چگونه ترخیص وسایل نقلیه توقیفی را اینترنتی انجام دهیم؟

ترخیص وسایل نقلیه توقیفی

لحظه‌ای که به محل پارک خودروی خود می‌رسید و متوجه می‌شوید که خودروتان سر جایش نیست، یکی از سخت‌ترین و دلهره‌آورترین لحظات زندگی است. در لحظه اول نگران می‌شوید که خودروی شما دزدیده شده و بعد که کمی اطراف را بررسی می‌کنید و چشمتان به تابلوی پارک ممنوع می افتد. بله؛ پلیس به دلیل پارک کردن خودرو مقابل تابلوی پارک ممنوع خودروی شما را به پارکینگ منتقل کرده است. حتما این موضوع به اندازه کافی شما را ناراحت کرده و جستجو برای نحوه ترخیص خودرو نباید شما را بیشتر گیج کند و باری اضافه بر دوش شما باشد. پس نگرانی‌ها را کنار بگذارید و این مقاله را به دقت مطالعه کنید تا با نحوه ترخیص و استعلام وسایل نقلیه توقیفی آشنا شوید و به کمترین دردسر خودروی خود را از پارکینگ خارج کنید.

ترخیص وسایل نقلیه توقیفی

مراحل ترخیص و استعلام وسایل نقلیه توقیفی در پارکینگ راهور

اگر برای بار اول است که خودروی شما توسط پلیس به پارکینگ خلافی منتقل شده، بهتر است کمی وقت بگذارید و مراحل ترخیص وسایل نقلیه توقیفی و ترخیص خودرو تصادفی را با دقت مطالعه کنید تا کمتر دچار دردسر و اتلاف وقت شوید. جدا از اینکه با انتقال خودرو به پارکینگ توسط جرثقیل‌های نیروی انتظامی همیشه احتمال آسیب رسیدن به بدنه خودرو و سیستم تعلیق وجود دارد، بیشتر ناراحتی مالکان، روند خارج کردن ازسامانه پارکینگ ناجا و پرداخت جریمه خلافی است.

برای استعلام میزان خلافی و مشاهده جریمه رانندگی به سامانه استعلام خلافی مراجعه کنید.

برای استعلام خودرو و خارج کردن وسایل نقلیه توقیفی از پارکینگ تمامی مراحل زیر را انجام دهید:

همیشه لحظه‌ای که به محل پارک وسایل نقلیه می روید و متوجه می شوید که خودروتان سر جایش نیست، یکی از سخت ترین زمان هاست. در لحظه اول نگران می شوید که خودروی شما دزدیده شده و بعد که کمی اطراف را بررسی می کنید و چشمتان به تابلوی پارک ممنوع می افتد حدس میزنید که دست پلیس در کار است. برای  اطلاع از جابه جایی اتومبیل به پارکینگ پلیس بهترین کار این است که با ۱۱۰ تماس بگیرید و مطمئن شوید که خودرو به سرقت رفته یا توسط پلیس به پارکینگ منتقل شده. در صورتی که خودرو توقیف شده و به پارکینگ راهور منتقل شده بود، نام و آدرس پارکینگ را از اپراتور ۱۱۰ بپرسید.

آماده کردن مدارک خلافی وسایل نقلیه توقیفی و مراجعه به پارکینگ راهور ۱۲۰

پارکینگ‌های راهنمایی رانندگی و همچنین ستادهای ترخیص خلافی خودرو  از ساعت ۷ صبح شروع به کار می کنند. برای اینکه کمتر وقتتان تلف شود و همچنین کمتر هزینه پارک در پارکینگ دهید، بهترین کار این است که فردای همان روز توقیف خودرو کار ترخیص خودرو را شروع کنید.  ابتدا مدارک شخصی و مدارک خودرو را آماده کنید و از آن‌ها یک نسخه کپی تهیه کنید. مهمترین مسئله در آماده کردن این مدارک این است که برای ترخیص خودرو حضور خود مالک ضروری است و در صورتی که مالک نمی‌تواند به صورت حضوری به ستاد ترخیص وسایل نقلیه توقیفی مراجعه کند، حتما باید وکالت نامه به یک فرد دیگر برای این کار اعطا کند. مدارک زیر برای ترخیص لازم است و حتما اصل و کپی آن را همراه داشته باشید.

  • شناسنامه مالک خودرو
  • کارت ملی مالک ماشین
  • گواهینامه
  • کارت ملی وکیل (درصورتی که شخصی که ستاد ترخیص مراجعه می کند مالک نیست و وکالت نامه دارد)
  • کارت ماشین توقیفی یا موتور سیکلت خاطی
  • برگ سبز ماشین توقیفی
  • بیمه نامه خودرو توقیفی

علاوه بر مدارک بالا لازم است تا با مراجعه به پارکینگ، برگه مربوط به توقیف خودرو و برگه جریمه که همراه با آن است را نیز دریافت کنید. به هنگام دریافت این برگه‌ها  از متصدی پارکینگ بپرسید که به کدام اداره ترخیص باید مراجعه کنید. البته در شهرستان‌ها معمولا اداره های ترخیص در خود ساختمان مرکزی پلیس راهور قرار دارد اما در شهرهای بزرگ همچون تهران چند اداره ترخیص وجود دارد. به این نکته توجه داشته باشید؛ زمانی که به ستاد ترخیص مراجعه می‌کنید، باید برای مدارک خود پوشه‌ای تهیه کنید. پوشه‌ها در رنگ‌‌های مختلف هستند. رنگ پوشه بستگی به نوع تخلفی که صورت گرفته و مامور راهنمایی رانندگی صورت جلسه کرده است تعیین می‌شود.

مراحل ترخیص و استعلام خودرو توقیفی در پارکینگ راهور

استعلام خلافی و جریمه‌ رانندگی و واریز خلافی وسایل نقلیه توقیفی

یکی دیگر از مدارک مورد نیاز برای ترخیص خودرو تهیه تاییدیه عدم خلافی است. برای این کار قبل از مراجعه به اداره ترخیص باید به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید و لیست خلافی ماشین خود را تهیه کنید. هزینه پارکینگ وسایل نقلیه توقیفی هم به پای شما است. اگر خودروی شما خلافی داشت حتما باید آن را پرداخت کنید. به صورت اینترنتی می توانید از سامانه پرداخت خلافی رانندگی قبضینو  استفاده کنید و یا به شعب بانک ملی مراجعه کنید.  بعد از پرداخت خلافی ماشین و یا اگر خلافی نداشتید از آن برگه نیز یک کپی تهیه کنید.

 تسویه عوارض شهرداری خودرو جهت ترخیض ماشین تصادفی

علاوه بر تسویه خلافی خودرو و موتور سیکلت و جریمه‌ رانندگی، باید عوارض مربوط به شهرداری خودرو را نیز پرداخت کنید. برای این کار باید به سایت www.cartax.ir  مراجعه کنید. عوارض شهرداری با توجه به نوع خودرو و تاثیر آن بر محیط زیست متفاوت است. اگر خودوری شما در محیط شهری متوقف شده‌است، برگه عوارض شهرداری و رسید پرداخت آن یکی از مدارک لازم برای ترخیص خودرو از پارکینگ است.

 مراجعه به اداره ترخیص خودرو خلافی

با همراه داشتن اصل و کپی مدارک می توانید به اداره ترخیص و استعلام خلافی  مربوطه مراجعه کنید. در اداره ترخیص ابتدا یک برگه ترخیص به شما داده می شود تا اقدام به پر کردن آن بکنید. بعد از آن کلیه مراحل توسط اپراتور ها و کارکنان اداره ترخیص به شما شرح داده می شود. در نهایت در صورتی که مدارک مشکل نداشته باشند، با دریافت هزینه جرثقیل و پارکینگ نامه ترخصی صادر می گردد.

مراحل ترخیص و استعلام خودرو توقیفی در پارکینگ راهور

 مراجعه به پارکینگ نیروی انتظامی برای تحویل گرفتن وسایل نقلیه توقیفی

با برگه ترخیص خلافی گرفته شده از اداره ترخص خودرو، به پارکینگ نیروی انتظامی که خودرو در آن توقیف شده مراجعه کنید و خودرو خود را ترخیص کنید. حتما بدنه خودرو ترخیصی و سیستم تعلیق آن را کنترل کنید تا در حین انتقال خودرو به پارکینگ آسیبی به آن وارد نشده باشد.

شاید یکی از دلایل توقیف ماشین شما جریمه بالای یک میلیون تومانی می باشد.

لازم به ذکر است که اگر مبلغ جریمه رانندگی شما بیشتر از یک میلیون تومان باشد، امکان توقیف خودرو شما توسط مامورین راهنمایی و رانندگی راهور وجود دارد. بنابراین همیشه جریمه خودرو خود را استعلام کنید تا از خلافی‌های خود با خبر باشید. برای اسنعلام و پرداخت قبض جریمه رانندگی می‌توانید از سامانه پرداخت قبضینو استفاده کنید و تمامی خلافی‌های خود را به صورت تجمیعی پرداخت کنید.

در بعضی از تبلیغات غیر قانونی مدعی می شوند که میتواند مبلغ جریمه شما را پاک کنند. این افراد سود جو  و با اغفال مردم سعی در کلاه برداری دارند. هرگز از راه های غیر قانونی برای تصفیه خلافی رانندگی خود اقدام ننماید. در صورت مشخص شدن این جرم، پیگرد قانونی دارد.

خلافی خودرو

ستادهای ترخیص خودرو کجا هستند؟

ستادهای ترخیص خودرو کجا هستند؟

آدرس ستادهای ترخیص خودرو به ترتیب منطقه شهرداری را می‌توانید در فهرست زیر مشاهده کنید:

۱- آدرس مرکز ستاد ترخیص خودرو مرکزی خیابان زنجان: خیابان ستارخان جنب کلانتری ۱۱۸ ستارخان

۲- آدرس ستاد ترخیص خودرو خلیج فارس: کیلومتر ۷ جاده قدیم کرج، خیابان خلیج فارس، خیابان راهنما

۳- آدرس ستاد ترخیص خودرو منطقه ۳ راهور: خیابان پاسداران، خیابان گل‌نبی

۴- آدرس ستاد ترخیص خودرو منطقه ۵ راهور: بزرگراه همت، جنت‌آباد شمالی، خیابان دانش

۵- آدرس ستاد منطقه ۶ راهور: میدان ولی عصر، ابتدای بلوار کریمخان زند

۶- آدرس ستاد منطقه ۸ راهور: بزرگراه شهید باقری، تقاطع خیابان رسالت

۷- آدرس ستاد منطقه ۱۱ راهور: میدان قزوین، خیابان قزوین، جنب شهرداری منطقه ۱۱

۸- آدرس ستاد منطقه ۱۵ راهور: سه‌راه افسریه، پشت شهرداری منطقه ۱۵، جنب ترمینال خاوران

۹-آدرس ستاد منطقه ۱۷ راهور: بزرگراه آیت‌الله سعیدی، پل ساوه، خیابان آزادی، جنب آتش‌نشانی

۱۰- آدرس ستاد منطقه ۲۰ راهور: شهرری، خیابان شیرازی، روبروی فروشگاه شهروند




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *