گاز رایگان شامل کدام مشترکان می‌شود؟

بر اساس مصوبه‌ی هیئت دولت درباره‌ی طرح گاز رایگان که در سال ۹۹ به تصویب رسید و از ابتدای دی ماه سال جاری نیز به اجرا درآمد، قرار بر این شد که مشترکان کم‌مصرف گاز خانگی از جمله مشترکان شهری و روستایی، از گاز رایگان بهره‌مند شوند و قبوض گاز آنها با تخفیف صددرصدی محاسبه و صادر شود. اما ممکن است این سوال برای مشترکان پیش آمده باشد که کدام دسته از مصرف‌کنندگان شامل طرح گاز رایگان می‌شوند و مصرف گاز برای این دسته به چه میزان در نظر گرفته شده است؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها و وسوالات دیگر درباره‌ی طرح گاز رایگان در ادامه‌ی مطلب با ما همراه باشید.

لزوم استفاده‌ی بهینه از منابع زیرزمینی، در کنار تاکید رهبری مبنی بر لزوم مجانی شدن آب و برق و گاز برای دهک‌های پایینی جامعه، باعث شد تا دولت نیز به فکر اجرای طرح رایگان کردن قبوض گاز و آب و برق بیافتد.

طرح گاز رایگان

حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در نشستی خبری با بیان جزئیات طرح رایگان شدن قبوض گاز اعلام کرد: از ابتدای سال ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز بیشتری تولید کرده‌ایم تا آنجا که سال گذشته ۱۹۳ میلیارد مترمکعب گاز تولید شد اما این عدد امسال به ۲۰۳ میلیارد مترمکعب افزایش یافت.

پیش‌بینی میشود که اجرای این طرح تشویقی، علاوه بر کمک به دهک‌های پایینی جامعه به کنترل مصرف گاز در بخش خانگی نیز کمک کند و باعث کاهش شتاب رشد مصرف گاز در این بخش شود.

طرح گاز رایگان

گاز رایگان برای کدام دسته از مصرف‌کنندگان در نظر گرفته شده؟

نحوه‌ی محاسبه‌ی قبوض گاز در این طرح بر اساس تقسیم‌بندی کشور به پنج اقلیم دمایی و همچنین تقسیم سال به دو بازه‌ی زمانی گرم و سرد صورت می‌گیرد که میزان بهای گاز و سقف مصرفی در این دو بازه با یکدیگر متفاوت است.

تقسیم‌بندی کشور به پنج اقلیم به این گونه است که تمامی شهرهای کشور از نظر آب‌وهوایی به پنج اقلیم، از خیلی سرد در اقلیم اول تا خیلی گرم در اقلیم پنجم دسته‌بندی می‌شوند. ایام سرد و گرم سال نیز به این صورت مشخص شده است که ایام گرم سال از تاریخ ۱۶ فروردین تا ۱۵ آبان و ایام سرد سال از تاریخ ۱۶ آبان تا ۱۵ فروردین را شامل می‌شود.

با توجه به اقلیم آب‌وهوایی هر اقلیم، مشترکان میتوانند با رعایت الگوی مصرف مناسب، از گاز رایگان در قبوض خود بهره‌مند شوند.

بر اساس این مصوبه، در ایام سرد سال، مشترکان گاز خانگی در اقلیم‌های ۱ و ۲ و ۳ با مصرف گاز تا سقف ۲۰۰ متر مکعب در ماه می‌توانند از طرح گاز رایگان استفاده کنند. همچنین سقف مصرف مجاز برای استفاده از این طرح، برای مشترکان گاز خانگی در اقلیم ۴ در ایام سرد سال ۱۵۰ متر مکعب و در اقلیم ۵ نیز این میزان، مقدار۱۰۰ متر مکعب در هر ماه تعیین شده است.

همچنین این مقدار در ایام گرم سال تغییر می‌کند و برای این ایام سقف مصرف ۴۵ متر مکعب در هر ماه برای هر ۵ اقلیم در نظر گرفته شده است.

طرح گاز رایگان

بر اساس این تقسیم‌بندی گازبهای ۳۳ درصد مشترکان رایگان خواهد بود که اغلب در دهک‌های اول تا سوم قرار دارند. اگر دهک چهارم نیز بتواند مصرف گاز خود را تا این میزان کاهش دهد، حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور گاز را بدون پرداخت گاز بها مصرف می‌کنند.

این مصوبه در آذر ماه ۹۹ به تصویب رسیده و از اول دی ماه نیز اجرایی شده است و هزینه‌ی گاز برای مشترکین کم‌مصرف در قبض‌های صادر شده پس از این تاریخ به صورت رایگان لحاظ خواهد شد.

همچنین طبق این مصوبه، مشترکانی که مصرف گاز خود را نسبت به سال‌های ۹۶ و ۹۷ حدود ده درصد کاهش دهند، ۱۵ درصد تخفیف بر روی کل گازبهای خود دریافت خواهند کرد. با این حال مشترکان پرمصرف نیز در صورتی که ۱۵ درصد گاز بیشتری نسبت به سال‌های ۹۶ و ۹۷ مصرف کنند با افزایش ۱۵ درصدی بر روی قیمت گاز مواجه خواهند شد.

به گزارش ایرنا، اجرای طرح گاز بهای رایگان، هزینه‌ی ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومانی خواهد داشت از منابع شرکت ملی گاز در بخش‌های دیگر جبران خواهد شد.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *