روش‌های کاهش هزینه نگهداری خودرو

خرید خودرو علاوه بر هزینه‌ی خرید، هزینه‌های جانبی دیگری مانند هزینه نگهداری خودرو، عوارض خودرو، هزینه سوخت و بیمه و… را نیز در پی دارد. پیش از این در مطلبی در خریدشارژ درباره هزینه‌های عوارض خودرو صحبت کرده بودیم. حالا در این مطلب می‌خواهیم درباره هزینه‌های نگهداری خودرو و روش‌های کاهش هزینه نگهداری خودرو صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

روش‌های کاهش هزینه نگهداری خودرو

کاهش هزینه نگهداری خودرو

با توجه به نسبتا گران بودن برخی از لوازم و اقلام مصرفی خودرو و همچنین بالاتر رفتن قیمت هر روزه این لوازم به سبب شرایط مختلف اقتصادی، یکی از راه‌های کاهش هزینه نگهداری خودرو برای خانواده ها، کاهش استهلاک خودرو می‌باشد.

خودرو از جمله وسایلی است که معمولا همواره در معرض استهلاک قرار دارد و عدم استفاده صحیح و نگهداری مناسب از آن، سبب می‌شود تا استهلاک آن افزایش یافته و عمر مفیدش نیز کاهش یابد. البته در بحث نگهداری خودرو، استهلاک به معنی بالا رفتن هزینه‌های مربوط به خودرو نیز هست.

روش‌های کاهش هزینه نگهداری خودرو
Coins stack in columns on saving book and car on finance concept

روش‌های کاهش استهلاک خودرو

برای کاهش هزینه‌های ناشی از استهلاک خودرو و افزایش عمر مفید آن راهکارهای متنوعی وجود دارد. با رعایت برخی نکات و انجام برخی کارها می‌توان به راحتی استهلاک خودرو را کاهش داده و عفر مفید قطعات آن را افزایش داد که منجر به به کاهش هزینه نگهداری خودرو نیز می‌شود. در ادامه روش‌های کاهش استهلاک خودرو را در دو دسته‌بندی کلی بیان کرده‌ایم.

کاهش استهلاک خودرو با نگهداری صحیح

یکی از مهم‌ترین نکات در بحث کاهش استهلاک و هزینه نگهداری خودرو، انجام به‌موقع سرویس‌های خودرو است. سرویس‌های ضروری خودرو که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تعویض روغن، تعویض فیلترها، تنظیم باد، تعویض لنت‌ها، تعویض لاستیک و بررسی مایع رادیاتور اشاره کرد، مهم‌ترین نقش را در کاهش استهلاک خودرو دارند.

روش‌های کاهش هزینه نگهداری خودرو
Smiling happy mechanic technician inspector foreman with clipboard at car maintenance repair service station

اگر هر کدام از این سرویس‌ها در زمان مناسب انجام نشوند، ممکن است به خودرو صدمات شدیدی وارد شده و در نتیجه عمر مفید سایر قطعات نیز کاهش یابد. اما اگر به طور خلاصه بخواهیم نکاتی را که در بحث نگهداری، موجب کاهش استهلاک خودرو می‌شوند، عنوان کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرویس به موقع روغن موتور، روغن هیدرولیک، روغن گیربکس و روغن ترمز و استفاده از انواع با کیفیت آن‌ها و متناسب با نوع خودرو.
  • تعویض به‌موقع فیلتر هوا، فیلتر روغن و فیلتر بنزین و استفاده از انواع با کیفیت آن‌ها و متناسب با نوع خودرو.
  • توجه به فشار باد لاستیک‌های خودرو و تنظیم نگاه داشتن آن‌ها که سبب کاهش مصرف سوخت و کاهش استهلاک خودرو می شود.
  • بالانس بودن چرخ‌ها و تنظیم بودن فرمان که در صورت عدم تنظیم باعث فشار به جلوبندی و همچنین سایش لاستیک‌ها می‌شود.
  • استفاده از قطعات یدکی باکیفیت و اصل.
  • روغن‌کاری و گریس‌کاری مرتب بخش‌هایی از خودرو مثل قطعات سیستم تعلیق، جلوبندی، چرخ‌ها و فرمان و سایر نقاطی که نیاز به روغن‌کاری دارند.
  • توجه به سروصدای نامتعارف خودرو و عیب‌یابی سریع در صورت مواجه شدن با آن.
  • انجام دوره‌ای دیاگ و عیب‌یابی خودرو حتی در صورتی که خطایی را مشاهده نکرده‌اید
  • استفاده از رینگ و لاستیک متناسب با خودرو که باعث خرابی جلوبندی نشوند.

کاهش استهلاک خودرو با رانندگی صحیح

روش‌های کاهش هزینه نگهداری خودرو

یکی دیگر از نکاتی که می‌تواند سهم بزرگی در کاهش استهلاک خودرو داشته باشد، شیوه صحیح رانندگی و رعایت نکات مهم در این زمینه است. با رعایت نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم می‌توان تا حد زیادی استهلاک خودرو را کاهش داده و به کاهش هزینه نگهداری و افزایش عمر مفید خودرو کمک کرد.

  • رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و عدم تجاوز از سرعت مطمئن یا رانندگی خطرناک که باعث کاهش آمار تصادفات خودرو می گردد.
  • کم کردن سرعت خودرو در هنگام عبور از سرعت گیرها و جاده‌های دارای دست انداز برای حفظ جلوبندی خودرو.
  • نگه نداشتن کلاچ زیر پا و درگیر نکردن آن به جز در موارد ضروری (برخی رانندگان پای خود را همیشه روی کلاچ آماده نگه می‌دارند که باعث کاهش عمر صفحه کلاچ می‌گردد.)
  • رانندگی به صورتی که کمترین نیاز به ترمز را داشته باشید. ترمز بیشتر به معنی استهلاک بیشتر لنت‌ها و دیسک ترمز و حتی لاستیک است.
  • عدم استفاده از کولر خودرو، در شرایطی که خودرو نیاز به قدرت زیادی برای حرکت دارد مثل سربالایی‌های تند
  • استفاده از دنده سنگین هنگامی که خودرو در سراشیبی در حال حرکت است.
  • رعایت اصول رانندگی در زمستان.

همچنین علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، رعایت نکات دیگری مانند مراجعه به تعمیرگاه‌ها و نمایندگی‌های مجاز و استفاده از گارانتی خودرو، مراقبت از باتری خودرو، تعمیر موارد جزئی که نیاز به تخصص خاصی ندارند به صورت شخصی، تعیین اولویت برای تعویض موارد ضروری‌تر به جای موارد غیرضروری و بسیاری نکات دیگر نیز می‌تواند در کاهش هزینه‌ نگهداری خودرو موثر باشد.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *