نحوه‌ی استفاده از زنجیر چرخ

زنجیر چرخ، در فصول سرد سال و مخصوصا برای کسانی که قصد سفر به ارتفاعات و مناطق سردسیر کشور را دارند یکی از ضروری‌ترین لوازمی است که هر راننده‌ای باید در اتوموبیل خود داشته باشد. اما بسیاری از افراد نحوه‌ی استفاده از زنجیر چرخ را بلد نیستند و آن را کاری سخت ارزیابی می‌کنند و به همین علت به استفاده از آن نیز رغبتی نشان نمی‌دهند. در ادامه به توضیح روش صحیح استفاده از این وسیله می‌پردازیم.

نکاتی که پیش از بستن زنجیر چرخ باید بدانیم

در جاده‌های برفی و یخبندان، استفاده از زنجیرهای چرخ امری ضروری بوده و با جلوگیری از لیز خوردن و لغزیدن اتوموبیل شما، امنیت سفر شما را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. اما پیش از بستن زنجیر چرخ بهتر است به چند نکته توجه کنید.

۱. مطمئن شوید که زنجیری متناسب با سایز تایر اتوموبیل خود را خریداری کنید. به طوری که زنجیر چرخ برای تایر گشاد نباشد.

نکاتی که پیش از بستن زنجیر چرخ باید بدانیم

۲. بهتر است که پیش از سفر و در شرایط مناسب جوی نیز یک بار بستن زنجیر چرخ‌ را امتحان کنید

۳. پیش از استفاده از زنجیر چر‌خ باید از نوع دیفرانسیل خودروی خود اطلاع پیدا کنید.

زنجیر بر روی چرخی بسته می‌شود که نیروی محرک خودرو به آن منتقل می‌شود، تا در شرایط نامساعد یخ، برف یا گل در جاده خودرو حرکت کند. پس قبل از بستن زنجیر چر‌خ باید از دیفرانسیل جلو یا عقب بودن خودرو مطمئن شد.

نکاتی که پیش از بستن زنجیر چرخ باید بدانیم

اگر خودروی شما تک دیفرانسیل (دیفرانسیل جلو یا دیفرانسیل عقب) باشد، استفاده از دو زنجیر چر‌خ کافی می باشد. در اتوموبیل‌های دیفرانسیل جلو، زنجیر چرخ را به چرخ‌های جلویی و در خودروهای دیفرانسیل عقب، زنجیر چر‌خ را به دو چرخ عقب اتوموبیل وصل می‌کنیم. در خودروهای دو دیفرانسیل که دارای دیفرانسیل در جلو و عقب خودرو هستند، باید هر چهار چرخ را به زنجیر چر‌خ تجهیز کرد.

نحوه‌ی بستن زنجیر چرخ

  • ابتدا در یک مکان مناسب و ایمن، به نحوی که برای دیگر رانندگان نیز مزاحمت ایجاد نشود توقف کنید.
  • بهتر است برای ایمنی بیشتر در هنگام نصب زنجیر چر‌خ از یک دستکش ایمنی مناسب استفاده کنید.
  • زنجیر چر‌خ را به نحوی بر روی زمین پهن کنید که خارهای زنجیر به سمت زمین باشد و سطح صاف زنجیر با لاستیک در تماس باشد، سپس خودروی خود را حرکت دهید تا بر روی زنجیر چرخ قرار بگیرد. همچنین می‌توانید زنجیر چرخ را از بالا بر روی لاستیک قرار داده و بعد از بستن بست‌های افقی، خود رو را حرکت دهید تا زنجیر چر‌خ بخش زیرین لاستیک را نیز در بر بگیرد.
  • دو طرف ساده زنجیر را از پشت چرخ به یکدیگر وصل کنید.
  • سمت دیگر زنجیر را که یک سر آن گیره‌ای پهن و خمیده دارد را از حلقه سر دیگر زنجیر عبور دهید و در بین حلقه بست نگهدارنده قرار دهید.
نحوه‌ی بستن زنجیر چرخ
  • بست‌هایی در زنجیر چر‌خ وجود دارند که با چرخاندن آنها، زنجیر چرخ به لاستیک محکم می‌شود، این کار را توسط آچار مخصوص انجام دهید، آچار مخصوص را در محل بیضی شکل قرار دهید و حلقه‌ای از زنجیر که در سوراخ بست ثابت است را در جهت منحنی بست بچرخانید.

پس از بستن زنجیر چر‌خ

بعد از اتمام فرايند زنجیر چر‌خ برای اطمینان بیشتر بهتر است چند نکته را رعایت کنید. ابتدا بهتر است که بعد از بستن زنجیر چرخ مسافت کوتاهی را با اتوموبیل خود طی کنید و سپس وضعیت زنجیرها را چک کنید و مطمئن شوید که زنجیرها شل و یا باز نشده باشند.

در طول رانندگی با زنجیر چرخ بهتر است حواستان به صدای لاستیک‌ها باشد تا در صورتی که اتفاقی رخ داد به سرعت متوجه شوید. همچنین برای ایمنی خود بهتر است که در هنگام استفاده از زنجیر چرخ و حرکت در جاده‌های برفی و لغزنده، خودروی خود را بر روی دنده سنگین قرار داده و با سرعت پایین حرکت کنید. رانندگی با سرعت بیش از ۴۰ کیلومتر بر ساعت در هنگام استفاده از زنجیر چرخ خطرناک بوده و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

تصاویر برگرفته از: wikihow




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *