بنزین ۱۱ هزار تومانی واقعیت یا شایعه؟

در آبان ۹۸ قیمت بنزین گران و از ۱۰۰۰ تومان به ۱۵۰۰ تومان به ازای هر لیتر افزایش یافت. حالا در سال ۱۴۰۰ زمزمه‌هایی از افزایش قیمت چند برابری بنزین می‌آید. داستان این شایعات چیست و آیا حقیقت دارند؟ با ما همراه باشید.

داستان بنزین ۱۱ هزار تومانی از کجا شروع شد؟

در نیمه شهریور طرحی برای حذف یارانه‌های پنهان به مجلس پیشنهاد شد. بر اساس این طرح قرار است حذف یارانه‌های پنهان سوخت به رفراندوم گذاشته شود. در حال حاضر دولت به هر لیتر بنزین بین ۸ تا ۹ هزار تومان یارانه پنهان اختصاص می‌دهد. طرح حذف یارانه‌ها قصد دارد یارانه‌های پنهان سوخت و به ویژه بنزین را حذف و معادل آن را به یارانه نقدی بیفزاید. البته این طرح هنوز به صحن مجلس نرسیده است، اما در صورت تایید باعث افزایش قیمت بنزین تا ۱۰ الی ۱۱ هزار تومان می‌شود.

افزایش قیمت بنزین؟

نکات مهم سهمیه‌بندی بنزین که باید بدانید.

بنزین گران می‌شود؟

هنوز یک خبر رسمی و معتبر برای پاسخ به این سوال منتشر نشده است اما یک نماینده مجلس گفته است که بنزین گران نخواهد شد. رحیم زارع گفته است:« در جلسات برگزارشده پیشنهاداتی به دولت درباره نرخ ارز و یارانه‌های پنهان و آشکار و اصلاح ساختار بودجه داده شده است اما این‌که در نهایت چه تصمیمی گرفته خواهد شد بر عهده دولت است که تا ۱۵ آذرماه موعد ارائه لایحه بودجه سال آینده به مجلس مشخص می‌شود. اما در مورد افزایش قیمت سوخت در سال آینده صحبتی نشده است. حامل‌های انرژی وزن بالایی در سبد مصرفی خانوار دارند چون اساسا اقتصاد ما به دلار و بنزین ربط داشته و افزایش قیمت بنزین اثر تورمی بالایی خواهد داشت.»

او همچنین گفته است:« اساسا بنایی برای گران شدن حامل‌های انرژی در سال آینده وجود ندارد و به احتمال زیاد افزایش قیمت در سال ۱۴۰۱ منتفی است مگر این‌که یارانه‌های پنهان یعنی مبلغی بالغ بر ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان تعیین تکلیف شود؛ موضوعی که تعیین تکلیف آن هم منوط به بهبود وضعیت معیشت مردم و سپس نظرخواهی و اقناع‌سازی مردم است. مولفه‌ها و فاکتورهای زیادی وجود دارد که بخواهیم آن را اجرا کنیم.»

اگر قرار بر افزایش قیمت بنزین باشد، با توجه به اینکه قیمت واقعی بنزین در منطقه خلیج فارس حدود ۳۸ تا ۴۰ سنت است، قیمت این سوخت در ایران با دلار آزاد به ۱۱ هزار تومان خواهد رسید.

بنزین

افزایش یارانه نقدی با افزایش قیمت سوخت؟

در حال حاضر یارانه نقدی که به هر فرد تعلق می‌گیرد ۴۵ هزار تومان در ماه است. این در حالی است که دولت سالانه حدود ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان می‌دهد. بر اساس گفته محمدباقر نوبخت یارانه پنهان هر فرد روزانه معادل تقریبا ۴۵ هزار تومان است.

این یارانه پنهان که به سوخت تعلق می‌گیرد، در واقع برای افرادی است که دارای یک یا چند خودرو هستند و از سوخت استفاده می‌کنند. این یعنی افرادی که صاحب خودروی شخصی نیستند، از این یارانه استفاده نمی‌کنند.

بر اساس طرح ذکرشده و شایعات موجود، گفته می‌شود در صورت افزایش قیمت سوخت، مبلغی معادل یارانه‌های پنهان به یارانه نقدی هر فرد افزوده خواهد شد تا هم عدالت بهتر اجرا شود و هم مردم دچار مشکلات معیشتی نشوند. این مبلغ بر اساس مقدار یارانه پنهانی که بر هر فرد تعلق می‌گیرد، تقریبا برابر ۲ میلیون تومان است.

اما با توجه به نظر کارشناسان در رشته‌های مربوطه مبنی بر اینکه پرداخت یارانه راه حل درستی برای رفع یا کمتر کردن مشکلات معیشتی مردم نیست و باید برای این مشکل در زمینه آموزش و ایجاد شغل راه حلی اندیشیده شود، نظر شما چیست؟ به نظر شما قیمت سوخت افزایش خواهد داشت؟ اگر قیمت سوخت افزایش پیدا کند، آیا به مبلغ یارانه‌ها افزوده خواهد شد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *