معرفی و بررسی طرح برق امید

طرح برق امید، طرحیست که از سوی وزارت نیرو و با هدف کاهش و بهینه‌سازی مصرف برق در بخش خانگی معرفی شد و با تصویب آن در سال ۱۳۹۹ از ابتدای آبان ماه سال جاری، اجرای آن در سراسر کشور آغاز شد. این طرح با ایجاد یک نوع سازوکار تشویقی و همچنین بازدارنده در صدد آن است تا با اصلاح الگوی مصرف برق در بخش خانگی، باعث کاهش تقاضا و تولید برق در کشور و به تبع آن کاهش انتشار آلایندگی‌های محیط‌زیستی شود. با معرفی و بررسی طرح برق امید با ما همراه باشید.

بررسی طرح برق امید

مزایای زیست محیطی طرح برق امید

پیش‌بینی می‌شود که اجرای طرح برق امید با کاهش ۱۰ درصدی میزان مصرف برق در میان مشترکان بخش خانگی، منجر به کاهش سالیانه حدود ۹ میلیارد کیلووات ساعت مصرف برق در کشور خواهد شد که این میزان کاهش مصرف برق، موجب کاهش تولید 5 میلیون تُن گاز دی اکسید کربن (CO2‌) می‌‏شود که برای جلوگیری از انتشار آن نیاز به کاشت 230 میلیون درخت است.

نحوه‌ی اجرای طرح برق امید

طرح برق امید مشترکان را به سه دسته‌ی کم مصرف، خوش مصرف و پرمصرف تقسیم می‌کند.

دسته‌ی اول مشترکان کم مصرف هستند که تقریبا ۳۰ درصد از کل مشترکان هر منطقه‌ی جغرافیایی را تشکیل می‌دهند و مصرف برق آنها کمتر از میزان تعیین شده برای هر منطقه است. این دسته از مشترکین مشمول تخفیف ۱۰۰ درصدی در صورتحساب خود می‌شوند (این تخفیف همچنین شامل مبالغی همچون آبونمان، عوارض، بیمه و … نیز می‌شود) و قبض آنها با مبلغ صفر صادر می‌شود.

دسته‌‌ی دوم مشترکین خوش مصرف هستند که حدود ۵۵ درصد از کل مشترکین را تشکیل می‌دهند و میزان مصرف برق آنها در محدوده‌ی تعیین شده برای هر منطقه قرار می‌گیرد. تعرفه‌ی این دسته از مشترکان که شامل تقریبا ۱۶.۵ میلیون مشترک می‌شود بدون تغییر باقی می‌ماند و این مشترکان با اقدامات بهینه‌سازی می‌توانند خود را در دسته‌ی کم مصرف‌ها قرار داده و از تخفیف مورد نظر استفاده کنند

دسته‌ی سوم یا دسته‌ی مشترکان پرمصرف‌ که حدود ۱۵ درصد از کل مشترکین را تشکیل می‌دهند و میزان مصرف آنها بیش از محدوده‌ی تعیین شده برای هرمنطقه جغرافیایی است. به این دسته از مشترکان ۶ ماه فرصت داده می‌شود تا با به کارگیری آموزش‌های بهینه سازی، خود را به الگوی خوش مصرفی برسانند و در مدت ۶ ماه تعرفه این مشترکین بدون تغییر باقی می‌ماند. اما پس از طی این مدت و در صورت باقی ماندن در دسته‌ی پر مصرف‌ها تعرفه‌ی آنها شامل ۱۰ درصد جریمه می‌شود.

تعیین الگوی مشترکان کم‌ مصرف در طرح برق امید

طبق بند اول مصوبه‌ی هیئت وزیران: «وزارت نیرو مجاز است صورتحساب برق مشترکین خانگی کم مصرف با الگوی مصرف تعیین شده در جدول زیر را با تخفیف صد درصد (۱۰۰٪) محاسبه نماید. این تخفیف صرفا شامل سکونتگاه‌های دائمی‌در حال بهره برداری شهری و روستایی و همچنین سکونتگاه‌های عشایری می‌شود. سکونتگا‌های خالی از سکنه و سکونتگاه‌های غیردائم نظیر باغ‌ویلاها مشمول این تخفیف نمی‌باشند.»

میزان مصرف مشترکین کم مصرف در طرح برق امید
میزان مصرف مشترکین کم مصرف برحسب کیلووات ساعت

طرح جایگزین پیش‌بینی شده برای مشترکان

مشترکان پر مصرف علاوه بر اجرای اقدامات بهینه‌سازی مصرف، از طرح در نظر گرفته شده توسط وزارت نیرو، برای تأمین مولد خورشیدی نیزاستفاده کرده و با استفاده از این راه، آن میزان از مصرف مازادی که واقعا قابل کاهش نیست را تامین نمایند. همانطور که در سایت مربوط به طرح برق امید اشاره شده است: «با نصب یک مولّد خورشیدی کوچک، حداقل ۲۰ درصد مصرف برق مشترک پرمصرف می‌‏تواند کاسته شود. این مولّد خورشیدی فضای کمی را اشغال می‌‏کند. ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری از انرژی برق)، با پرداخت یارانه سود تسهیلات، این مولّد را در اختیار متقاضی قرار می‌‏دهد. در این شرایط، مشترک ماهیانه مبلغی را در ظرف مدت ۳ سال پرداخت خواهد نمود.»

توضیحات بیشتر در مورد این طرح در وبسایت ساتبا مربوط به وزارت نیرو آورده شده است. همچنین برای ثبت‌نام در این طرح نیز می‌توانید از طریق این لینک اقدام کنید. در بخش سوالات متداول وبسایت مربوط به برق امید به آدرس bargh-omid.ir نیز می‌توانید پاسخ برخی از سوالات خودتان در این مورد را پیدا کرده و یا سوال خود را مطرح کنید

همچنین برای پرداخت قبوض برق خود نیز می‌توانید از خدمات پرداخت قبض وبسایت خریدشارژ استفاده کنید.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *