مبلغ وام ازدواج تغییر کرد؟

در حالی‌که به تازگی بانک مرکزی از ابلاغ بخشنامه پرداخت وام ازدواج ۱۲۰ میلیونی با وثایقی سهل‌تر به شبکه بانکی خبر داده است، اعلام برخی از بانک‌ها حاکی از آن است که فعلا بخشنامه جدید ابلاغ نشده و مبلغ وام ازدواج همان ۷۰ میلیون تومان است.

مبلغ وام ازدواج

مبلغ وام ازدواج بر اساس قانون بودجه امسال به ۱۲۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله افزایش پیدا کرد و این وام برای زوج‌های زیر ۲۵ سال نیز ۱۵۰ میلیون تومان شد.

در این زمینه، بانک مرکزی در ۱۰ فروردین اعلام کرد که بخشنامه اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را با وثایقی سهل‌تر به شبکه بانکی ابلاغ کرده و طبق این بخشنامه، بانک‌ها باید مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

وام ازدواج ۱۴۰۱+ مبلغ و جزییات - ایمنا

بدین منظور، مشاهدات میدانی از برخی شعب بانک‌ها در سطح شهر حاکی از آن است که هنوز بخشنامه بانک مرکزی درباره پرداخت وام ازدواج برای امسال ابلاغ نشده و مبلغ این تسهیلات فعلا همان ۷۰ میلیون تومان است.

همچنین، مسئول شعب یکی از بانک‌ها اعلام کرد که سایت برای ثبت‌نام وام ازدواج از سوی بانک مرکزی هنوز باز نشده است، بنابراین فعلا امکان پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سالجاری وجود ندارد.

علاوه بر این، بانک‌ها به این موضوع که قرار است در سالجاری مبلغ وام ازدواج به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش یابد، اشاره کردند اما طبق گفته مسئولین شعب هنوز بخشنامه مربوطه ابلاغ نشده است./ایسنا

واکنش بانک مرکزی به گزارش وام ازدواج ندادن بانکها

در پی انتشار گزارش ایسنا مبنی بر اعلام برخی از بانک‌ها که فعلا بخشنامه جدید وام ازدواج ابلاغ نشده و مبلغ وام ازدواج همان ۷۰ میلیون تومان است، بانک مرکزی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، با توجه به انتشار گزارش پرداخت تسهیلات ازدواج با تیتر «بخشنامه جدید نیامده و وام فعلا ۷۰ میلیون تومان است» در روز دوشنبه ۱۵ فروردین، بانک مرکزی توضیحاتی به شرح زیر ارایه کرد:

“بانک مرکزی بر اساس بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و جزء ۱ بند  قانونی مذکور، موارد مربوط به پرداخت تسهیلات ازدواج در سال ۱۴۰۱ را طی بخشنامه شماره ۰۱/۳۰۳۹ مورخ ۱۴۰۱/۱/۱۰ به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرده و در انتهای این بخشنامه تاکید کرده است ترتیبی از سوی شبکه بانکی اتخاذ شود تا حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول این نامه، موضوع به واحدهای اجرایی ذیربط در سراسر کشور ابلاغ و یک نسخه از ابلاغیه مربوطه به این بانک ارسال شود.‌‌‌‌‌‌‌‌ بر این اساس شبکه بانکی تا مورخ ۱۴۰۱/۱/۱۷ فرصت دارد تا نسبت به ابلاغ بخشنامه مذکور به کلیه شعب در سراسر کشور اقدام کند. لذا اندکی تامل و دقت از سوی آن خبرگزاری در انتشار گزارش مذکور می توانست در آگاهی بخشی افکار عمومی نقش موثری داشته باشد.

لازم به تاکید است بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از ۱۳۹۷/۱/۱ می‌باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، با مبالغ جدید پرداخت می‌گردد و صرفا تاخیر احتمالی در ابلاغ بخشنامه به یک شعبه مانعی برای پرداخت تسهیلات مذکور به متقاضیان نخواهد بود.

همچنین تاکید می گردد همانگونه که در بخش  شرایط و دستورالعمل اخذ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در سامانه مذکور آمده است، کلیه متقاضیان وام ازدواج که واجد شرایط دریافت این تسهیلات هستند ابتدا باید از طریق همین سایت ثبت نـام کرده  و فرم مربوطه را تکمیل نمایند که در صورت موفقیت آمیِز بودن مراحل ثبت نام ، یک کد رهگیری ۱۰ رقمی که کاملا محرمانه بوده و مربوط به متقاضی می‌باشد، به شخص ثبت نام کننده داده می شود و متقاضیان موظف هستند جهت اطلاع از وضعیت ثبت نام خود و هـمچنین نام شعبه مربوطه جهت مراجعه برای اخذ وام ازدواج، به همین سایت مراجعه کرده و در صورتیکه شعبه عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، ظرف مدت زمانی که از طرف سایت اعلام  می‌گردد، به شعبه مربوطه مراجعه کرده و نسبت به اتمام مراحل اخذ وام اقدام نمایند. بنابراین برای ثبت نام برای دریافت نام تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در مرحله نخست نیازی به مراجعه به شعب بانکها وجود ندارد.

بر خلاف ادعای مطرح شده در گزارش منتشر شده، سامانه ثبت نام تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به آدرس ve.cbi.ir بسته و مسدود نبوده و همزمان با تصویب و ابلاغ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ از سوی مجلس شورای اسلامی، بر اساس ضوابط و مبالغ جدید بروزرسانی شده است. مراجعه خبرنگار مربوطه به این سامانه و عدم اکتفا به اظهارات منبعی نامشخص منجر به رفع ابهام در این خصوص می‌شد.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *