۵ راهکار برای جلوگیری از سوختن لوازم برقی به هنگام قطعی برق

جلوگیری از سوختن لوازم برقی خانه، با افزایش نجومی قیمت ها، از دغدغه‌های اصلی هر خانه شده است.

قطع و وصل برق و نوسان برق می‌تواند تاثیر بدی روی لوازم برقی خانه داشته باشد و باعث سوختن و از بین رفتن لوازم برقی حساس و گران شود. با راهکارهای ارائه شده در این اینفوگرافیک می‌توانید از لوازم خانگی خود در مقابل نوسانات برق مراقبت کنید و از آن‌ها محافظت کنید.

اینفوگرافیک

جلوگیری از سوختن لوازم

راهکارهای جلوگیری از سوختن لوازم برقی

استفاده از محافظ برق

تا جایی که امکان دارد برای وسایل برقی محافظ بخرید تا خسارت ناشی از قطع برق را به حداقل برسانید. این ساده‌ترین، سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه برای جلوگیری از سوختن وسایل برقی است. این محافظ‌ها مجهز به فیوز هستند که در صورت اختلالات برقی، از وسایل برقی شما محافظت می‌کنند. اما به یاد داشته باشید که نمی‌توان تمام وسایل برقی مثلا لامپ‌ها را از خطر سوختن در هنگام نوسان برق نجات داد.

استفاده از GFCI

در خیلی از کشورها، در حمام و آشپزخانه از GFCI استفاده می‌کنند. این وسیله دارای دکمه‌های قرمز و مشکی Test و Reset است که جریان برق داخلی و خارجی برای هر سوکت را نظارت می‌کند و اگر جریان برق بیشتر از یک حد مجاز باشد برق را قطع می‌کند تا از سوختن لوازم برقی شما جلوگیری کند.

استفاده از برق‌گیر

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که رعد و برق زیادی دارد شما می‌توانید از سرج ارستر یا برق‌گیر استفاده کنید. معمولا از برق‌گیر برای محافظت از سوختن لوازم برقی ناشی از ولتاژ زیاد ناشی از عوامل خارجی یا تغییر جریانات داخلی استفاده می شود. برق‌گیر جریان هادی موجود در وسایل برقی را به زمین وصل می‌کند و در نتیجه جریان اضافه به زمین انتقال داده می‌شود.

استفاده از جعبه فیوز

به جای اینکه برای تک تک وسایل خود محافظ بخرید می‌توانید خانه خود را به یک جعبه فیوز مجهز کنید. جعبه فیوز از نوسانات ولتاژی که از طریق سیم‌کشی خانه شما به وسایل برقی می‌رسد محافظت بیشتری می‌کند و خطر سوختن لوازم برقی را کاهش می‌دهد. جعبه فیوزها برای پذیرش ۲۴۰ ولت طراحی شده‌اند و این بدان معناست که شما به دو فضای خالی برای نصب این دستگاه نیاز دارید.

استفاده از UPS

دستگاه UPS یا منبع تغدیه اضطراری، دارای یک باتری یدکی است که در صورت قطع برق از آن استفاده می‌کند تا شما بدون قطع شدن ناگهانی برق بتوانید وسایل برقی خود را خاموش و یا از پریز بکشید. UPS بیشتر برای محافظت از کامپیوترهای رومیزی در برابر قطع ناگهانی برق استفاده می‌شود.

دریافت خسارت نوسانات برق

از مرداد ماه سال ۱۳۹۱ قرار بر این بوده است که تمامی وسایل برقی از سوی شرکت توانیر بیمه شوند و مبلغی در قبوض برق بابت همین مساله از مشترکان اخذ شود و با کسر این مبلغ، مشترکین خانگی در مورد مشکلات برقی که در خانه پیش می‌آید، بیمه شوند.

بر اساس توضیحات شرکت توانیر، در این رابطه طبق ماده ۱۲ قانون الحاق به هر یک از وزارتخانه‌های نفت و نیرو از طریق شرکت‌های تابع ذی‌ربط اجازه داده می‌شود مبلغی را که طبق قوانین بودجه سنواتی در قبوض گاز و برق برای هر واحد مسکونی و تجاری تعیین می‌شود، اخذ و صـرفاً جهـت بیمـه خسارات مالی و جانی اعم از فوت و نقص عضو و جبران هزینه‌های پزشکی ناشی از انفجار، آتش سـوزی و مسـمومیت مشترکان شهری و روستایی و سکونتگاهی عشایری گاز و برق از طریق شرکت‌های بیمه برگزاری مناقصه اقدام کنند.

معاون هماهنگی توزیع شرکت مادر تخصصی توانیر با بیان اینکه یکی از اهداف صنعت برق استفاده از قابلیت‌های فضای مجازی است تا میزان حضور فیزیکی مشترکان در شرکت‌های زیر مجموعه توانیر کاهش یابد که تاکنون ۲۸ اقدام شناسایی شده و برای اکثر شرکت‌ها نیز تا پایان امسال قابل اجراست، اظهار کرد: یکی از این اقدامات بیمه خسارت به مشترکان است به گونه‌ای که همه مشترکان می‌توانند از طریق سامانه bimetavanir.org.ir موضوع دریافت خسارت از صنعت برق را پیگیری کنند.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *