ماجرای پیامک‌های جعلی ابلاغ الکترونیک قضایی چه بود؟

ماجرای پیامک‌های جعلی ابلاغ الکترونیک قضایی

اخیراً شهروندان پیام‌هایی جعلی تحت عنوان سامانه ثنا دریافت کرده‌اند که حاوی لینک پرداخت وجه بوده است. در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ به ماجرای این پیامک‌های جعلی می‌پردازیم. با ما همراه شوید.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با تأکید بر اینکه لینک ارسال‌شده به‌عنوان سامانه ثنا ممکن است حاوی بدافزار باشد، گفت: مجرمین اینترنتی با این شگرد اطلاعات کارت‌بانکی متقاضیان را سرقت و از حساب بانکی آن‌ها به‌صورت غیرمجاز برداشت می‌کنند و ازاین‌رو لازم است که مردم در برابر این پیامک‌ها هوشمندانه عمل کرده و موضوع را از سایت‌های رسمی و شماره تماس‌های دستگاه قضایی پیگیری نمایند.

سید مهدی قویدل در تشریح این خبر افزود: اخیراً شهروندان پیام‌هایی تحت عنوان سامانه ثنا دریافت کرده‌اند که حاوی لینک پرداخت وجه بوده است، درحالی‌که افراد به‌هیچ‌وجه نباید روی لینک مربوطه کلیک کنند چراکه در معرض کلاه‌برداری قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: در این روش فرد کلاه‌بردار با جعل آدرس اینترنتی سامانه ثنا، پیامکی با محتواهایی نظیر ابلاغیه ثبت شکایت در سامانه، مشاهده ابلاغیه و غیره آن را به لینک پرداخت برخط منتهی و برای شهروندان ارسال می‌کند و با توجه به اینکه برخی شهروندان از نحوه فعالیت آن آگاهی ندارند و مبلغ عنوان‌شده نیز بعضاً ممکن است ناچیز باشد، روی لینک کلیک کرده و اقدام به پرداخت وجه می‌کنند.

این مقام قضایی گفت: توصیه می‌شود افراد برای مشاهده ابلاغ قضایی هیچ‌گونه وجهی را پرداخت نکنند و همچنین کاربران می‌توانند برای اطمینان به سایت اصلی ابلاغ الکترونیک قضایی به آدرس www.eblagh.adliran.ir مراجعه و از این طریق ابلاغ الکترونیک قضایی خود را بررسی کنند.

پیامک جعلی ابلاغیه قضایی، ترفند جدید کلاهبرداران | خبرگزاری صدا و سیما

وی یادآور شد: سایت‌ ثنا تنها سامانه رسمی قوه قضاییه برای ارسال ابلاغ الکترونیک قضایی است، به همین جهت نیز پیامک‌های اصلی این سامانه فاقد لینک بوده و به‌هیچ‌عنوان با شماره سیم‌کارت شخصی و یا در شبکه‌های اجتماعی برای افراد ارسال نمی‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان خاطرنشان کرد: تمامی اطلاعیه و ابلاغ الکترونیک قضایی سامانه ثنا از سوی قوه قضاییه برای افرادی ارسال می‌شود که از قبل در سیستم سامانه ثنا ثبت‌نام کرده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دادگستری استان کرمان، قویدل در پایان گفت: همچنین شهروندان در صورت دریافت پیامک‌های مشکوک و حاوی لینک پرداخت می‌توانند با مراجعه به سایت رسمی سامانه ثنا از صحت پیامک ارسال‌شده و یا تماس تلفنی با سایر شماره تلفن‌های رسمی قوه اطمینان حاصل کرده و یا موارد مشکوک و کلاه‌برداری را به پلیس فتا اطلاع دهند.

عامل ارسال ۸۴۰۰ پیامک جعلی ابلاغ الکترونیک قضایی دستگیر شد

رئیس پلیس فتا استان البرز از شناسایی مجرم سایبری که از طریق ارسال بیش از ۸۰۰۰ پیامک جعلی ابلاغ الکترونیک قضایی اقدام به کلاه‌برداری ۳ میلیارد ریالی از هم‌وطنان کرده بود، خبر داد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ رسول جلیلیان در تشریح جزییات کشف این پرونده گفت: در پی وصول یک فقره پرونده قضایی با موضوع برداشت غیرمجاز از طریق ارسال پیامک جعلی ابلاغ الکترونیک قضایی به مبلغ ۳۴ میلیون ریال، رسیدگی در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: با بررسی‌های فنی و اظهارات شاکی توسط کارشناسان پلیس فتا مشخص شد برداشت‌های غیرمجاز از طریق اینترنت و با ورود به لینک جعلی سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی صورت گرفته است.

این مقام انتظامی تصریح کرد: با تحلیل رفتاری و آنالیز اقدامات مجرمانه صورت گرفته در این پرونده و بررسی تخصصی بر روی لینک آلوده که در گوشی قربانی نصب شده بود سرنخ‌هایی از متهم به دست آمد.

این مقام مسئول بیان کرد: ترس مجرم از دستگیری توسط کارشناسان پلیس فتا باعث پیچیدگی در کشف این پرونده مالی شده بود تا جایی که متهم برای گمنامی و فرار از دست قانون اقدام به جعل هویت کرده و مبالغ سرقتی را تبدیل به ارزهای دیجیتال نموده بود، درنهایت متهم که فیشینگ کار حرفه‌ای و سابقه‌دار نیز بود مورد شناسایی قرار گرفت و در یک عملیات پیچیده پلیسی در یکی از استان‌های شمال غرب کشور دستگیر و به پلیس فتا البرز منتقل شد.

رئیس پلیس فتا استان البرز بیان کرد: این مجرم سایبری در ابتدا منکر هرگونه بزه ارتکابی شد و با سخنان گمراه‌کننده قصد فریب پلیس را داشت ولی پس از مشاهده ادله دیجیتال انکارناپذیر لب به سخن گشود و گفت با طراحی و ارسال پیامک جعلی ابلاغ الکترونیک قضایی به‌صورت انبوه به کاربران فضای مجازی برخی از آن‌ها فریب‌خورده و با کلیک بر روی لینک آلوده به بدافزار به درگاه جعلی بانک (فیشینگ) هدایت و موجبات سرقت از حسابشان را فراهم می‌کردند.

کلاه‌برداری با پیامک جعلی سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی (ثنا) | پلیس فضای  تولید و تبادل اطلاعات

وی با بیان اینکه متهم تا این لحظه متهم به برداشت ۳ میلیارد ریالی از بیش از ۱۱۰ نفر از هم‌وطنان با این شگرد اعتراف کرده است؛ به کاربران توصیه کرد: کاربران فضای مجازی به‌هیچ‌عنوان بر روی لینک‌هایی که در پیامک‌ها و یا پیام‌های شبکه‌های اجتماعی از افراد ناشناس دریافت می‌کنند اعتماد نکرده و کلیک نکنند، زیرا مجرمان سایبری در این فضا به دنبال کاربرانی هستند که با عملیات روانی آن‌ها قربانی می‌شود.

سرهنگ جلیلیان ضمن تأکید بر اینکه کاربران باید برنامه‌های موردنیاز خود را از منابع معتبر دانلود نموده و آگاه باشند که اپلیکیشن‌هایی که در دسترسی نامتعارف قرار می‌گیرند قابل‌اعتماد نیستند؛ اظهار کرد: هم‌وطنان می‌توانند همواره با مراجعه به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir از آخرین اخبار و اطلاعات سایبری و جدیدترین شگردهای مجرمانه مطلع شده و مجرمان سایبری را در رسیدن به اهدافشان ناکام بگذارند.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *