۱۰ نکته مهم در هنگام قطع برق

در حال حاضر قطع برق به یکی از برنامه‌های روزانه شهروندان تبدیل شده و حتی در برخی موارد برنامه قطع برق نیز برای اطلاع به مردم از سوی شرکت توزیع نیروی برق منتشر می‌شود. این قطعی‌های مداوم و پیاپی برق، بر زندگی شخصی، شغل و بسیاری دیگر از جنبه‌های زندگی افراد تاثیر گذاشته و جتی در مواردی آن‌ها را به کلی مختل می‌کند. همچنین علاوه بر این موارد، این قضیه ممکن است هزینه اقتصادی و یا حتی جانی نیز به افراد وارد کند.

۱۰ نکته مهم در هنگام قطع برق

هرچند حل این مشکل در حوزه اختیار مسئولین است، اما ممکن است صبر کردن تا زمان حل این مشکل در نهایت منجر به وارد شدن خسارت به خودمان شود. بنابراین بهتر است برای کاهش هزیه‌ها و خسارات اقتصادی و جانی که ممکن است به دلیل قطعی برق برای ما رخ دهند اقدامات و احتیاط‌های لازم را انجام دهیم. در این مطلب، برخی از اقدامات و نکات مهم در زمان قطع برق را باهمدیگر مرور خواهیم کرد.

اقدامات و نکات مهم در هنگام قطع برق

۱۰ نکته مهم در هنگام قطع برق 1

قطع برق مکرر، مخصوصا در فصل‌های گرم سال مانند تابستان مشکلات زیادی به همراه دارد، به طور کلی، امروزه زندگی روزمره افراد، با انرژی برق گره خورده است و قطع ناگهانی برق می‌تواند ضررهای مالی متعدد و حتی در مواردی ضررهای جانی نیز به افراد وارد کند.با رعایت برخی نکات پیش از قطع برق می‌توان تا حدودی از شدت این خسارات کاست. یکی از رایج‌ترین اتفاقات در هنگام قطع ناگهانی برق، سوختن لوازم الکتریکی و الکترونیکی است. بنابر‌این:

۱. برای وسایل برقی، مخصوصا وسایل گران‌قیمت مانند یخچال، فریزر، تلویزیون و… حتما از محافظ باکیفیت برق استفاده کنید. شاید هزینه‌ی خرید یک محافظ برق با کیفیت در ابتدا به نظرتان زیاد برسد اما مطمئن باشید که این مورد ارزش هزینه کردن را دارد.

۲. سعی کنید پس از رفتن برق، لوازم برقی را از برق کشیده و همچنین چراغ‌ها را نیز خاموش کنید، البته بهتر است یک چراغ را روشن بگذارید تا در صورت آمدن برق به سرعت متوجه شوید.

۳. در صورتی که با کامپیوتر کار می‌کنید به صورت مداوم از کارهای خود بکاپ تهیه کنید، همچنین در صورتی که محیط برنامه‌ای که در آن کار می‌کنید گزینه ذخیره خودکار دارد آن را فعال کرده و در غیر این صورت فراموش نکنید تا به صورت پیوسته تغییرات فایل‌های کاری خود را ذخیره کنید تا در صورت قطع برق، کارهای شما از بین نرود. علاوه بر این، در صورتی که این امکان برای شما وجود دارد، سعی کنید از لپتاپ به جای کامپیوترهای رومیزی برای کار خود استفاده کنید. باتری لپتاپ این فرصت را به شما می‌دهد تا پس از رفتن برق به کارهای خود رسیدگی کرده و تغییرات لازم را ذخیره کنید.

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم زندگی انسان تا حد بسیار زیادی به انرژی برق وابسته است و قطع برق بسیاری از جنبه‌های زندگی افراد را مختل می‌کند. همچنین قطع برق در بسیاری از موارد منجر به قطع شدن آب نیز می‌شود، که خود این مسئله مشکلات را دو چندان می‌کند، بنابراین برای اینکه در هنگام قطع برق بتوانید اوضاع را تا حدودی مدیریت کرده و حداقل زندگیتان کاملا مختل نشود بهتر است برخی نکات را رعایت کنید.

۴. همواره وسایل روشنایی اضطراری مانند شمع، چراغ‌قوه، لامپ اضطراری و… در خانه داشته باشید. با وجود اینکه قطع برق معمولا در طول روز و در ساعات اوج مصرف برق اتفاق می‌افتد اما وجود چراغ‌قوه و شمع در خانه در تمام مواقع می‌تواند مفید باشد. حتی در طول روز نیز بسیاری از خانه‌ها با قطع برق تاریک شده و مخصوصا استفاده از سرویس بهداشتی، عملا غیرممکن می‌شود، ممکن است به امید چراغ‌قوه تلفن‌های همراه از خرید شمع یا چراغ‌قوه خودداری کنید اما بهتر است شارژ تلفن همراه خود را برای موارد مهم‌تری حفظ کنید.

۱۰ نکته مهم در هنگام قطع برق 2

۵.همانطور که اشاره کردیم در بسیاری از موارد با قطع برق، آب منازل نیز قطع می‌شود. بنابراین، در طول سال و مخصوصا در ماه‌هایی که قطعی برق به صورت مداوم اتفاق می‌افتد، بهتر است به میزان کافی آب برای موارد مختلف ذخیره کنید. پیش از قطع برق به میزان لازم آب برای آشامیدن، استفاده از سرویس‌ بهداشتی و شست‌وشو ذخیره کنید و پس از اینکه برق مجددا وصل شد، ذخایر خود را دوباره پر کنید.

۶. در صورتی که کار خاصی ندارید و وقتتان آزاد است شاید بهتر باشد در خانه نمانید، با توجه به اینکه قطعی برق در اکثر موارد به صورت منطقه‌ای اعمال می‌شود، می‌توانید در هنگام قطع برق از خانه بیرون زده و به خانه دوستان و نزدیکان خود رفته و یا کمی برای خودتان وقت بگذرانید. هرچند همیشه نمی‌توان از این شیوه کمک گرفت اما در بسیاری از مواقع تا حدودی از سختی‌های قطعی برق کاسته و کمک می‌کند زمان سریع‌تر برای شما بگذرد. البته فراموش نکنید که پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا را نیز رعایت کنید.

گیر کردن افراد در آسانسور، گرمای هوا و نبود تهویه مناسب، خراب شدن غذاهای موجود در یخچال و فریزر از جمله سایر معضلاتی هستند که در هنگام قطع برق افراد را درگیر کرده و حتی می‌توانند خسارات جانی به همراه داشته باشند. بنابراین شاید دانستن برخی نکات و اطلاعات در این مورد بتواند به شما کمک کند تا در هنگام قطع برق مشکلی برایتان پیش نیاید.

۷. بهتر است اگر می‌توانید در ساعات اوج مصرف و مواقعی که امکان قطع برق وجود دارد، از آسانسور استفاده نکنید. اما اگر در زمان قطع برق داخل آسانسور بودید نیز جای نگرانی نیست. بسیاری از آسانسورها دارای باتری داخای بوده و در صورت قطع برق به صورت خودکار شما را تا نزدیک‌ترین طبقه می‌رسانند. حتی در غیر این صورت نیز، نیازی به نگرانی نیست. آسانسورها با قطع برق سقوط نمی‌کنند و همچنین هوا در چاه آسانسور جریان داشته و نمی‌گذارد اکسیژن مورد نیاز بدن شما تمام شود.

سعی کنید در صورت گیر کردن در آسانسور خونسردی و آرامش خود را حفظ کرده و در صورت امکان با مسئول آسانسور، آتش‌نشانی و یا یکی از نزدیکان خود تماس گرفته و یا زنگ خطر آسانسور را به صدا درآورید. کف کابین بنشینید تا اگر آسانسور دوباره شروع به حرکت کرد تعادلتان به هم نخورد. همچنین سعی کنید اگر در ساختمان تنها هستید از آسانسور استفاده نکنید. به کودکان خود نیز تمام این موارد را آموزش داده و همچنین به آن‌ها گوش‌زد کنید که بهتر است بدون حضور والدین از آسانسور استفاده نکنند.

۱۰ نکته مهم در هنگام قطع برق 3

۸. با توجه به اقلیمی که در آن زندگی می‌کنید سعی کنید یک روش جایگزین و بدون نیاز به برق برای خنک کردن خود و محیط اطرافتان پیدا کنید. به طور مثال در صورت شدید بودن آفتاب، می‌توانید پرده‌ها را بکشید تا نور و گرمای کمتری وارد خانه شود و پنجره‌ها را باز بگذارید تا هوای داخل خانه عوض شود.

۹. سعی کنید به جزدر موارد ضروری درهای یخچال و فریزر را باز نکنید. باز کردن درهای یخچال و فریزر باعث می‌شود هوای خنک داخل آن‌ها خارج شده و دمای داخل آن‌ها افزایش یابد. در حالی که این دستگاه‌ها در صورت بسته بودن درهایشان می‌توانند تا مدت زیادی دمای هوای داخل خود را حفظ کنند، اما با باز کردن درها، سرمای داخل آن‌ها از بین رفته و ممکن است منجر به فاسد شدن مواد غذایی شود.

۱۰. بهتر است همواره یک پاوربانک پر از شارژ در خانه داشته باشید. ممکن است در هنگام قطع برق تلفن همراه یا سایر دستگاه‌هایی که نیاز دارید شارژ نداشته باشند و یا با طولانی شدن قطعی برق شارژشان تمام شود. و از آنجایی که تلفن‌های همراه یکی از ضروری‌ترین وسایل و راه‌های ارتباطی هستند، بنابراین وجود یک پاوربانک فول شارژ در خانه امری ضروریست. پس از وصل شدن برق‌ها پاوربانک را مجددا شارژ کنید تا مطمئن شوید برای دفعات بعدی شارژ کافی داشته باشد.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *