بهترین مرورگرهای اینترنت کدامند؟

آیا بهترین مرورگر را می‌شناسید؟ تا زمانی که سایت‌های متنوع اینترنتی وجود دارد، وبگردی و سرچ‌های مکرر کاربران نیز وجود خواهد داشت. این روزها که برای پاسخ به هر سؤال یا خواسته‌ای باید از اینترنت کمک بگیرید، اهمیت مرورگرها که درگاه اصلی دستیابی به وب‌سایت‌ها می‌باشند بیشتر از گذشته دیده می‌شود. افزایش بازدید سایت‌ها و گشت‌وگذار در فضای مجازی موجب شده تا خیلی از کاربران به دنبال انتخاب بهترین مرورگر ویندوز باشند.

مقدمه

 ازاین‌رو این سؤال پیش می‌آید که چرا انتخاب مرورگر پرسرعت اهمیت دارد؟ واضح است؛ ازآنجاکه وقت زیادی صرف کار با اینترنت می‌شود، سرعت و امنیت جزء مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب مرورگر است. حتی رابط کاربری و جذابیت صفحه‌ای که برایتان باز می‌شود می‌تواند وابسته به نوع مرورگرتان متفاوت باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در خریدشارژ بهترین مرورگرهای ویندوز را همراهِ شما کاربران گرامی بررسی کنیم تا بهترین تجربه را از وب گردی داشته باشید. با ما همراه باشید.

مرورگر چیست؟

مرورگر به نرم‌افزاری گفته می‌شود که شما روی سیستم‌عامل کامپیوتر، تلفن همراه و … نصب می‌کنید و با استفاده از آن می‌توانید به وب‌سایت‌ها و صفحات وب دسترسی داشته باشید. با استفاده از این پلتفرم شما می‌توانید عبارت یا URL موردنظر خود را که برای هر وب‌سایت به‌صورت اختصاصی معین شده است، وارد نموده و به آن سایت دسترسی پیدا کنید. پس از معرفی اولین مرورگر گرافیکی یعنی اینترنت اکسپلورر، محبوبیت این ابزار برای گشت‌وگذارهای اینترنتی بیشتر شد و رفته‌رفته بازار مرورگرها به میدان جنگ کمپانی‌های مختلف تبدیل شد؛ جنگی که منجر به منسوخ شدن اینترنت اکسپلورر و روی کار آمدن گزینه‌های جدیدتر شد!

بهترین مرورگرهای ویندوز کدام‌اند؟

 بسیاری از مرورگرها به‌صورت پیش‌فرض بر روی گوشی و سیستم‌عامل‌های دیگر وجود دارند و بدون شک همه ما با بهترین مرورگرهای اینترنت کارکرده‌ایم. هر مرورگر سطح مختلفی از امنیت، سرعت و رابط کاربری را ارائه می‌دهد و انتخاب یک گزینه به‌عنوان بهترین مرورگر ویندوز تقریباً غیرممکن است. برخی از مرورگرها رابط کاربری ساده‌تری دارند و برای سیستم‌های قدیمی گزینه بهتری هستند، از سوی دیگر بعضی مرورگرها از افزونه‌ها یا اکستنشن‌های متعدد پشتیبانی می‌کنند تا تجربه کاربری کاربران ساده‌تر از همیشه باشد.

بهترین مرورگرهای اینترنت

از بهترین مرورگرهای ویندوز در سال ۲۰۲۱ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرورگر گوگل کروم (Google Chrome)
  • مرورگر موزیلا فایرفاکس (Mozilla FireFox)
  • مرورگر اپرا (Opera Browser)
  • مرورگر ادج (Microsoft Edge)

در ادامه هر یک از این مرورگرهای محبوب را به‌صورت جداگانه موردبررسی قرار می‌دهیم.

گوگل کروم؛ پادشاه دنیای مرورگرها

لیست بهترین مرورگرهای ویندوز را با محبوب ترین و پراستفاده‌ترین مرورگر چند سال اخیر شروع می‌کنیم؛ گوگل کروم پس از طی کردن یک مسیر درست برای تکامل، حالا به کامل‌ترین حالت خود رسیده و بیش از 60 درصد مارکت مرورگرها را در آگوست 2021 تصاحب کرده است! این مرورگر در سال ۲۰۰۸ منتشر شد و توانسته با قابلیت‌های پیشرفته خود محبوبیتی فراگیر میان کاربران کسب کند. شما می‌توانید در این مرورگر به‌سادگی بوکمارک‌ها، رمزهای عبور، تب‌های باز و موارد دیگر را بین دستگاه‌های مختلف همگام‌سازی کنید. همچنین یک مارکت اختصاصی شامل طیف وسیعی از افزونه‌ها و تم‌ها برای این مرورگر وجود دارد و شما می‌توانید با مراجعه به این صفحه از آن‌ها استفاده کنید.

کاربران معتقدند که این مرورگر، صفحات وب را با سرعت‌بالایی باز می‌کند و همچنین می‌تواند تب‌های زیادی را بدون مشکل نشان دهد که در مقایسه با فایرفاکس یک جهش مهم محسوب می‌شود. همچنین به دلیل آن‌که کروم متعلق به شرکت گوگل است، سرعت و سازگاری مناسبی برای کاربردهای اصلی هر فرد ازجمله بازدید از یوتیوب، استفاده از جیمیل، کار با گوگل داکیومنت و… را دارد.

مرورگر گوگل کروم برای جستجو در صفحات وب، حجم زیادی از حافظه‌ رم را اشغال می‌کند؛ این یک نکته منفی است؛ و باعث می‌شود تا حجم بیهوده‌ای از حافظه شما را پر کند. بااین‌وجود از سال ۲۰۱۵ تاکنون کاهش میزان رمی که این مرورگر اشغال می‌کند، توانسته تا حد زیادی این ضعف را پوشش دهد.

فایرفاکس؛ در مسیر فراموش‌شدن

بدون شک یکی از بهترین مرورگرهای ویندوز که هنوز هم جزو پرطرفدارترین مرورگر در ایران به شمار می‌رود، موزیلا فایرفاکس است. فایرفاکس در گذشته‌ای نه‌چندان دور در دسته بهترین مرورگرهای کامپیوتر قرار می‌گرفت؛ این مرورگر با رابط کاربری جذاب، سرعت‌بالا و ویژگی‌های بروز توانست بازار مرورگرها را چند قدم به جلو ببرد. موزیلا فایرفاکس از ویژگی همگام‌سازی بین دستگاه‌ها پشتیبانی می‌کند و می‌تواند تاریخچه جست‌وجو، تب‌های اخیر، تب‌های بازشده و حتی بوک مارک‌ها را در بین دیوایس‌های مختلف همگام کند. فاصله زمانی آپدیت فایرفاکس بین ۷ الی ۱۴ روز است که زمانی بسیار کوتاه در بین مرورگرها محسوب می‌شود زیرا در هر آپدیت، گروه برنامه‌نویسی این مرورگر تلاش می‌کنند که امکانات و کارکردهای آن را ارتقا دهد.

آیا امنیت سیستمتان برایتان حائز اهمیت است؟ با فایرفاکس این نگرانی را هم نخواهید داشت. حفاظت از فیشینگ و تروجآن‌ها، مسدود کردن وب‌سایت‌های جعلی گزارش‌شده و هشدار دادن به کاربران هنگام سعی در نصب افزونه‌ها در فایرفاکس به‌صورت خودکار است و می‌تواند برای کاربران خانگی و سازمانی بسیار مفید و مؤثر واقع شود. می‌توان ادعا کرد که فایرفاکس ازلحاظ امنیت بسیار قوی‌تر و بهتر از رقیب خود یعنی کروم است، اما سرعت آن کمی ضعیف‌تر از کروم عمل می‌کند.

عملکرد خوب دیگر فایرفاکس در حالت ناشناس (Private Browsing) آن است، خب می‌دانید که همه مرورگرها دارای حالت خصوصی هستند. با این ویژگی می‌توانید بدون ذخیره‌ شدن صفحات در تاریخچه، به بازدید از آن‌ها بپردازید. در اکثر مرورگرها، حتی باوجود استفاده از حالت ناشناس، وب‌سایت‌ها همچنان می‌توانند رد شما را بگیرند؛ اما این موضوع در مورد فایرفاکس صدق نمی‌کند.

بااین‌حال تمام این ویژگی‌های مثبت نتوانست فایرفاکس را در عرصه رقابت نگه دارد؛ موزیلا فایرفاکس در سال ۲۰۱۸ حدود ۴۶ میلیون از کاربران خود را از دست داد. این مرورگر تا قبل از آن حدود ۳۰ درصد از بازار مرورگرها را در اختیار داشت اما اکنون چیزی کمتر از ۵ درصد از کل کاربران دنیای مرورگر، از فایرفاکس استفاده می‌کنند.

مرورگر اپرا؛ خلاصه‌ای از سرعت و امنیت

اپرا هم از آن دست مرورگرهاست که در زمان ارائه شدنش محبوب و یکی از پرطرفدارترین‌ها بود، اما با ورود کروم به عرصه، این مرورگر نیز تا حد زیادی به فراموشی سپرده‌شده است، اما ما که می‌توانیم از ویژگی‌های خوب این مرورگر یاد کنیم. اگرچه سرعت در مرورگرها حرف اول را میزند، اما تنها ویژگی مهم آن نیست و پارامترهای متفاوتی نیاز است تا یک مرورگر را محبوب سازد.

از کاربردهای خاصی که نظر ما را به اپرا جذب می‌کند، باید به کنترل مصرف اینترنت اشاره کرد. باورتان می‌شود؟ این مرورگر خاص در هنگام باز کردن صفحات وب خودبه‌خود تبلیغات را مسدود می‌کند و همچنین با فشرده‌سازی فایل‌های عکس و ویدیو در صفحاتی که باز می‌کنید، در حجم اینترنت صرفه‌جویی می‌کند که این مزیت مهمی برای کاربران به حساب می‌آید.

اپرا یک ویژگی امنیتی جالب به‌ نام Domain Highlighting دارد که با استفاده از آن، بخشی از URL صفحات را مخفی می‌کند. اگر می‌خواهید در یک نگاه کاربردهای دیگر اپرا را بدانید به موارد پایین نگاهی بیندازید:

  • سرعت خوب
  • قابلیت فید خوانی علاوه بر باز کردن صفحات
  • دسترسی سریع با یک کلیک به برنامه‌های محبوبی مثل واتس‌ اپ، فیس‌بوک مسنجر و تلگرام

مایکروسافت اج (Edge)، یک آپدیت جذاب برای اینترنت اکسپلورر!

یکی دیگر از بهترین مرورگرهای اینترنت، مایکروسافت اج است. پس از شکست‌های پی‌درپی اینترنت اکسپلورر، مایکروسافت بالاخره تصمیم گرفت این مرورگر را به سمت فراموشی بکشاند و اکنون نسخه فوق پیشرفته آن تحت عنوان مایکروسافت اج (Microsoft Edge) در دسترس است. اج مرورگر پیش‌فرض ویندوز ۱۰ و یکی از بهترین مرورگرهاست و مایکروسافت به طرز عجیبی کاربران ویندوز را به سمت استفاده از آن می‌کشاند. 2 نکته که شاید برای خیلی از کاربران خوشایند نباشد استفاده از موتور جست‌وجوی بینگ به‌صورت پیش‌فرض و نیاز به واردکردن حساب مایکروسافت به جای حساب گوگل برای همگام‌سازی در اِج است.

مایکروسافت اج بر پایه موتور کرومیوم طراحی‌شده و تمامی افزونه‌های کروم قابلیت نصب شدن بر روی آن را خواهند داشت. Edge مرورگر نسبتاً سنگینی است، به همین دلیل همچنان و حتی با پافشاری‌های پی‌درپی مایکروسافت نتوانسته آن‌طور که باید خود را نشان دهد. این مرورگر اکنون چیزی حدود ۴ درصد از کل بازار مرورگرها را در اختیار دارد و انتظار می‌رود این عدد در طول زمان بیشتر شود.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *