دلیل اختلال در GPS شهر تهران

اگر شما نیز به واسطه‌ی کار یا فعالیتتان با جی‌پی‌اس سر و کار داشته باشید احتمالا درباره‌ی اختلال در GPS سطح شهر تهران شنیده‌اید و یا آن را تجربه کرده‌اید. اما منشا اختلال در GPS ها چیست و این ماجرا از کجا نشأت می‌گیرد؟

طی چندهفته‌ی گذشته گزارش‌های متفاوتی از اختلال در سیگنال جی‌پی‌اس در مناطقی از تهران، از جمله در شرق و شمال تهران به گوش می‌رسید که باعث اختلال در کار دستگاه‌‌هایی که از تکنولوژی GPS استفاده می‌کنند از جمله تلفن‌های همراه می‌شد و مکان اشخاص را بدون در نظر گرفتن موقعیت واقعی آنها در مکان دیگری و عموما در باند فرودگاه مهرآباد نمایش می‌داد. مشکلی که در ابتدا نارضایتی مردم و خصوصا اعتراض رانندگان تاکسی‌های اینترنتی را در پی داشت، اما پس از وقوع حادثه‌ی دردناک جان باختن تعدادی از کوهنوردان ایرانی و مطرح شدن احتمال دخیل بودن اختلالات جی‌پی‌اس در این حادثه، خبر آن نیز رسانه‌ای شد و سوالات زیادی در اذهان مردم ایجاد کرد.

 

مشنأ اختلال در GPS از کجاست؟

رئیس سازمان تنظیم مقررات در گفت‌وگو با ایرنا گفت که منشأ این اختلالات عمدی بوده و این موضوع قبلا نیز بارها اتفاق افتاده است. حسین فلاح خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه این موضوع قبلا نیز بارها رخ داده، علاوه بر ایجاد خطر برای امنیت هواپیماها موجب نارضایتی شدید کاربران و کسب‌وکارهای اینترنتی نیز می‌شود.

جوشقانی ادامه داد: منبع اختلال شناسایی و به مراجع هم گزارش شده اما متاسفانه تاکنون اقدامی جهت توقف این اختلالات صورت نگرفته است.

طبق این گزارش اختلال عمدی در جی‌پی‌اس پیش از این نیز سابقه داشته و مرتبا گزارش می‌شده که با وجود تاکید مراجع امنیتی از جمله شورای عالی امنیت ملی مبنی بر غیر قانونی بودن این اختلالات و دستور توقف آن، همچنان وجود دارد که سازمان این موضوع را به مراجع قضایی هم منعکس و پیگیری خواهد کرد.

حادثه دردناک مرگ کوهنوردان ایرانی

حادثه‌ی دردناکی که در روز پنجم دی ماه رخ داد و باعث گیر افتادن برخی افراد و مرگ ۱۲ نفر از هم‌وطنانمان در ارتفاعات توچال، کلکچال، دارآباد و آهار شد بار دیگر بحث اختلال در GPS در مناطق شمالی شهر تهران را نیز بر سر زبان‌ها انداخت.

بسیاری افراد با توجه به نقش و اهمیت جی‌پی‌اس در مسیریابی و به خصوص پیدا کردن مسیر در فصل زمستان که کوه‌ها پوشیده از برف‌اند، اختلال در جی‌پی‌اس را باعث گم شدن کوه‌نوردان ایرانی و عوامل دخیل در آن را در این زمینه مقصر دانستند.

به گزارش تابناک، علی ربیعی، سخنگوی دولت اعلام کرد: با صحبتی که با رئیس فدراسیون کوهنوردی داشتم اعلام کرد به رغم وجود اختلال در GPS در برخی روزها، موضوع اختلال در GPS با حادثه روز جمعه که برای کوهنوردان و شهروندان کشور رخ داده ارتباط نداشته است. طبق صحبت‌هایی که با وزارت ارتباطات داشتیم، GPS روز جمعه اختلال نداشته است.

ربیعی گفت: رییس جمهوری در خصوص این حادثه، دستور پیگیری دادند و مقرر شد ستاد پیشگیری توسط فدراسیون کوهنوردی و زیرنظر ستاد بحران استان تهران فعال شود.

او همچنین اضافه کرد: موضوع اختلال در GPS از قبل با دستور رئیس جمهور در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی است.

مهدی دیاله: