چگونه در هوای برفی ایمن رانندگی کنیم؟

رانندگان با شرایط مختلف آب و هوایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و یکی از آن‌ها رانندگی در هوای برفی است که باید نکاتی را هنگام رانندگی در چنین شرایط آب و هوایی رعایت کنیم. با ما همراه شوید تا در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ به بررسی نکاتی که هنگام رانندگی در هوای برفی باید حتماً رعایت کنیم بپردازیم.

مقدمه

عموماً رانندگی در هنگام هشدارهای هواشناسی زمستان در جاده‌های پوشیده شده از برف و لغزنده، به رانندگان توصیه نمی‌شود. بااین‌وجود، یادگیری این مهارت لازم است؛ زیرا گاهی اوقات رانندگی در این شرایط اجتناب‌ناپذیر است، به‌خصوص در مناطقی که شرایط آب و هوایی شدید بیشتر از حالت نادر اتفاق می‌افتد. رانندگی در هوای برفی زمستانی می‌تواند خطرناک باشد، اما دانستن نحوه عملکرد صحیح وسیله نقلیه در هوای برفی، احتمال تصادف را کاهش می‌دهد.

رانندگی در هوای برفی

آهسته بپیچید

تنها سه کار می‌توانیم در رانندگی انجام دهیم: حرکت کردن، ترمز کردن و پیچیدن. کنترل کردن خودرو بسیار آسان‌تر می‌شود اگر این سه کار را (مخصوص در هوای برفی) جداگانه انجام دهیم. به‌عنوان‌مثال هنگامی‌که در هوای برفی به دوربرگردان یا پیچ تند می‌رسیم، بهتر است از مدتی قبل سرعت خود را کم کنیم و پس از رسیدن به پیچ به‌آرامی بپیچیم و سپس دوباره پا را روی پدال گاز فشار دهیم. ترمز کردن و پیچیدن به‌طور هم‌زمان می‌تواند موجب سرخوردن خودرو شود.

آهسته‌تر برانید

رانندگی با سرعت زیاد در هوای برفی عامل اصلی از دست دادن تعادل خودرو و لیز خوردن است. توقف خودرو در هوای برفی ۴ تا ۱۰ برابر زمان بیشتری می‌برد درنتیجه کاهش میانگین سرعت در این فصل باعث اطمینان بیشتر می‌شود.

اگر سر خوردید آرامش خود را حفظ کنید

دست‌پاچه نشوید. در صورت از کنترل خارج شدن قسمت عقب خودرو، اولین کاری که باید انجام دهید این است که به‌هیچ‌عنوان ترمز نکنید و با فشردن پدال گاز می‌توانید کمی از کنترل ازدست‌رفته را به دست بیاورید (شاید به نظر عجیب باشد، اما حقیقت دارد!)؛ اما اگر خودرو بدون فرمان پذیری به سمت جلو سر خورد، اولین کار ترمز کردن (به‌آرامی) است و سپس باید سعی کرد که به‌وسیله فرمان کنترل خودرو را به دست آورد.

خودروی خود را بشناسید

دانستن نوع هندلینگ خودرو، میزان فرمان پذیری، نوع ترمز‌ها (معمولی یا ABS)، دیفرانسیل جلو یا عقب بودن و مواردی از این قبیل به رانندگی صحیح کمک می‌کند.

هوای برفی

به سیستم‌های الکترونیکی اعتماد نکنید

سیستم‌هایی مانند ترمز ABS و کنترل لغزش پیشرفت بسیار بزرگی در امنیت خودرو‌ها ایجاد کردند، اما جاده‌های لغزنده برفی می‌تواند تمامی این سیستم‌ها را بی‌اثر کند. هنگامی‌که در هوای برفی خودرو سر بخورد، هیچ‌کدام از سیستم‌های ایمنی در جهان نمی‌توانند به شما کمک کنند.

لاستیک مناسب انتخاب کنید

اگر می‌خواهید در فصل زمستان به سفر جاده‌ای بروید و احتمال بارش برف را می‌دهید، باید حتماً از لاستیک‌هایی با آج‌های درشت استفاده کنید. اگر لاستیک ماشین‌هایتان کهنه و فرسوده شده و آج‌های آن ساییده شده‌اند، آن‌ها را با لاستیک‌های آج درشت تعویض نمایید. به دلیل اینکه اصطکاک لاستیک‌ها با جاده برفی کمتر می‌شود، احتمال سرخوردن لاستیک‌ها وجود دارد. درنتیجه جدای از لاستیک‌های عاج داری که برای زمستان وجود دارند، باید از زنجیر چرخ یا لاستیک‌های میخ دار استفاده نمایید. از لاستیک‌های خوب می‌توان به لاستیک‌های رادیال اشاره کرد.

نکته

هیچ‌گاه لاستیک‌های معمولی را با لاستیک‌های رادیال برای رانندگی در برف و یخ استفاده نکنید!

در زمان شروع بارش بیشتر مواظب باشید

حتماً شما هم شنیده‌اید که در زمان بارندگی تند رانندگی نکنید و مواظب لغزندگی جاده‌ها باشید. بله این موضوع بسیار حیاتی است، چراکه از پیش آمدن اتفاقات ناگوار جلوگیری می‌کند. در هنگام شروع بارش برف یا باران، زمین بسیار لغزنده می‌شود، درنتیجه کنترل خودرو سخت‌تر شده و در سرعت‌های بالا حتی رانندگان حرفه‌ای نیز قادر به کنترل خودرو نخواهند بود. در این مواقع سعی کنید که بااحتیاط رانندگی کنید، فاصله مناسب ماشین خود را تا ماشین جلویی حفظ کنید.

در هنگامی‌که جاده از برف و یخ پوشیده شده، آرام رانندگی کنید

با دنده سنگین‌تر حرکت کنید و از دنده دستی استفاده کنید تا سطح اصطکاک با جاده افزایش پیدا کند. از گزینه کروز کنترل استفاده نکنید و سعی نکنید از سایر وسایل نقلیه در جاده سبقت بگیرید. برای اینکه ترمز اتومبیل به‌درستی عمل کند، وسیله نقلیه نیاز به اصطکاک دارد و به همین دلیل است که سرعت آهسته‌تر، چرخش ملایم‌تر و توقف لازم است تا اصطکاک باقی بماند. سرعت وسیله نقلیه را کاهش دهید، بنابراین با سرعتی کمتر از سرعت مجاز جاده حرکت کنید، به خاطر داشته باشید که سریع رسیدن، هدف شما نیست. شدیداً در مورد اصطکاک چرخ‌ها در هنگامی‌که در جاده حرکت می‌کنید، محتاط باشید.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *