مراکز رسیدگی به اعتراضات تخلفات رانندگی

اگر برای شما هم این مشکل پیش آمده که خلافی خودروی خود را گرفته‌اید و از تخلفات نوشته شده تعجب کرده‌اید و یا قبض جریمه‌ای برای شما صادر شده یا پیامکی مبنی بر تخلف در رانندگی برای شما ارسال شده است در صورتی که مرتکب چنین تخلفاتی نشده‌اید احتمالا کارتان به مراکز رسیدگی به اعتراضات تخلفات رانندگی هم افتاده است.

اما برای رسیدگی به اعتراضات تخلفات رانندگی چه مراحلی را باید طی کرد؟ چه شرایطی دارد و برای این کار به کجا باید مراجعه کرد؟ در این مقاله مراحل و شرایط اعتراض به تخلفات و مراکز رسیدگی به اعتراضات تخلفات رانندگی را معرفی کرده‌ایم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

رسیدگی به اعتراضات تخلفات رانندگی

شرایط و نحوه‌ی اعتراض به تخلفات رانندگی

به طور کلی برای رسیدگی به اعتراضات تخلفات رانندگی خودروها دو فرآیند وجود دارد که می‌توانید از طریق آن‌ها شکایت خود را ثبت کنید و اعتراض خود را نسبت به خلافی ثبت شده در سوابق رانندگی خود نشان دهید.

شکواییه نسبت به قبض صادر شده

فرآیند اول اعتراض برای زمانی‌ست که شما نسبت به قبض جریمه‌ی صادر شده شکواییه داشته باشید. در این حالت شما باید به مرکز اجراییات پلیس راهور مراجعه کنید و شکایت خود را در آنجا مطرح کنید تا مورد رسیدگی و پیگیری قرار گیرد و احتمالا در صورت وارد بودن اعتراض شما، اصلاح شود.

مدارک لازم برای انجام این فرآیند به شرح زیر است:

  • اصل کارت شناسائی و سند مالکیت خودرو
  • تکمیل فرم درخواست
  • کارت شناسائی معتبر مالک وسیله نقلیه
  • کارت شناسائی راننده متخلف (در حالتی که راننده، شخصی غیر از مالک خودرو باشد)

اعتراض به صورت وضعیت تخلفات

فرآیند دوم اعتراض، هنگامیست که شما به صورت وضعیت تخلفات رانندگی خود اعتراض داشته باشید. در این صورت شما باید به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کرده در آنجا اعتراض خود را نسبت به خلافی خودروی خود ثبت کنید. در این حالت درخواست شما از طریق ارتباطات الکترونیکی ثبت شده و به مرکز اجراییات کل کشور ارسال می گردد. مرکز اجراییات، ظرف ۲۴ ساعت به شکایت شما رسیدگی می‌کند و پاسخ آن برای شما ارسال می گردد.

در این حالت اگر پاسخ ارائه شده به اعتراض شما برای شما قانع کننده باشد ملزم به پرداخت جریمه‌ی ثبت شده هستید اما اگر به هر دلیلی پاسخ ارائه شده نیز برای شما قانع کننده نباشد لازم است که به واحد رسیدگی پلیس راهور مراجعه کنید. در این واحد یک کارشناس پلیس راهور به همراه یکی قاضی برای بررسی حکم و صدور رأی نهایی، اقدام می کنند. در صورتی که رای نهایی از طرف قاضی صادر شود اعتراض شما پس از آن به هیچ عنوان قابل قبول نخواهد بود.

مدارک لازم برای اجرای این فرآیند به صورت زیر است:

  • اصل کارت شناسائی و سند مالکیت خودرو
  • تکمیل فرم درخواست
  • کارت شناسائی معتبر مالک وسیله نقلیه

نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه کنید این است که مهلت اعتراض نسبت به خلافی خودرو طبق ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، ۶۰ روز از تاریخی که روی قبض جریمه ثبت شده می‌باشد.

در صورتی که شما نتوانید در مدت تعیین شده ۶۰ روز شکایت خود را ثبت کنید و یا طی مدت ۲۰ روز بعد از ابلاغ رای از واحد رسیدگی نتوانید اقدام به پرداخت مبلغ درج شده بر روی قبض جریمه کنید، باید دو برابر آن مبلغ را به عنوان جریمه پرداخت کنید.

همچنین علاوه بر این موارد اگر نسبت به تخلفات ثبت شده توسط دوربین‌های راهنمایی رانندگی نیز اعتراض داشته باشید میتوانید با مراجعه به مراکز رسیدگی پلیس راهور تهران، اعتراض خود را مطرح و پیگیری کنید.

مراکز رسیدگی به اعتراضات تخلفات رانندگی

در ادامه آدرس مراکزی که برای اعتراض به تخلفات رانندگی میتوانید به آنها مراجعه کنید آورده شده است:

مراکز رسیدگی به اعتراضات تخلفات رانندگی

  • منطقه ۱: بزرگراه ارتش، بلوار اوشان، جنب بیمارستان ۵۰۵ ارتش.
  • منطقه ۳: بزرگراه حقانی ـ نرسیده به تقاطع جهان کودک ـ مقابل پارک آب و آتش. تلفن: ۸۶۰۸۳۲۴۴
  • منطقه ۱۰ -بزرگراه نواب، تقاطع خیابان محبوب مجاز (ویژه جانبازان ـ ایثارگران و خانواده شهداء). تلفن: ۵۵۴۳۷۱۶۱
  • منطقه ۱۴: خیابان نبرد، میدان نبرد، انتهای خیابان شهید ابراهیم بیدی. تلفن: ۳۳۰۵۷۵۲۸
  • منطقه ۱۶: خیابان بعثت، خیابان رجائی جنوبی، خیابان هلال احمر، مقابل سیلو. تلفن: ۵۵۳۳۰۳۰۷
  • منطقه ۲۰: شهرری، خیابان استخر، روبروی فروشگاه شهروند. تلفن: ۵۵۹۰۲۱۱۰
  • منطقه ۲۱: تهرانسر، انتهای بلوار یاس. تلفن: ۴۴۵۳۸۸۰۸
  • منطقه ۲۲: همت غرب، آزادگان جنوب، شهرک گلستان، بلوار گلها، خیابان یاسمن جنوبی. تلفن: ۴۴۷۳۶۸۴۰




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *