انواع قبوض خلافی خودرو و راه‌های اعتراض به آن

در این یادداشت می‌خواهیم با هم انواع قبوض خلافی خودرو و راه‌های اعتراض به آن را بررسی کنیم. پلیس راهنمایی و رانندگی برای ایجاد نظم و امنیت در جاده‌ها، قوانینی وضع می‌کند که تخطی از آن برای ما هزینه‌هایی خواهد داشت. این جریمه‌ها در قبض‌هایی برای ما صادر می‌شوند. همانطور که مطلع هستید، اگر جریمه‌اتان به صورت تسلیمی یا الصاقی باشد، چنانچه ظرف مدت ۶۰ روز نسبت به پرداخت جریمه اقدام نکنید، مبلغ جریمه دو برار خواهد شد. بنابراین اگر قصد اعتراض به جریمه صادره را دارید، تا ۶۰ روز مهلت خواهید داشت.

انواع قبوض خلافی خودرو و راه‌های اعتراض به آن

همچنین لازم به ذکر است که بعد از اعتراض به جریمه، ۲۰ روز فرصت خواهید داشت جریمه‌تان را پرداخت کنید؛ اگر جریمه‌تان را پرداخت نکنید به اعتراض‌های بعدیتان رسیدگی نمی‌شود؛ و دو برابر شدن مبلغ جریمه نیز اعمال خواهد شد.

برای استعلام جریمه رانندگی و پرداخت خلافی خودرو می‌توانید این یادداشت را بخوانید.

انواع قبوض خلافی خودرو

قبوض خلافی در ۴ دسته کلی جای می‌گیرند. در ادامه هرکدام از آن‌ها را توضیح داده‌ایم.

قبض تسلیمی

انواع قبوض خلافی خودرو

در این نوع قبوض پلیس راهنمایی رانندگی با دریافت مدارک، اطلاعات کامل راننده و ماشین را نوشته و قبض را به شخص راننده تحویل می‌دهد (تسلیم می‌کند). در این روش چون شما در محل ارتکاب تخلف جریمه شده‌اید و قبض در حضور شما نوشته شده است، فرصت اعتراض به جریمه را دارید. به‌همین دلیل احتمال خطا در جریمه بسیار پایین است.

البته این نوع قبض کم کم منسوخ شده و جای خود را به قبض‌های دیجیتال خواهد داد.

قبض الصاقی

انواع قبوض خلافی خودرو

در این حالت راننده حضور ندارد و مامور به دلیل تخلف (مانند پارک در محل ممنوع) خودرو را جریمه می‌کند. در این روش معمولا قبض جریمه روی شیشه ماشین گذاشته شده و اطلاعات عمومی خودرو همانند شماره پلاک، نوع خودرو و رنگ در آن درج می‌شود. و چون خودرو ساکن بوده و مامور پلیس به طور کامل و مسلط تخلف را بررسی و اقدام به صدور قبض کرده، اعتراض‌های ثانوی کمتر مورد قبول واقع می‌شوند.

قبض دوربین

انواع قبوض خلافی خودرو

در این روش جریمه شما توسط دوربین‌های هوشمند راهنمایی و رانندگی و یا اپراتور‌ها و ماموران به‌ کار گیرنده از دوربین‌ها در اتاق فرمان ثبت می‌شود.

دوربین‌های هوشمند: این دوربین‌ها که به‌وسیله هوش مصنوعی کار می‌کنند، اغلب برای کنترل سرعت استفاده می‌شوند. اغلب در مکان‌هایی از دوربین‌های هوشمند استفاده می‌کنند که نیاز به تحلیل فردی نباشد. زیرا ممکن است موردی پیش بیاید که دوربین برای آن برنامه ریزی نشده و حکم غلطی صادر کند.

دوربین‌های اپراتوری: این دوربین‌ها به‌وسیله اپراتورهایی که در مرکز پلیس هستند کنترل می‌شوند. اپراتور‌ها با بررسی شرایط مختلف می‌توانند اقدام به تهیه قبض جریمه یا حتی ارسال مامور به محل کنند.

اگر تخلف شما به‌وسیله دوربین‌ها ثبت شده باشد، می‌توانید درخواست صادر شدن عکس تخلف را کنید.

قبض دوبرگی

انواع قبوض خلافی خودرو

اگر در جاده مامور راهنمایی و رانندگی دستور ایست دهد و شما نسبت به اخطار پلیس (عمدا یا سهوا) توجهی نشان ندهید، دو جریمه برای شما ثبت خواهد شد. جریمه‌ای برای تخلفی که انجام داده‌اید و جریمه‌ای دیگر به علت بی‌توجهی به دستور پلیس. در این حالت مامور دو برگ جریمه برای شما خواهد نوشت، به همین علت به آن قبض جریمه دوبرگی می‌گویند.

اما فرای این موارد گاهی پیش می‌آید که جریمه‌ای برای شما منظور شده در حالی که در آن تاریخ و ساعت اصلا از خودرو استفاده نکرده‌اید! در این موارد بهتر است که با آشنایی با راه‌های اعتراض به خلافی خودرو، نسبت به جریمه غیر عادلانه‌ای که شده‌اید اعتراض کنید.

راه‌های اعتراض به خلافی خودرو

مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰

برای ثبت اعتراض باید به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنید. این درخواست از طریق سیستم به مرکز اجرائیات کل کشور ارسال می‌شود. اجرائیات طبق قانون موظف است حداکثر تا ۲۴ ساعت موضوع را بررسی کرده و به شما پاسخ دهد. در این مرحله اگر متقاضی قانع شد نسبت به پرداخت جریمه اقدام می‌کند، ولی در صورتی که قانع نشده باشد می‌تواند به واحد رسیدگی پلیس راهور مراجعه کند.

مراجعه به واحد رسیدگی پلیس راهور

راننده باید به مراکز اجراییات پلیس راهور مراجعه کند. معمولا این مراکز در خود محل پلیس راهنمایی و رانندگی هستند. در این واحد یک کارشناس پلیس راهور و یک قاضی، تخلفات را بررسی و حکم نهایی در این مورد را قاضی صادر می‌کند. لذا در این مرحله رای صادر شده قطعی بوده و قابل اعتراض نیست.

مدارک لازم برای اعتراض به قبض جریمه

برای اعتراض به جریمه خودرو در هر دو روش مدارک زیر را باید همراه داشته باشید:

  • اصل کارت شناسایی و اصل سند مالکیت خودرو
  • تکمیل فرم درخواست
  • کارت شناسایی معتبر مالک خودرو یا وکیل قانونی او
  • کارت شناسایی راننده متخلف




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *