کدام کشورها بیت کوین را به رسمیت می‌شناسند؟

رمزارزها مانند بیت کوین در سال‌های اخیر، انقلابی را در بازارهای مالی به وجود آورده‌اند که شاید تصور آن برای اغلب افراد دشوار بود. به‌طوری‌که شاید کمتر کسی وجود داشته باشد که نام رمزارزها به‌ویژه بیت کوین را تا به امروز نشنیده باشد. امروزه در کشورهای زیادی بیت کوین رسماً قانونی شده است و کشورهای زیادی هم هستند که روی پذیرش رمزارزها به‌عنوان ارز قانونی کار می‌کنند.

مقدمه

بازار ارزهای دیجیتال یک مفهوم جدید است. درحالی‌که بسیاری از دولت‌ها هنوز با رویارویی با آن آماده نشده‌اند، برخی دیگر در عصر انقلاب تکنولوژی ممنوعیت مطلق برای استخراج و استفاده از آن در نظر گرفته‌اند. در کشورهایی چون هند، کانادا، اردن، ویتنام، بیت کوین، محبوب‌ترین ارز دیجیتال ممنوع نیست اما قوانین جزئی برای آن در نظر گرفته شده است. برخی دیگر از کشورها هم آن را به‌عنوان ابزاری برای پرداخت قانونی می‌دانند. در این گزارش کشورهایی که رمزارز در آن‌ها قانونی است، معرفی‌ شده‌اند.

بیت کوین در کدام کشورها قانونی است؟

السالوادور

السالوادور کوچک‌ترین و متراکم‌ترین کشور (ازلحاظ جمعیت) در آمریکای مرکزی است. این کشور کوچک را اغلب افراد با طبیعت بکر و بی‌نظیر می‌شناسند، اما در روزهای اخیر نام این کشور به صدر اخبار رمزارزها انتقال پیدا کرده است؛ زیرا السالوادور به‌عنوان اولین کشور جهان، بیت کوین را برای خرید کالاها و خدمات به رسمیت شناخته و آن را قانونی اعلام کرد. این کشور در حال حاضر از دلار آمریکا به‌عنوان ارز رسمی استفاده می‌کند.

ژاپن

ژاپن یکی از کشورهای توسعه‌یافته ازنظر صنعت و فناوری است که همواره به استفاده از تکنولوژی‌های جدید علاقه‌مند است. به همین دلیل دور از انتظار نبود که ژاپن به دنیای رمزارزها روی خوش نشان دهد. در حال حاضر نیز ژاپن دارای پیشرفته‌ترین شرایط نظارتی در جهان برای ارزهای رمزنگاری‌شده است و بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی را تحت قانون خدمات پرداخت (PSA) به‌عنوان دارایی قانونی به رسمیت می‌شناسد.

یکی از مهم‌ترین اهداف پشت پرده این تصمیم، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تسهیل پرداخت گردشگران بود. همین موضوع نیز باعث شد تا ژاپن به قطب معاملات رمزارزها در دنیا تبدیل شود. جالب است بدانید که نه‌تنها در حال حاضر چندین دستگاه خودپرداز بیت کوین در سراسر ژاپن وجود دارد بلکه یک شرکت ژاپنی (GMO Internet) اعلام کرده است که در صورت تمایل کارمندان به دریافت حقوق به‌صورت بیت کوین، این امکان را فراهم خواهد کرد.

بیت کوین

ژاپن تنها کشوری است که بیت کوین را به‌عنوان پول رایج به رسمیت شناخته است. به دنبال افول اقتصاد ژاپن در دهه ۱۹۹۰، دولت این کشور در تلاش است تا رونق را به این کشور بازگرداند. تحلیلگران معتقدند، قانونی کردن تکنولوژی بلاک چین و رمزارزها می‌تواند منجر به تحریک و رونق اقتصاد این کشور شود. گفته شده که در حال حاضر، تقاضا برای هر نوع ارز رمزنگاری‌شده به‌خصوص بیت کوین وجود دارد که این روند درنهایت افزایش قیمت آن را به دنبال خواهد داشت.

ایالات‌متحده آمریکا

در برخی ایالات آمریکا هم بیت کوین قانونی است. به‌عنوان‌مثال نیویورک با اعطای مجوز Bitlicense به کسب‌وکارهای مبتنی بر بلاک چین در سال ۲۰۱۵ موافقت کرد. از سوی دیگر، غول‌های وال‌استریت و شرکت‌ سرمایه‌گذاری گلدمن سَکس هم به رمزارزها چراغ سبز نشان داده‌اند. نزدک، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای معاملاتی بورس و سهام دنیا از خریدوفروش قراردادهای آتی بیت کوین در آینده خبر داده‌ است.

افزایش سطح مقبولیت بیت کوین به معنای افزایش قیمت آن در آینده است. در ایالت تگزاس اما سرمایه‌گذاری، استخراج و معامله بیت کوین و دیگر ارزهای رمزنگاری‌شده ممنوع است. ایالت کالیفرنیا به‌طور کامل آن را ممنوع نکرده اما قوانینی برای آن در نظر گرفته است.

مالزی

بیت کوین در مالزی هم قانونی است و بر اساس قانون این کشور، صرافی‌های ارز دیجیتال برای فعالیت باید از کمیسیون اوراق بهادار مالزی مجوز دریافت کنند.

هند

در هند هیچ قانونی مبنی بر ممنوعیت یا اجازه قانونی برای استخراج، سرمایه‌گذاری یا معامله بیت کوین وجود ندارد. بااین‌حال، بانک مرکزی این کشور به شهروندان و دستگاه‌های قضایی در این زمینه هشدار داده است. وزارت دارایی هند اما استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده را غیرقانونی اعلام کرده است. اگرچه قانونی مبنی بر ممنوعیت استفاده از رمزارز در هند وجود ندارد اما بانک‌ها قادر به ارائه خدماتی برای مبادله آن نیستند.

استخراج ارز دیجیتال در چه کشورهایی غیرقانونی است؟

هم‌زمان با افزایش بهای بیت کوین در سال‌های گذشته، پردازشگرهای ویژه‌ای برای استخراج آن طراحی و ساخته شده‌اند که به آن‌ها ماینر (استخراج‌کننده) می‌گویند که این ماینرها برق نسبتاً بالایی مصرف می‌کنند. به گزارش سایت خبری اینوستوپدیا، اکنون برخی از کشورها مانند چین، روسیه، ویتنام، بولیوی، کلمبیا و اکوادور معامله و استخراج ارز دیجیتال را ممنوع اعلام کرده اند.

کشورهای یادشده بر این باورند استفاده از ارزهای دیجیتال سبب ایجاد بی‌ثباتی نظام پولی می‌شود و می‌تواند موجب افزایش جرائم مانند قاچاق مواد مخدر و پول‌شویی را فراهم آورد.

بیت کوین در ایران

این روزها در ایران استخراج ارز دیجیتال به‌عنوان یک صنعت شناسایی شده، برخی نهادها در کشورمان استفاده از آن را ممنوع اعلام کردند و این موضوع، برای متقاضیان ورود به این حوزه ابهام دارد.

گزارش‌های خبری نشان می‌دهد پیشینه استفاده از بیت کوین در ایران به سال ۲۰۱۷ مربوط می‌شود در این سال بهای رمزارزها در جهان به بالاترین رقم صعود کرد، اما کمی بعد با سقوط ارزش خود اندکی از رونق افتاد. اکنون در خصوص خریدوفروش بیت کوین و ارزهای دیجیتالی دیگر در ایران قانون شفافی موجود نیست و نظرات مختلف مطرح می‌شود، نتیجه‌گیری برای قانونی یا غیرقانونی بودن آن را با مشکلات فراوانی روبرو کرده است.

به گفته حسن فیروزآبادی رئیس مرکز فضای مجازی ایران «قانونی برای فعالیت ماینینگ [استخراج ارزهای دیجیتال] در کشور نداریم و به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم آنچه هم‌اکنون توسط عده‌ای از مردم انجام می‌شود، خلاف قانون است چون قانونی وجود ندارد که با آن مغایرت داشته باشد.» فیروزآبادی افزود: قانونی درباره بیت کوین در کمیسیون‌های دولت تصویب شده، اما هنوز به تصویب هیئت دولت نرسیده و به همین دلیل استخراج بیت کوین در کشور غیرقانونی نیست.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *