در هنگام آلودگی هوا باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

در زمان‌هایی که با آلودگی هوا مواجه می‌شویم، بهتر است برای جلوگیری از بیمار شدن در هوای آلوده چند نکته بهداشتی را رعایت کنیم. در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ به ارائه نکاتی می‌پردازیم که رعایت آن‌ها می‌تواند به حفظ سلامتی‌مان در روزهای آلوده کمک کند. با ما باشید.

آلودگی هوا و اثرات مخرب آن

وارونگی هوا یا همان آلودگی هوا که باعث تجمع انواع گازهای آلوده بر سطح شهر می‌شود می‌تواند از جنبه‌های مختلفی زندگی و سلامتی شما را تحت تأثیر قرار دهد.

آلودگی هوا یکی از معضلات شهرهای بزرگ مثل تهران محسوب می‌شود که هرساله با سرد شدن هوا در پاییز و زمستان و افزایش آلاینده‌ها و کمبود بارش‌ها، به‌مراتب بیشتر خود را نشان می‌دهد. همه اقشار جامعه تحت تأثیر آلودگی هوا قرار می‌گیرند اما گروه‌های حساس چون بانوان باردار، بچه‌ها و سالمندان که بدن مستعد بیماری و ضعیف‌تری دارند، بیشتر درگیر با آن شده و عوارض به‌مراتب بیشتری برایشان دارد.

سالانه افراد زیادی در سراسر جهان به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و همین‌طور گروه‌های مهمی در برابر این شرایط آسیب‌پذیر هستند مانند کودکان، سالمندان و بیماران تنفسی. به همین دلیل خانواده‌ها باید خیلی مراقب گروه‌های خاص باشند تا آلاینده‌های خطرناک موجود در هوا باعث آسیب رساندن به جنین در درون شکم مادر باردار، کودکان مستعد بیماری و سالمندان نشود.

نکات مهم در رابطه با آلودگی هوا

در ادامه چند راهکار مؤثر برای زندگی راحت‌تر در شرایط آلودگی هوا را مرور می‌کنیم:

بررسی پیش‌بینی‌های مربوط به آلودگی هوا را به‌صورت روزانه

پیش‌بینی‌های مربوط به هوا می‌تواند به شما اجازه دهد که بدانید چه زمانی؛ سطح آلودگی ناسالم است. منابعی مثل رادیو و تلویزیون و روزنامه و هواشناسی آنلاین دراین‌باره به‌شدت به شما کمک خواهند کرد.

در خانه و فضای بسته ورزش کنید!

زمانی که هوا آلوده است، سعی کنید که از فضاهای بسته استفاده کنید. به‌طور مثال سعی کنید از پاساژهای سرپوشیده استفاده کنید، به‌جای فضای باز در باشگاه ورزش کنید و یا از دستگاه‌های ورزشی که داخل منزل دارید، استفاده کنید. در کل زمانی که در بیرون از منزل هستید را تا حد ممکن کاهش دهید.

جارو زدن را کمتر کنید

جارو زدن و گردگیری کردن باعث بیشتر بلند شدن گردوغبار و بدتر شدن هوای خانه می‌شوند. تی کشیدن و استفاده از جاروهایی که فیلتر هپا دارند، روش‌های بهتری برای تمیز کردن خانه در روزهای آلودگی هوا هستند.

مراقبت‌های پوستی فراموش نشود

روزی دو بار پوست صورتتان را به‌صورت کامل بشویید تا مطمئن شوید که مولکول‌های سمی و آلودگی از روی پوست شما پاک شده‌اند. بعد از شست و شوی صورت آن را مرطوب کنید تا مثل یک لایه محافظتی روی پوست شما عمل کند. ضد آفتاب بزنید. اشعه UV جدای از این‌که برای پوست شما مضر است، تأثیر منفی آلودگی هوا را روی پوست بیشتر می‌کند.

آلودگی هوا

اجازه ندهید هیچ‌کس در محیط‌های سربسته سیگار بکشد

تا جایی که می‌توانید در مکان‌های عمومی که از دخانیات استفاده می‌کنند، قرار نگیرید و تا حد توانایی‌تان مانع از انجام این کار نیز شوید.

معجزه گیاهان خانگی و آپارتمانی

گیاهان خانگی اکسیژن و رطوبت را به‌اندازه کافی در فضای داخل خانه ایجاد می‌کنند و باعث از بین بردن مواد آلوده‌کننده و مواد مضر می‌شوند؛ مواد مضری که از طریق اقداماتی مثل جاروبرقی کشیدن در منزل ایجاد می‌گردد. گیاهان خانگی مثل آریکا پالم، فیکوس و بامبو بسیار مناسب هستند.

از ماسک استفاده کنید

بسیار مهم است که حتماً از یک ماسک مناسب برای جلوگیری از آلودگی‌ها و وارد شدن آن به ریه‌هایتان استفاده کنید تا باعث ایجاد مشکلات جدی‌تر نشود. برای بانوانی هم که شاغل هستند لازم است در این ایام از ماسک استفاده کنند و کمتر پیاده‌روی در هوای بیرون داشته باشند و در ایام نزدیک زایمان هم مرخصی بگیرند.

شیر و لبنیات تازه مصرف کنید

نکته بعدی تغذیه‌ای است که در هنگام آلودگی از شیر و لبنیات زیاد استفاده کنند چراکه باعث دفع سموم از بدن می‌شود. برخی پزشکان تغذیه مصرف ویتامین سی را هم که یک آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود، پیشنهاد می‌کنند منتها با توجه به شرایط متفاوت درآمدی خانواده‌ها، مواد غذایی و دارویی مختلف را می‌توان پیشنهاد کرد.

مصرف میوه و سبزیجات تازه و خشکبار را افزایش دهید

مصرف میوه و سبزیجات تازه، مغزها و خشکبار نیز برای کودکان و سالمندان و بانوان باردار توصیه می‌شود. این مواد آنتی‌اکسیدان هستند و در برابر رادیکال‌های آزاد در سلول‌های هوا کمی از عوارض و اثرات بد گازها را کم می‌کنند؛ بنابراین مصرف میوه و سبزیجات تازه حداقل نیم کیلو در روز منتها این‌ها چون خیلی این روزها هزینه‌بر است، همه خانواده‌ها شاید به این میزان نتوانند، تهیه کنند، منتها میوه‌هایی چون گریپ‌فروت، پرتغال و دیگر مرکبات، سیب و سایر میوه‌های رنگی در این فصل توصیه می‌شود.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *