پینگ و سرعت اینترنت چه تفاوتی با هم دارند؟

این روزها پینگ و سرعت اینترنت اپراتورهای مختلف ورد زبان گیمرها شده است؛ اما به‌راستی پینگ و سرعت چه فرقی با یکدیگر دارند؟ آیا این دو به یک مفهوم‌اند؟ در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ به بررسی این دو می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مقدمه

اینترنت و تمام ارتباطات آن همگی دارای مشخصاتی هستند که دو مورد از مهم‌ترین آن‌ها پینگ و سرعت اینترنت است. اما خیلی از کاربران در هنگام خرید و یا تمدید دوره اینترنت خود با طرز تفکری غلط اقدام به پرداخت دوره با سرعت بالاتر برای داشتن پینگ بهتر می‌کنند، که تا حدودی این موضوع درست است، اما نه به آن صورت که کاربران از آن تصور دارند. بسیاری از کاربران به‌طور دقیق تفاوت پینگ و سرعت اینترنت را نمی‌دانند، حتی باورهای اشتباهی در خصوص پینگ و سرعت اینترنت وجود دارد، مثلاً برخی فکر می‌کنند هرچه سرعت اینترنت بیشتر باشد، پینگ نیز بهتر است یا اینکه پینگ پایین ارتباط مستقیم با سرعت اینترنت دارد.

ارتباط پینگ و سرعت اینترنت

اگر بخواهیم به‌طورکلی نگاه کنیم، سرعت اینترنت و پینگ با یکدیگر ارتباط دارند، اما تأثیر پینگ بالا بر روی سرعت اینترنت بسیار ناچیز است، به همین دلیل اینکه فکر کنیم سرعت اینترنت بالا به معنای پینگ بهتر است، صحت ندارد.

سرعت دانلود نیز همان پهنای باند است که زمان خرید اینترنت ثابت خانگی آن را انتخاب می‌کنید، این سرعت بسته به محل سرور اصلی دانلود فایل، متغیر است و افت‌وخیز دارد، یعنی اگر سایتی که از آن بازدید می‌کنیم در ایران باشد، پهنای باند بهتر و اگر در خارج باشد، پهنای باند کمتر است، به همین علت سرعت دانلود دیتا نیز در یک بازه نسبتاً بزرگ، تغییر می‌کند.

تعریف پینگ و سرعت اینترنت

به مدت‌زمان ارسال یک Packet از سیستم شما تا سرور را پینگ می‌گویند که معمولاً برای ایرانیان، سرورهای اروپایی و داخل ایران بهترین پینگ را برای انجام بازی‌های آنلاین برای کاربران فراهم می‌آورند.

برخلاف پینگ، سرعت اینترنت یا همان سرعت خریداری‌شده شما، ثابت نخواهد بود و بسته به نزدیکی و کوتاه بودن زمان ارسال پکت و دریافت آن کاملاً متفاوت خواهد بود. به‌عنوان‌مثال شما برای دانلود از یک سرور داخلی سرعتی کاملاً متفاوت نسبت به دانلود از یک سرور خارجی خواهید داشت، اگر دقت کرده باشید در زمان دانلود از سرور داخلی، به‌عنوان‌مثال سرعت شما از ۵۴۰ کیلوبایت (۴ مگابیت) نوسان کمی خواهد داشت و معمولاً در محدوده ۵۰۰ تا ۵۶۰ کیلوبایت خواهد چرخید. اما در دانلود از سرور خارجی این موضوع متفاوت است و برخی از اوقات شما سرعتی نصف معادل ۲۰۰ یا ۳۰۰ کیلوبایت را دریافت می‌کنید.

تفاوت پینگ و سرعت اینترنت در هنگام وب‌گردی و دانلود فایل

طبیعتاً هرچه پهنای باند یا همان سرعت اینترنت بیشتر باشد، مقدار دیتای بیشتری در زمان یک ثانیه دانلود می‌شود، مانند تفاوت حجم عبور خودروها از یک اتوبان و یک خیابان فرعی! اگر قرار باشد ۱۰۰ خودرو از محل A به محل B بروند، سرعت انتقال خودروها در یک اتوبان بسیار بیشتر از یک خیابان فرعی است؛ بنابراین اگر پهنای باند شما بالا باشد، انگار که از سرور اصلی تا کامپیوتر خودتان یک بزرگ‌راه کشیده‌اید که دیتاها با سرعت بالا و بدون ترافیک به شما برسند، اما زمانی که سرعت اینترنت پایین باشد همانند زمانی است که یک خیابان باریک از محل سرور به کامپیوتر شما کشیده شده باشد، به‌این‌ترتیب هرچه قدر هم که سرعت خودروها بالا باشد، آن‌ها در ترافیک مانده و باید به‌نوبت از خیابان عبور کنند.

پینگ و سرعت اینترنت

تفاوت پینگ و سرعت دانلود در هنگام استریم یا بازی آنلاین

حال فرض کنید می‌خواهید یک فیلم استریم کنید یا بازی آنلاین انجام دهید، در این حالت به علت آن‌که حجم دیتای انتقالی از سرور تا کامپیوتر شما بالا نیست، میزان دانلود دیتا در یک ثانیه آن‌قدری اهمیت ندارد، بلکه سرعت انتقال این حجم دیتای کم بسیار مهم‌تر است. در بازی آنلاین شوتر هر کس یک میلی‌ثانیه زودتر به طرف مقابل شلیک کند می‌تواند پیروز باشد، بنابراین در این حالت پینگ پایین حرف اول را می‌زند.

اشتباه رایج در انتخاب پینگ و سرعت اینترنت

اما تصور غلط کاربران این است که اگر سرویس ۱۶ مگابیت خریداری کنند، پینگی بهتر از سرویسی با سرعت ۲ یا ۱ مگابیت خواهد داشت که این موضوع کاملاً غلط است و همان‌طور که گفته شد، پینگ مدت‌زمان ارسال پکت یا به‌طور خیلی کوتاه‌تر، فاصله شما تا سرور موردنظر است. فرقی نمی‌کند که سرعت اینترنت شما 1 مگابیت باشد یا ۱۶ مگابیت در تمامی موارد یک پینگ ثابت و یکسان را دریافت خواهید کرد اما در شرایط خاص این تفاوت سرعت خودش را به شما نشان می‌دهد.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *