از سامانه پل چه می‌دانید؟

سامانه پل خدمتی جدید در حوزه تراکنش‌های ریز مقدار است و بانک‌هایی که به این سیستم پیوسته‌اند، از طریق سه کانال می‌توانند این خدمت را ارائه کنند. به‌تازگی معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از رونمایی از سامانه پل با هدف سهولت در استفاده از خدمات نقل‌وانتقال وجوه در آذرماه سال جاری خبر داده و عنوان کرده که از سال گذشته برای عملیاتی سازی این سرویس با بانک‌ها هماهنگی‌های وسیعی آغاز شده است و در حال حاضر بانک‌های ملی، ملت، آینده، صادرات، کشاورزی، پارسیان، سامان، دی، توسعه تعاون، پاسارگاد و خاورمیانه از مرحله آزمون‌های نهایی عبور کرده‌اند و بنا بر پیش‌بینی مدیران این پروژه، شاهد عملیاتی شدن سامانه پل در ماه آتی خواهیم بود.

تفاوت سامانه پل با پایا و ساتنا

اگر یک مشتری بانکی قصد انتقال ۱۵ میلیون تومان را به حساب دیگری داشت، تنها با ۲ سامانه پایا و ساتنا میسر بود؛ حواله پایا اگرچه سقف واریزی ۳۰ تا ۵۰ میلیونی دارد ولی تنها در زمان‌های مشخصی از شبانه‌روز پول‌ را انتقال می‌دهد و گزینه مناسبی برای انتقال سریع پول نیست.

سامانه پل
سامانه پل

حواله ساتنا هم ۲ ایراد بزرگ دارد؛ اول این‌که حواله ساتنا تنها در ساعات کاری بانکی انتقال پول را انجام می‌دهد و اگر در پایان ساعات کاری بانک‌ها، پول را حواله کنید، پول صبح روز بعد به حساب مقصد واریز می‌شود. ایراد دوم ساتنا هم کارمزد ۲ دهم درصدی مبلغ تراکنش است.

اما در سامانه پل مشتری بانکی می‌تواند تا سقف ۱۵ میلیون تومان را در هر ساعت از شبانه‌روز به حساب مقصد منتقل کند. هم انتقال پول آنی خواهد بود، هم کارمزد خیلی کمتری از ساتنا و پایا و کارت به کارت برای مشتری دارد.

چطور از سامانه پل استفاده کنیم؟

برای استفاده از سامانه پل ۳ راه وجود دارد؛

  • مراجعه حضوری به شعبه بانک
  • اینترنت ‌بانک
  • موبایل بانک

اگر مشتری بخواهد به شکل غیرحضوری از سرویس پل استفاده کند، یک کد پیامکی برای گرفتن تأییدیه به شماره موبایل شما ارسال می‌شود و عملیات بانکی را میسر می‌کند. تا الان بانک‌های ملی، ملت، آینده، صادرات، کشاورزی، پارسیان، سامان، دی، توسعه تعاون، پاسارگاد و خاورمیانه توانسته‌اند از آزمون‌های بانک مرکزی نمره قبولی بگیرند و از ماه آینده به ارائه سرویس در این سامانه خواهند پرداخت. بانک‌های دیگر هم احتمالاً تا پایان سال به این اکوسیستم جابه‌جایی پول اضافه خواهند شد.

تفاوت پل با کارت به کارت؟

سقف انتقال وجه به روش کارت به کارت‌بانکی، ۱۰ میلیون تومان است، اما در پل شما می‌توانید تا ۱۵ میلیون تومان پول جابه‌جا کنید.

در کارت به کارت شما پول را به شماره کارت مقصد منتقل می‌کنید، اما در سامانه پل برای انتقال پول به شماره‌حساب نیاز دارید.

کارمزد جابه‌جایی پول در روش کارت به کارت بیشتر از پل است؛ مثلاً شما برای انتقال ۱۵ میلیون تومان باید حدود ۴ هزار تومان کارمزد بپردازید، اما کارمزد انتقال همین پول در سامانه پل نصف این مقدار (۲ هزار تومان) است.

مزایای سامانه پل در یک نگاه

  • انتقال ۱۵ میلیون تومان در هر ساعت از شبانه‌روز
  • کارمزد کمتر از کارت به کارت، حواله پایا و حواله ساتنا
  • جابه‌جایی بر اساس شماره‌حساب به‌جای شماره کارت که ایمنی بالاتری دارد
  • واریز آنی پول به حساب مقصد

درواقع در تعریف کلیِ بانک مرکزی، پل سامانه‌ای بینابین جابه‌جایی با شماره شبا و شماره کارت است؛ هم ازنظر مبلغ قابل‌انتقال، هم سرعت واریز و هم کارمزد.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *