چگونه می‌توانیم گواهینامه بین‌ المللی دریافت کنیم؟

داشتن گواهینامه بین‌ المللی می‌تواند برای افرادی که قصد خروج از کشور را دارند یک مزیت باشد و سفر یا مهاجرت را برایشان آسان‌تر کند. در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ مراحل و شرایط دریافت گواهینامه بین‌ المللی را بررسی می‌کنیم. با ما همراه شوید.

مقدمه

سفر با خودرو به اندازه‌ای محبوب است که خیلی از افراد تصمیم می‌گیرند که حتی سفر‌های خارج از کشور را هم با اتومبیل خود انجام دهند. استفاده از خودرو شخصی در سفر‌ها دست شما را برای طی هر مسیری باز می‌گذارد. شما می‌توانید با استفاده از خودرو شخصی هرکجا که بخواهید رانندگی کنید و نگران نبود وسیله نقلیه عمومی نباشید، ولی برای این نوع سفر‌ها احتیاج به گواهینامه بین‌ المللی دارید.

گواهینامه بین‌ المللی چیست؟

گواهینامه بین‌ المللی رانندگی (IDP) سندی است به‌صورت کارت یا دفترچه یا هردوی آن‌ها که از طریق مراجع ذی‌صلاح جهت اعطای حق رانندگی در خارج از کشوری که راننده گواهینامه خویش را ازآنجا دریافت نموده است صادر می‌شود. این سند همراه با اصل گواهینامه صادره از کشور مرجع، معتبر است و به‌تنهایی، کارکرد یک گواهینامه رانندگی را ندارد. شخصی که گواهینامه بین المللی داشته باشد می‌تواند در کشور‌های دیگر رانندگی کند و یا با خودرو خود به کشور‌های دیگر سفر کند.

انواع گواهینامه بین‌ المللی

دو نوع گواهینامه بین‌ المللی وجود دارد، یک‌ساله و سه‌ساله. قبل از سفر باید بدانید که آیا کشوری که قرار است به آن سفر کنید گواهینامه بین‌ المللی سه‌ساله را قبول می‌کند یا خیر.

به‌عنوان‌مثال کشور‌هایی مثل آمریکا، کانادا، انگلستان، استرالیا، نیوزلند و آفریقای جنوبی نمونه‌ای از کشور‌هایی هستند که گواهینامه سه‌ساله را قبول ندارند. یا کشور‌هایی مثل امارات تنها به شما اجازه رانندگی با ماشین اجاره‌ای خواهند داد؛ بنابراین پیش از آنکه هزینه کنید حتماً قوانین مربوط به هر کشور را بدانید.

دریافت گواهینامه بین‌ المللی

آموزش دریافت گواهینامه بین‌ المللی

برای آنکه بتوانید در کشورهای دیگر رانندگی کرده و از شگفتی‌های مسیر نهایت لذت را ببرید، باید گواهینامه بین المللی یا IDP داشته باشید. این مدرک امکان رانندگی در کشورهای عضو سازمان جهانی اتومبیل‌رانی را برای شما فراهم می‌کند. در حال حاضر ۱۹۶ کشور ازجمله ایران، عضو این سازمان هستند.

مدرک IDP بسته به نوع درخواست بین ۱ تا ۳ سال اعتبار دارد و هزینه آن تقریباً بین ۱۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان است. توجه داشته باشید این گواهینامه توسط کانون گردشگری و اتومبیل‌رانی صادر می‌شود، نه پلیس ۱۰+ یا ناجا و می‌توانید به ۲ صورت حضوری و آنلاین نسبت به دریافت آن اقدام کنید.

ثبت درخواست گواهینامه بین المللی به‌صورت حضوری

برای ثبت درخواست به‌صورت حضوری، باید به یکی از مراکز اصلی یا نمایندگی کانون گردشگری و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنید و اصل و کپی گواهینامه، کارت ملی و پاسپورت را نیز با خود ببرید. چنانچه گواهینامه پایه ۳ دارید، باید حداقل تا یک ماه دیگر اعتبار داشته باشد.

هنگام مراجعه حضوری باید ابتدا وجه نقد را پرداخت کرده و سپس فرم مربوط به اخذ گواهینامه را به دو زبان فارسی و انگلیسی پر کنید. معمولاً یک ساعت پس از ارائه مدارک لازم، گواهینامه بین المللی صادر می‌شود و می‌توانید آن را به ۷ زبان انگلیسی، فرانسوی، روسی، عربی، آلمانی، اسپانیایی و چینی ترجمه کنید.

ثبت درخواست گواهینامه بین المللی به‌صورت آنلاین

برای ثبت درخواست به‌صورت آنلاین باید ابتدا از تمام مدارک موردنیاز اسکن بگیرید. حال به نشانی اینترنتی idp.taci.ir مراجعه کرده و عکس‌ها را در قسمت‌های مربوطه آپلود کنید. پس از پر کردن فرم و آپلود عکس‌ها، به صفحه پرداخت اینترنتی هدایت می‌شوید و باید از طریق یکی از کارت‌های عضو شتاب، مبلغ لازم را پرداخت کنید. گواهینامه پس از ۷ روز کاری به نشانی منزل شما ارسال خواهد شد.

اما پیش از دریافت گواهینامه بین المللی بهتر است از مقبولیت آن در کشور مقصد مطمئن شده و تمامی ضوابط رانندگی در آن کشور را به‌خوبی مطالعه کنید؛ چراکه پلیس بر اساس قوانین همان کشور با شما برخورد خواهد کرد.

مدارک موردنیاز برای دریافت گواهینامه بین المللی

  • یک قطعه عکس تمام‌رخ ۴* ۳ (با حجاب اسلامی برای بانوان)
  • گواهینامه بین المللی قبلی (در صورت معتبر بودن)
  • اصل یا کپی صفحه اول پاسپورت
  • تکمیل فرم درخواست
  • پرداخت هزینه‌های اعلام‌شده



دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *