تعرفه مصرف آزاد اینترنت اپراتورها به چه صورت است؟

در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ به مقایسه تعرفه مصرف آزاد اینترنت اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل می‌پردازیم. این مطلب مفید و کاربردی را از دست ندهید.

مقدمه

اپراتورهای موبایلی متعددی در سطح کشور فعالیت می‌کنند که هرکدام دارای تعرفه‌ی متنوعی نسبت به مکالمات درون و برون شبکه، هستند. همراه اول، ایرانسل و رایتل در حال حاضر بزرگ‌ترین اپراتورهای موبایلی محسوب می‌شوند که آگاهی از نرخ تعرفه‌ی آن‌ها، می‌تواند بسیار کاربردی باشد. تعرفه بسته اینترنت سه اپراتور اصلی کشور در ماه‌های اخیر با تغییراتی همراه بوده است.

دو ماه پیش بود که ابتدا بسته‌های اینترنت همراه اول و سپس بسته‌های اینترنت ایرانسل با افزایش قیمت همراه شد، همچنین برخی بسته‌های محبوب نیز از فهرست خرید سایت و اپلیکیشن این دو اپراتور حذف شدند. با پیگیری‌های دولت پس از گذشت یک ماه قیمت‌ها با کمی افزایش به قیمت‌های سابق نزدیک شد و در حال حاضر نیز برای خرید بسته‌‌های اینترنت همراه اول و ایرانسل باید قیمت جدید را پرداخت کنید. در این مدت بسته‌های اینترنت رایتل مانند سابق بدون تغییر ماند و به همین دلیل در حال حاضر قیمت تعرفه‌های رایتل از دو اپراتور دیگر کمتر است.

اینترنت آزاد چیست؟

منظور از اینترنت آزاد این است که شما بدون خرید بسته، از شارژ گوشی خود برای مصارف اینترنتی استفاده کنید. اینترنت آزاد معمولاً با هزینه‌های بیشتری نسبت به بسته‌های اینترنتی همراه است. اگرچه بیشتر استفاده کاربران اینترنت همراه از بسته‌های ارائه‌شده توسط اپراتورهاست، اما با تمام شدن این بسته‌ها، اینترنت برای کاربر با تعرفه آزاد محاسبه می‌شود. در حال حاضر دیتای موبایل و خصوصاً بسته‌های ارائه‌شده توسط اپراتورها حداکثر استفاده افراد به اینترنت را تشکیل می‌دهد؛ بااین‌حال، با تمام شدن بسته‌های اینترنتی، تعرفه آزاد اپراتورها فعال می‌شود. کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، سقف تعرفه خدمات داده تلفن همراه برای سیم­‌کارت‌های دائمی به ازای هر کیلوبایت را ۰.۴ ریال کرد.

تعرفه مصرف آزاد اینترنت

کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مصوبه خود در سال ۱۳۹۵، با کاهش ۲۰ درصدی تعرفه اینترنت، سقف تعرفه خدمات داده تلفن همراه را برای سیم‌کارت‌های دائمی به ازای هر کیلوبایت، ۰.۴ ریال و برای سیم‌کارت‌های اعتباری ۰.۶ ریال تعیین کرد.

تعرفه مصرف آزاد اینترنت چطور محاسبه می‌شود؟

درواقع در سیم‌کارت دائمی، هزینه هر گیگابایت اینترنت آزاد حدود ۴۲ هزار تومان و در سیم‌کارت اعتباری هر گیگابایت اینترنت آزاد حدود ۶۳ هزار تومان محاسبه می‌شود، مشترکان اپراتورهای مختلف اگر از اینترنت آزاد دیتای خود استفاده کرده باشند، درمی‌یابند که این استفاده اصلاً مقرون‌به‌صرفه نیست.

تتعرفه مصرف آزاد اینترنت اپراتورها

تعرفه مصرف آزاد اینترنت همراه اول

همراه اول و ایرانسل جزو نخستین اپراتورهایی بودند که مهرماه سال گذشته، تعرفه‌ی مکالمات خود را گران کردند؛ اتفاقی که در نهایت با اعتراض کاربران مواجه شد. همراه اول در سطح کشور سیم‌کارت‌های دائمی، اعتباری و دیتا ارائه می‌دهد. این اپراتور در مهرماه ۹۷ اعلام کرد که تعرفه‌ی مکالمه‌ی آزاد برای تمامی تماس‌های درون و برون شبکه‌ی همراه اول، به‌صورت یکسان محاسبه می‌شود.

بااین‌حال اکنون در وب‌سایت رسمی، شاهد موضوع یادشده نیستیم. بر این اساس، سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول برای تماس درون شبکه (از همراه اول به همراه اول یا تلفن ثابت) دارای نرخ تعرفه‌ی ۵۷۰ ریال در هر دقیقه و سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول، دارای نرخ تعرفه‌ی ۶۷۰ ریال را به ازای هر دقیقه هستند. همچنین سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری همراه‌ اول برای تماس‌های برون شبکه (از همراه اول به سایر اپراتورها) به ترتیب دارای نرخ تعرفه‌ی ۶۲۵ و ۹۳۷ ریال در هر دقیقه هستند.

تعرفه مصرف آزاد اینترنت ایرانسل

ایرانسل به‌طورکلی دو نوع تعرفه‌ برای مشترکین خود در نظر گرفته است. نوع اول، تعرفه‌ی پایه است که حالت معمولی به‌حساب می‌آید و نوع دوم، بسته‌های ویژه‌ی مکالمه هستند که جزئيات آن‌ها در وب‌سایت رسمی این اپراتور قابل‌مشاهده است؛ ناگفته نماند که این بسته‌های ویژه، تنها برای مکالمات درون شبکه کاربرد دارند.

در حال حاضر تعرفه مصرف آزاد برای هر سه اپراتور کشور، به ازای هر کیلوبایت ۰.۴ ریال در سیم‌کارت دائمی و ۰.۶ ریال در مدل اعتباری آن است، اما تمرکز ما بیشتر از همه بر روی بسته‌های پیشنهادی این اپراتورها است که بالطبع بایستی صرفه بهتری در استفاده برای کاربر داشته باشند.

تعرفه مصرف آزاد اینترنت رایتل

تعرفه‌ی اپراتور موبایلی رایتل در برخی موارد، کمتر از همراه اول و ایرانسل است و همین موضوع می‌تواند برخی کاربران را به‌سوی این اپراتور بکشاند. رایتل نرخ جداگانه‌ای برای مکالمات درون و برون شبکه در نظر گرفته است؛ بر این اساس، مکالمات درون شبکه‌ی این اپراتور برای سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری، به ترتیب معادل ۳۳۳ و ۵۵۵ ریال در هر دقیقه، محاسبه می‌شود. البته تعرفه‌های یادشده در شبکه‌ی خود رایتل محاسبه می‌شوند؛ بر اساس اطلاعیه‌ی وب‌سایت رسمی این اپراتور، تعرفه‌ی تماس درون شبکه در خارج از شبکه‌ی رایتل (رومینگ ملی) معادل ۴۹۹ ریال است. در جدول زیر می‌توانید به‌صورت کامل مقایسه تعرفه‌های مکالمه‌ی اپراتور‌های موبایل کشور را مشاهده کنید.

تعرفه مصرف آزاد اینترنت




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *