بهینه برق بخوانید:




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *