کیف پول دیجیتال؛ حافظ رمز ارزها

قبل از هرچیز باید بدانید که کیف پول دیجیتال ربطی به بانک‌های اینترنتی ندارد.

با رشد سهام و افزایش قیمت روزبه‌روز بیت‌کوین و دیگر رمزارزهای دیجیتال، اقبال عمومی به این ارزهای دیجیتال بیشتر و بیشتر شده است. هم‌زمان با ترویج رمزارزها (کریپتوکارنسی) با مفاهیم جدیدی مثل کیف پول دیجیتال روبه‌رو می‌شویم؛ در این پست همه مطالب مربوط به کیف پول‌های ارز دیجیتال را بررسی می‌کنیم.

کیف پول دیجیتال چیست؟

درست همان‌طور که برای نگهداری از پول‌های کاغذی یا اعتبار حساب بانکی خود به یک کیف پول یا کارت اعتباری نیاز داریم، برای نگهداری از رمزارزهایی مثل بیت‌کوین و انتقال آن‌ها نیز به یک کیف پول نیاز داریم؛ این کیف، همان وَلت یا کیف پول دیجیتال است. نیاز به گفتن نیست که ارزهای دیجیتال را نمی‌توان در کیف پول‌های فیزیکی معمول نگهداری کرد.

کیف پول دیجیتال یک نرم‌افزار است که ارزهای شما را ذخیره می‌کند و با بلاکچین‌های مختلفی در تعامل است تا بتوانید ارزهای خود را جابه‌جا کنید. برای خرید ارزهای دیجیتالی مثل بیت‌کوین باید یک کیف پول داشته باشید.

بیتکوین

کیف پول دیجیتال چه‌گونه کار می‌کند؟

در یک ولت کلیدهای رمزنگاری شده عمومی و خصوصی نگهداری می‌شوند؛ این کلیدها همان پول یا ارزش پول است که در حساب بانکی شما نگهداری می‌شود. شما با داشتن کلید عمومی یا آدرس یک کیف پول دیجیتال می‌توانید به آن کیف پول بفرستید، اما تنها با داشتن کلید خصوصی آن است که می‌توانید به پول‌های یک کیف دسترسی داشته باشید و از آن کیف پول انتقال دهید. اما کلید خصوصی، کلید عمومی و آدرس کیف چیست؟

آدرس کیف پول

آدرس کیف پول مثل شماره حساب بانکی شماست. شما می‌توانید بدون نگرانی آن را در اختیار هرکسی قرار دهید تا دیگران بتوانند برای شما پول بفرستند. این آدرس ترکیبی از اعداد و حروف انگلیسی است: ۱A1NkzjknTv9zxCtZ9v5YN2D9r19JrQgNohX

این آدرس برای کیف شما یکتاست و شما می‌توانید هر تعداد آدرسی که می‌خواهید داشته باشید و هیچ محدودیتی برای آن وجود ندارد.

با داشتن آدرس یک کیف پول می‌توانید به اطلاعاتی مثل مقدار پول ذخیره‌شده و تراکنش‌های انجام‌شده توسط آن کیف دسترسی داشته باشید، اما اطلاعات هویتی صاحب آن مخفی است.

کلید عمومی

کلید عمومی کیف پول دیجیتال

هر کیف دارای یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی مختص به خود است. این کلید مستقیما به آدرس کیف شما متصل است و با داشتن کلید عمومی می‌توانید به آدرس یک کیف دست پیدا کنید، اما برعکس آن صادق نیست؛ یعنی با داشتن آدرس یک کیف نمی‌توانید به کلید عمومی آن دست یابید. بد نیست بدانید که این کلید یک نسخه تابع هَش است.

(توابع هش یا الگوریتم‌های هش، توابع یک‌طرفه‌ای هستند که همانند اثر انگشت یک خروجی منحصربه‌فرد با سایز ثابت تولید می‌کنند.)

وظیفه کلید‌های عمومی که در تراکنش‌ها همراه با امضای دیجیتال به شبکه مخابره می‌شود، تایید صحت امضا و اطمینان از درستی کلید خصوصی مربوط به آدرس بیت کوین مورد نظر است. در واقع کلید عمومی به شما اطمینان می‌دهد که کیف پول شما نمی‌تواند هک شود.

همین‌طور باید بدانید که کلید عمومی مربوط به یک آدرس پس از انجام یک تراکنش مشخص می‌شود؛ یعنی تا زمانی که تراکنشی انجام ندهید، کلید عمومی آدرس کیف شما مشخص نخواهد شد.

کلید خصوصی

کلید خصوصی مثل رمز کارت بانکی شما است که نباید آن را با کسی در میان بگذارید. با داشتن کلید خصوصی امکان برداشت و انتقال پول از کیف شما فراهم می‌شود.

انواع ولت

ولت‌ها انوع مختلفی دارند. هر یک از این انواع در امنیت و محیط کاربری و نحوه استفاده متفاوتند.

کیف پول دسکتاپ

کیف پول دیجیتال

نرم‌افزار این کیف پول دیجیتال روی لپ‌تاپ یا کامپیوتر شما نصب می‌شود. تنها از طریق همان لپ تاپ یا کامپیوتر می‌توان به آن کیف پول دسترسی داشت. امنیت این کیف بسیار بالاست و تنها با دسترسی یک هکر به لپ‌تاپ یا کلید خصوصی‌تان امنیت خود را از دست می‌دهد.

کیف پول موبایل

کیف پول دیجیتال

این کیف پول دیجیتال نیز به صورت یک نرم‌افزار روی موبایل شما نصب می‌شود. از آن‌جایی که دسترسی افراد و هکرها به موبایل راحت‌تر است، امنیت آن نسبت به کیف پول دسکتاپ کم‌تر است، اما یک مزیت آن نسبت به نسخه دسکتاپ این است که با اسکن QR code می‌توانید هزینه‌های خود را پرداخت کنید. این امکان تقریبا در تمامی فروشگاه‌های کشور ژاپن ممکن است.

کیف پول آنلاین و تحت وب

کیف پول دیجیتال

بیش‌ترین راحتی و کم‌ترین امنیت در استفاده از کیف پول متعلق به کیف‌های آنلاین است. این کیف‌ها در هر زمان و با هر دستگاهی قابل دسترسی اند، اما به خاطر تحت وب بودن و دسترسی کامل سازنده کیف به سیستم، امنیت کمی دارند. بهتر است اگر از این نوع کیف استفاده می‌کنید، تمامی ارزهای خود را در آن نگهداری نکنید.

کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی

این کیف پول به دلیل متصل نبودن به هیچ سرور و اینترنتی، از هک شدن مصون است. در این روش کلید عمومی و خصوصی شما روی یک تکه کاغذ پرینت می‌شود و برای استفاده از پول‌های خود نیز می‌توانید کلید خود را وارد یک کیف پول دیجیتال کنید. قابلیت برداشت پول بدون داشتن این کاغذ غیرممکن است.

کیف پول سخت‌افزاری

کیف پول سخت افزاری

هیچ کیف پولی امن‌تر از کیف پول سخت افزاری نیست. این کیف‌پول یک دستگاه فیزیکی است که تنها هدفش، نگه داری از کلیدهای دیجیتال عمومی و خصوصی‌تان می‌باشد. این دستگاه هیچ‌گاه به اینترنت متصل نمی‌شود، مگر این که بخواهید پولتان را انتقال دهید. هر چند در همین حالت نیز رمزتان را مستقیما به خود دستگاه می‌دهید و به این صورت احتمال هک شدن‌تان توسط یک هکر را تقریبا به صفر می‌رسانید.

امنیت

تأمین امنیت در دنیای اینترنت همیشه یک معضل بزرگ بوده و هست. با اینکه ارز دیجیتال و کیف پول دیجیتال به گونه‌ای طراحی شده است که قابل هک شدن نباشد، هکرها با دسترسی به رمز شما می‌توانند وارد کیف پول دیجیتال‌تان شوند. برای اینکه از این اتفاق جلوگیری کنید، از تأیید دومرحله‌ای و چند امضا برای ورود به حسابتان استفاده کنید و کلید خصوصی خود را در اختیار هیچ‌کس قرار ندهید.

یک کیف پول، چند ارز

هر ارز یک کیف پول مخصوص به خود دارد. اگر فقط بیت کوین دارید، تنها لازم است از کیف پولی که برای بیت کوین مناسب است استفاده کنید. اگر بیش از یک ارز دارید، می‌توانید از چند کیف پول استفاده کنید.

البته کیف‌هایی هستند که هم‌زمان از چند ارز پشتیبانی می‌کنند؛ باید بدانید که حتی این کیف‌ها تنها از چند ارز خاص نگهداری می‌کنند. توجه داشته باشید که اگر یک کیف پول متناسب با یک ارز خاص نباشد و شما آن ارز را به آن کیف پول انتقال دهید، پولتان را از دست خواهید داد؛ بنابراین همیشه پیش از انجام کاری ویژگی‌های کیف پولتان را بررسی کنید.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *