افزایش کارمزد خدمات بانکی و اعلام آخرین نرخ‌ها

پیش از این چندین سال بود که کارمزد خدمات بانکی تغییر چندانی به خود ندیده بودند، اما مطابق با ابلاغ نرخ جدید کارمزد خدمات بانکی از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها، از ابتدای آذرماه سال ۹۹ بانک‌ها موظف به اعمال نرخ‌های جدید برای کارمزد خدمات بانکی خود شدند. در ادامه به بررسی این بخشنامه ونرخ‌های جدید اعلام شده از سوی بانک مرکزی خواهیم پرداخت.

افزایش کارمزد خدمات بانکی و اعلام نرخ‌های جدید

به گزارش ایسنا، بعد از مدت‌ها درخواست از سوی بانک‌ها برای افزایش کارمزد خدمات بانکی، سرانجام بانک مرکزی با این درخواست‌ها موافقت کرده و در آبان ماه ۹۹، نرخ‌های جدید کارمزد خدمات بانکی را ابلاغ کرد. با توجه به نرخ‌های ابلاغ شده در این بخشنامه، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند به منظور رقابت با یکدیگر، حداکثر تا ۳۰ درصد و برای افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور، مستمری بگیران و مددجویان کمیته امداد امام خمینی حداکثر تا ۱۰۰ درصد مبالغ درج شده در جداول ابلاغی نرخ‌های کمتری را اعمال کنند.

دلایل افزایش کارمزد خدمات بانکی

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، مهران محرمیان درباره‌ی درآمد بانک‌های ایرانی از درآمدهای غیر مشاع مانند اخذ کارمزدهای بانکی و نسبت ده درصدی آن به کل درآمدهای بانکی توضیح داد و این آمار را بسیار کمتر از بانک‌های کشور‌های خارجی دانست.

افزایش کارمزد خدمات بانکی و اعلام نرخ‌های جدید

وی افزود: با توجه به جنبه فرهنگی موضوع، تصمیم گرفتیم افزایش نرخ کارمزد خدمات بانکی را گام به گام پیش ببریم. در گام اول برای خدماتی که کارمزد تعیین نشده است، کارمزد حداقلی تعیین کردیم. در اینجا هم توجه ویژه داشتیم که کارمزد‌ها به قشر ضعیف جامعه فشار وارد نکند. به این ترتیب عمده کارمزد‌ها برای خدماتی نظیر ساتنا تعیین شد که مورد استفاده افرادی است که مبالغ بالا جابجا می‌کنند و یا بر خلاف عرف معمول بانکداری جهانی، برای یکی از اصلی‌ترین و پراستفاده ترین تراکنش‌ها، یعنی تراکنش برداشت از خودپرداز کارمزدی تعیین نشد.

افزایش کارمزد خدمات بانکی و اعلام نرخ‌های جدید

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی درباره برخی انتقادها از افزایش نرخ کارمزد خدمات بانکی نیز پاسخ داد: افزایش کارمزد خدمات بانکی مسئله‌ای است که همواره حواشی زیادی داشته است، و به همین دلیل نیز تصمیم‌گیری برای افزایش نرخ‌های کارمزد خدمات بانکی انجام نمی‌گرفته است. اما طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی موظف است سالانه کارمزدها را بررسی کند و در صورت نیاز و با توجه به تورم جامعه، نرخ کارمزد‌های خدمات بانکی را افزایش دهد. اگر هر سال مطابق قانون، افزایش کارمزدها پیگیری می‌شد، هرگز افزایش اخیر چشمگیر به نظر نمی‌رسید.

افزایش کارمزد خدمات بانکی و اعلام نرخ‌های جدید

محرمیان با اشاره به اینکه در حال حاضر بانک‌ها در زمینه بانکداری الکترونیک در ضرر هستند،اضافه کرد: مجموع هزینه‌ای که برای فعالیت‌های بانکداری الکترونیک توسط بانک‌ها پرداخت می‌شود از کارمزدی که از مشتریان گرفته می‌شود، بیشتر است و در نتیجه بانک‌ها، در زمینه‌ی بانکداری الکترونیک با تراز نبودن هزینه‌ها مواجه هستند. برای توضیح بیشتر می‌توان به موضوع نوسازی تجهیزات و دستگاه‌های خودپرداز اشاره کرد. در کشور تقریباً ۵۵ هزار خودپرداز وجود دارد که سالانه حدود ۱۰ درصد از این خودپردازها باید نوسازی شود. آن هم در حالی که اغلب خودپردازها وارداتی هستند. این هزینه بازسازی، هزینه هنگفتی است که از طریق کارمزد‌ها قابل تامین شدن نیست و بر عهده بانک‌هاست.

نرخ‌های جدید کارمزد خدمات بانکی

طبق بخشنامه‌ی بانک مرکزی، که بانک‌ها از ابتدای آذرماه سال ۹۹ موظف به اجرای آن هستند، نرخ‌های جدید کارمزد خدمات بانکی مطابق جدول زیر هستند. همچنین کارمزدها در حوزه خدمات الکترونیک و پرداخت‌سازها نیز با افزایش ۲۰ درصدی مواجه شده است. همچنین تغییر رمز کارت بانکی به روش غیرحضوری هنوز به شکل قبل و به صورت رایگان انجام می‌شود.

نرخ‌های جدید کارمزد خدمات بانکی




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *