هنگام قطع برق در آسانسور چه باید کرد؟

پیش از این در مطلبی، به بررسی نکاتی که در هنگام قطع برق باید آن‌ها را رعایت کنید پرداخته و به طور خلاصه اشاره کرده بودیم که هنگام قطع برق در آسانسور به چه نکاتی باید توجه کرد. گیر کردن در آسانسور در هنگام قطع برق اتفاقیست که این روزها زیاد از آن می‌شنویم و با توجه به اینکه ممکن است این اتفاق کمی ناگوار به نظر برسد بد نیست بیشتر درباره‌ی آن بدانیم. در این مطلب به طور مفصل به بررسی نکات و راهکارهایی می‌پردازیم که اگر در هنگام قطع برق در آسانسور گیر کنید ممکن است به شما کمک کند.

هنگام قطع برق در آسانسور چه باید کرد؟

هنگام قطع برق در آسانسور چه باید کرد؟

مهمترین نکته‌ای که باید پیش از همه بدانید، این است که در بسیاری از ساختمان‌های امروزی تجهیزات پیشرفته وجود دارد و آسانسورها نیز به سیستم برق اضطراری مجهز هستند که در هنگام قطع ناگهانی برق، آسانسور را تا تا نزدیک‌ترین طبقه هدایت کرده و به مسافرین اجازه خروج می‌دهد. البته بهتر است در زمان‌هایی که در ساختمانی خالی از سکنه حضور دارید از استفاده از آسانسور بپرهیزید. در صورت گیر افتادن در آسانسور در چنین شرایطی، باید از انجام حرکات اضافی در آسانسور پیش از رسیدن مدیر ساختمان، تکنسین‌های فنی، سرایداران و یا نیروهای آتش‌نشانی خودداری کنید.

بیشترین حوادث مربوط به آسانسور به این دلیل است که مردم تلاش می‌کنند خودشان را از آسانسور به هر طریقی، حتی بالا رفتن از کابین آن، خارج کنند که کار بسیار خطرناکی است. بهترین کار در این شرایط این است که آرامش خود را حفظ کرده و کار غیرمنطقی انجام ندهید.

هنگام قطع برق در آسانسور چه باید کرد؟

در ادامه به بررسی نکاتی می‌پردازیم که اگر در هنگام قطع برق در آسانسور گیر کردید، می‌تواند به شما کمک کند:

۱. ترجیحا در زمان‌هایی که ساختمان خالی از سکنه حضور دارید از آسانسور استفاده نکنید و در صورت گیر افتادن در آسانسور در این شرایط از انجام حرکات اضافی در آسانسور پیش از رسیدن مدیر ساختمان، تکنسین‌های فنی، سرایداران و یا نیروهای آتش‌نشانی خودداری کنید.

۲. در هنگام گیر کردن در آسانسور نیازی نیست از تمام شدن اکسیژن بترسید، زیرا دیوارهای کابین کاملا ایزوله نیستند و در هر صورت هوا به داخل کابین جریان خواهد داشت و هرگز با مشکل کمبود اکسیژن روبه‌رو نمی‌شوید. پس بهتر است آرامش خودتان را حفظ کنید.

۳. قدم بعدی هنگام گیر کردن در آسانسور ارتباط با افراد خارج از کابین است. بسیاری از کابین‌ها زنگ خطر دارند که می‌توانید از آن استفاده کنید. در غیر این صورت می‌توانید با خانواده خود، سرایدار و یا مسئول تاسیسات که معمولا شماره تلفن آن در داخل آسانسور نصب شده و در نهایت با شماره ۱۲۵ آتش‌نشانی تماس بگیرید.

هنگام قطع برق در آسانسور چه باید کرد؟

۴. بهتر است بدانید که سیستم ترمز اضطراری آسانسور سیستمی مکانیکی است و با قطع برق از کار نخواهد افتاد. سیم بکسل‌هایی که جابه‌جایی آسانسور را امکان‌پذیر می‌کنند نیز بسیار محکم هستند و امکان پاره شدن آن‌ها چیزی نزدیک به صفر است.

۵. سیستم روشنایی برخی از آسانسورها در هنگام گیر کردن نیز همچنان کار می‌کند، حتی اگر جریان برق قطع شده باشد. در غیر این صورت می‌توانید برای مدتی از چراغ‌قوه تلفن خود استفاده کنید اما مواظب باشید که تلفنتان به اندازه کافی شارژ داشته باشد زیرا ممکن است به آن نیاز پیدا کنید.

هنگام قطع برق در آسانسور چه باید کرد؟

۶. به هیچ‌وجه سعی نکنید تا از داخل کابین درها را به زور باز کنید. ممکن است این کار شما باعث شود دیگر نتوان کابین را حرکت داد و تیم نجات با مشکل روبه‌رو شود.

۷. بهتر است تا رسیدن تیم نجات کف کابین بنشینید تا اگر کابین ناگهان دوباره حرکت کرد تعادلتان را از دست ندهید. همچنین با توجه به تهویه نامناسب، فعالیت زیاد ممکن است باعث گرم شدن هوای کابین شود.

۸. بهتر است به کودکان خود نیز نکات بالا را آموزش داده و به آن‌ها بگویید که بهتر است تا حد امکان به تنهایی از آسانسور استفاده نکنند. همچنین بهتر است هنگامی که کودکتان خارج از منزل است و برق می‌رود حتما چک کنید که از آسانسور خارج شده باشد.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *