چند ترفند برای افزایش عمر لاستیک خودرو

اخیراً به علت بالا رفتن قیمت قطعات اتومبیل، افزایش عمر لاستیک خودرو از دغدغه‌های رانندگان است. خوشبختانه راهکارهایی برای بیشتر کردن عمر لاستیک‌های ماشین وجود دارد. با ما همراه شوید تا در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ به ارائه راهکارهایی برای افزایش عمر لاستیک خودرو بپردازیم.

مقدمه

افزایش هزینه‌های نگهداری خودرو، سبب شده بسیاری با احتیاط بیشتری از خودروی خود مراقبت کنند. یکی از بخش‌های حیاتی و مهم یک خودرو لاستیک آن است که اگر استفاده صحیحی از آن نشود، می‌تواند هم منجر به تصادفات شدید شود و هم باعث می‌شود که هرسال مجبور شوید بیش از یک‌ مرتبه، لاستیک‌های خودروی‌تان را تعویض کنید. اما روش‌هایی ساده نیز وجود دارد که می‌توانیم با استفاده از این روش‌ها به افزایش عمر لاستیک خودرو کمک کنیم.

روش‌های افزایش عمر لاستیک خودرو

فشار باد لاستیک را منظم تنظیم کنید

تنظیم منظم فضار لاستیک اولین نکته مهم برای افزایش عمر لاستیک خودرو است. فشار باد استاندارد تایر، درست کنار در راننده و روی یک برچسب قرار گرفته است. البته اگر برچسبی در آن محل وجود نداشت؛ باید به دفترچه راهنمای اتومبیل مراجعه کنید. برخی خودروها توسط سازنده‌شان در نسخه‌های مختلف یا با رینگ و لاستیک‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند؛ درنتیجه، فشار باد آن‌ها با هم فرق دارد. پس هنگام مطالعه دفترچه، میزان باد مخصوص وسیله نقلیه خود را در نظر بگیرید و باد چهار تایر را متناسب با آن، تنظیم کنید.

افزایش عمر لاستیک خودرو

لاستیک پس از شروع رانندگی، گرم شده و فشار آن متناسب با حرارت، افزایش پیدا می‌کند؛ به همین دلیل، میزان باد اعلامی توسط شرکت برای هوای سرد تعیین‌شده تا با حرکت خودرو و گرم شدن تایرها به فشار باد مطلوب برسد؛ بنابراین بسیار دقت کنید که برای آماده‌سازی خودرو در زمستان و یا حتی در فصول گرم سال، میزان باد در حدی باشد که حین رانندگی به درجه استاندارد برسد تا عمر مفید لاستیک ماشین بیشتر شود.

هر ۸۰۰۰ کیلومتر، لاستیک‌ها را جابه‌جا کنید

اکثر رانندگان عادت دارند لاستیک‌های خود را جابه‌جا نکنند که این امر می‌تواند باعث سایش نامنظم لاستیک‌ها شود. به‌عنوان نمونه، در خودروهای دیفرانسیل جلو، لاستیک‌های جلو سریع‌تر ساییده می‌شوند. در خودروهای دیفرانسیل عقب، این لاستیک‌های عقب هستند که زودتر در برابر آسیب قرار می‌گیرند.

حتی خودروهای دو دیفرانسیل نیز می‌توانند دچار سایش نامنظم گردند، زیرا بیشتر آن‌ها نیرو را از یک چرخ به چرخ دیگر منتقل می‌کنند. با جابجایی و چرخش دوره‌ای لاستیک‌ها می‌توانید باعث سایش منظم آن‌ها و افزایش عمر لاستیک خودرو شوید.

لاستیک‌ها را بالانس کنید

به‌طور متوسط و در خودروهای معمولی سواری، تاير و متعلقات چرخ چیزی حدود ۲۰ كيلوگرم وزن دارند. اگر اين وزن به‌طور هماهنگ روی چرخ توزيع نشده باشد به‌اصطلاح گفته می‌شود چرخ بالانس نشده است. تغييری ناچيز به ‌اندازه ۱۴ گرم در اين ۲۰ كيلو سبب می‌شود خودرو هنگام حركت ارتعاش داشته باشد.

اگر در فرمان لرزش احساس می‌کنید احتمالاً چرخ‌های جلو خودرو شما بالانس نيستند و اگر در صندلی لرزش می‌بینید چرخ‌های عقب از بالانس خارج شده‌اند. تنظيم بودن لاستیک‌ها به معنی آن است كه همه چرخ‌های خودرو نسبت به محور اصلی آن كاملاً عمود و در يك راستا باشند، در غير اين صورت تاير نمی‌تواند به‌خوبی به گردش درآيد و مقداری از انرژی، صرف كشيده شدن آن می‌شود كه ضمن افزايش مصرف سوخت، عمر تاير را نیز كم می‌کند.

ارتعاشات، چاله‌ها، دست‌اندازها و … در سطح جاده می‌توانند به لاستیک‌ها آسیب برسانند و ایمنی شما را نیز در جاده به خطر بیندازند. این موانع باعث عدم تراز و تنظیم نبودن لاستیک‌ها نیز می‌گردند، این عدم تراز در لاستیک‌های جدید نیز قابل‌مشاهده است به‌طوری‌که اختلاف آن یک ربع تا نیم اونس است؛ اما همین اختلاف کم می‌تواند باعث کشیدگی فرمان، لرزش و سایش نامنظم لاستیک شود که با مراجعه به یک متخصص می‌توانید به‌راحتی و به‌سرعت هر لاستیک را بالانس کنید.

برای اطمينان از تنظيم بودن لاستیک‌ها، خودرو را در محل مسطحی مانند يك پاركينگ خلوت به حركت درآورید، به‌آرامی فرمان را رها كنيد، نبايد فرمان به هيچ سمتی بكشد. تنظيم فرمان و چرخ‌ها بايد حداقل هر ۲۵ هزار كيلومتر يا سالی یک‌بار انجام شود. بالانس کردن تایر بهترین روش برای متعادل نگه‌داشتن آن‌ها است و باعث افزایش عمر لاستیک خودرو می‌گردد و همچنین رانندگی راحت و ایمنی را نیز برای شما به ارمغان می‌آورد.

افزایش عمر لاستیک خودرو

از لاستیک زاپاس مراقبت کنید

جهت نگهداری تایری که قصد استفاده از آن را ندارید؛ برای حفظ سلامت و افزایش طول عمر مفید لاستیک و افزایش عمر لاستیک خودرو، باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • درصورتی‌که لاستیک را روی رینگ قرار داده‌اید؛ جهت پیش‌گیری از ترک‌خوردگی، فشار باد آن را به میزان 15 psi تنظیم کنید.
  • از موتورهای الکتریکی که اوزون تولید می‌کنند، دور نگه‌دارید.
  • در معرض محیطی که هیدروکربن منتشر می‌شود، قرار ندهید.
  • در محیطی پاکیزه، به دور از نور مستقیم و گرما انبار کنید.
  • آن را به حالت عمودی روی دیوار نگهداری کنید.

طبق اصول رانندگی کنید

همیشه سعی کنید در جاده‌ها، خیابان‌ها و … با سرعت مجاز حرکت کنید. کاهش و افزایش مداوم سرعت علاوه بر اینکه باعث آسیب رساندن به تایر می‌شود، سیستم‌های دیگر خودرو را نیز دچار مشکل می‌کند. رانندگی در سرعت بالا كاهش عمر تاير خودرو را به همراه دارد، به‌طور مثال اگر به جای ۸۰، متوسط سرعت خودرو ۱۱۰ كيلومتر در ساعت باشد عمر تاير تا ۳۵ درصد كاهش خواهد یافت. عوامل مؤثر ديگر در كاهش عمر لاستیک، نحوه رانندگی (ترمزهای شديد، تیک آف و بکسواد چرخ‌ها و غيره) و نوع جاده‌ای است كه در آن تردد می‌کنید.

هنگام رسیدن به دست‌انداز، چاله‌چوله حتماً سرعت خود را کاهش دهید تا فشار بیش‌ازحد به رینگ و لاستیکتان وارد نشود. اگر با دقت کافی و با رعایت اصول اولیه رانندگی برانید دیگر نیازی به تعویض لاستیک پشت سر هم نخواهید داشت و به افزایش عمر لاستیک خودرو کمک خواهید کرد.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *