۶ روش برای پیدا کردن IMEI یا MEID تلفن همراه

کد IMEI یا (International Mobile Equipment Identity) یک کد ۱۵ رقمی و یکتا برای گوشی‌های همراه است که به نوعی شناسه اصلی گوشی محسوب می‌شود و از آن می‌توان برای تعیین اصالت تلفن‌همراه در هنگام خرید و یا ردگیری آن در هنگام مفقودی و یا سرقت استفاده کرد. اما برای پیدا کردن IMEI چه باید کرد؟ در ادامه به انواع روش‌های پیدا کردن IMEI در تلفن‌های ‌همراه می‌پردازیم.

برای پیدا کردن کد IMEI چندین روش مختلف نرم‌افزاری و همچنین سخت‌افزاری وجود دارد که با توجه به نوع و مدل گوشی‌ها ممکن است این روش‌ها در برخی گوشی‌ها با کمی تفاوت روبه‌رو باشد. در این مطلب با دسته بندی این روش‌ها، نحوه‌ی پیدا کردن IMEI در انواع تلفن‌های همراه را آورده‌ایم.

روش‌های نرم‌افزاری پیدا کردن IMEI

۱. پیدا کردن IMEI با شماره‌گیری کد مخصوص

یکی از راحت‌ترین و در دسترس‌ترین روش‌های پیدا کردن کد IMEI شماره گیری کد مخصوص آن در تلفن همراه است. در واقع شما با وارد شدن به شماره‌گیر تلفن همراه و تایپ کردن کد #06#* و بدون زدن دکمه‌ی تماس می‌توانید به راحتی کد IMEI خود را دریافت کنید. این روش در هنگام خرید گوشی و برای چک کردن اصالت و تقلبی نبودن تلفن همراه (با مقایسه کد گوشی با کد درج شده بر روی جعبه)، یکی از راحت‌ترین روش‌ها است.

پیدا کردن IMEI

۲. پیدا کردن IMEI با استفاده از تنظیمات دستگاه

دستگاه‌های اندرویدی

برای پیدا کردن IMEI در گوشی‌های اندرویدی کافیست به تنظیمات گوشی خود مراجعه کرده و وارد بخش درباره‌ی گوشی یا About Phone شوید. در این بخش و در قسمت IMEI می‌توانید کد IMEI مربوط به گوشی خود را مشاهده کنید.

پیدا کردن IMEI

این روش ممکن است با توجه به مدل گوشی شما کمی با دستور بالا تفاوت داشته باشد و به یکی از روش‌های زیر باشد:

  • Settings > About Phone > Status
  • Settings > General > About Device > Status
  • Settings > System > About Phone > Status
  • Settings > About Device > Status

دستگاه‌های دارای سیستم‌عامل iOS

پیدا کردن IMEI در تنظیمات آیفون نیز تقریبا همانند گوشی‌های اندرویدی صورت می‌گیرد. برای پیدا کردن IMEI آیفون خود باید به تنظیمات گوشی رفته و از بخش General وارد قسمت About شوید. با پایین رفتن در این قسمت می‌توانید کد IMEI گوشی خود را پیدا کنید.

پیدا کردن IMEI

۳. پیدا کردن IMEI به روش آنلاین

اگر در حال حاضر به دلایل مختلفی مانند مفقود شدن و یا سرقت تلفن همراهتان به آن دسترسی ندارید برای پیدا کردن IMEI و ردگیری دستگاه خود می‌توانید از طریق Google Dashboard برای گوشی‌های اندرویدی و یا با استفاده از Apple ID برای آیفون و آیپد، به شناسه‌ی IMEI خود دسترسی داشته باشید.

دستگاه‌های اندرویدی

برای پیدا کردن IMEI خود کافیست مرورگر خود را باز کرده و وارد صفحه‌ی Google Dashboard خود شوید.

۶ روش برای پیدا کردن IMEI یا MEID تلفن همراه 1

در این صفحه و در قسمت Android می‌توانید دستگاه‌های اندرویدی خود را مشاهده کنید و با زدن دکمه‌ی Find Your Devices به صفحه‌ی دیگری هدایت می‌شوید که از آنجا می‌توانید علاوه بر تنظیمات مختلف به کد IMEI دستگاه خود نیز دسترسی داشته باشید.

۶ روش برای پیدا کردن IMEI یا MEID تلفن همراه 2

دستگاه‌های دارای سیستم‌عامل iOS

اگر دستگاه آیفون یا آیپد دارید برای پیدا کردن IMEI دستگاه خود می‌توانید از خدمات Apple ID استفاده کنید.

برای این کار کافیست در مرورگر کامپیوتر خود آدرس AppleID.apple.com را وارد کرده و سپس با استفاده از Apple ID خود وارد اکانت خود شوید. با پایین رفتن در این صفحه بخش دستگاه‌ها را مشاهده می‌کنید و از آنجا می‌توانید به شناسه‌ی IMEI دستگاه‌های خود دسترسی داشته باشید.

۶ روش برای پیدا کردن IMEI یا MEID تلفن همراه 3

روش‌های سخت‌افزاری پیدا کردن IMEI

برای پیدا کردن IMEI گوشی به روش سخت‌افزاری با توجه به مدل دستگاه، روش‌های گوناگونی وجود دارد. بعضی از این روش‌ها تقریبا در تمامی مدل‌ها ثابت‌اند و برخی دیگر بسته به نوع و مدل دستگاه ممکن است تفاوت‌های جزئی با یکدیگر داشته باشند. در اینجا سعی می‌کنیم انواع روش‌هایی که به شما در پیدا کردن IMEI دستگاه خود کمک می‌کند را معرفی کنیم.

۱. پیدا کردن IMEI با استفاده از جعبه‌ی دستگاه

یکی از روش‌هایی که تقریبا در تمامی دستگاه‌ها ثابت است و در صورت در دسترس نبودن دستگاه نیز می‌توانید از آن برای پیدا کردن IMEI گوشی یا تبلت خود استفاده کنید، استفاده از جعبه‌ی دستگاه است. کد IMEI هر گوشی بر روی جعبه‌ی آن نیز هک شده است و با مراجعه به جعبه و برچسب پشت آن می‌توانید به کد IMEI خود دسترسی داشته باشید.

پیدا کردن IMEI بر روی جعبه

۲. پیدا کردن IMEI در قاب پشتی دستگاه و یا در زیر باتری

در برخی از مدل‌های تلفن همراه کد IMEI گوشی بر روی قاب پشتی گوشی هک شده است و از آنجا به راحتی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. هرچند اگر باتری گوشی شما قابلیت جداسازی داشته باشد این احتمال نیز وجود دارد که کد IMEI دستگاه در زیر باتری و بر روی برچسب پشت گوشی چاپ شده باشد که با جدا کردن باتری می‌توانید آن را مشاهده کنید.

پیدا کردن IMEI در قاب پشتی

۳. پیدا کردن IMEI در قسمت درگاه سیم‌کارت

در برخی از گوشی‌های اندرویدی و همچنین اکثر مدل‌های گوشی آیفون کد IMEI گوشی بر روی درگاه ورود سیم‌کارت قرار گرفته است و با خارج کردن سیم کارت می‌توانید کد IMEI گوشی خود را همانند تصویر زیر بر روی آن مشاهده کنید. تمامی گوشی‌های آیفون معرفی شده پس از مدل iPhone 6s شامل این ویژگی می‌شوند.

پیدا کردن IMEI در درگاه سیم‌کارت



دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *