رفع مشکل نخواندن سیم‌کارت برای همه

ممکن است بعد از تعویض سیم‌کارت با مشکل نخواندن سیم‌کارت توسط گوشی مواجه شوید. گاها ممکن است حتی بدون خارج کردن سیم‌کارت از گوشی با این مشکل مواجه شوید. در ادامه با دلایل این اتفاق و نحوه رفع آن‌ها با ما همراه باشید.

دلایل نخواندن سیم‌کارت توسط گوشی

  • خراب بودن سیم‌کارت
  • قرارگیری اشتباه سیم‌کارت
  • پانچ شدن نادرست یا متفاوت سیم‌کارت
  • مشکلات سخت‌افزاری سیم‌کارت
  • مشکلات موجود در اسلات موبایل
  • تنظیم اشتباه شبکه سیم‌کارت
  • عدم ثبت و رجیستری قانونی سیم‌کارت
  • بدافزارهای موجود بر روی گوشی
نخواندن سیم کارت

رفع مشکل نخواندن سیم‌کارت در گوشی‌های اندروید و آیفون

راه‌اندازی مجدد

اولین و ساده‌ترین راه برای رفع مشکل نخواندن سیم‌کارت ری‌استارت (restart) کردن یا همان خاموش و روشن کردن گوشی است. در اکثر گوشی‌های اندرویدی پس از تعویض سیم‌کارت باید گوشی را مجددا راه‌اندازی کنید تا سیم‌کارت شما شناسایی شود.

جاگذاری دوباره باتری

اگر باتری موبایلتان جدا می‌شود، باتری و سیم‌کارت را خارج کنید و پس از گذشت ۴۰ ثانیه یا بیشتر مجدداً سیم‌کارت و باتری را جای‌گذاری کرده و گوشی را روشن کنید تا مشکل نخواندن سیم‌کارت حل شود.

جاگذاری دوباره سیم‌کارت

گاهی اوقات ممکن است با استفاده از گوشی بدون سیم‌کارت برای زمان کوتاهی مثل ۱ ساعت و وارد کردن دوباره سیم‌کارت مشکل حل شود. این روش بیشتر روی دستگاه‌های برند شیائومی موثر است.

تنظیم جای سیم‌کارت

ممکن است سیم‌کارت را نادرست وارد کرده باشید یا به خاطر یک ضربه، سیم‌کارت داخل گوشی جابه‌جا شده باشد. مطمئن شوید که سیم‌کارت به درستی در جای خود قرار گرفته است وگرنه ممکن است توسط گوشی شناسایی نشود.

پاک کردن حافظه پنهان

در بعضی موارد ممکن است با پاک کردن حافظه کش (cached data) موبایل، مشکل نخواندن سیم‌کارت در گوشی حل شود. معمولا در همه گوشی‌ها می‌توانید با طی کردن مسیر Setting < Storage < Internal Storage < Cached Data حافظه پنهان موبایل را پاک کنید. اگر موافق این کار هستید، این کار را انجام دهید.

تنظیم اپراتور شبکه

ممکن است به طور اتفاقی تنظیمات شبکه شما تغییر کرده باشد و به همین دلیل سیم‌کارت شما شناسایی نشود. برای حل این مشکل مسیر زیر را طی کرده و اپراتور مورد نظر خود را انتخاب کنید.

Network Operators << Mobile Networks << Wireless & Networks 

تعویض سیم‌کارت

یک سیم‌کارت دیگر را در گوشی خود قرار دهید. اگر آن سیم‌کارت شناسایی شد یعنی سیم‌کارت شما به هر دلیلی دچار آسیب شده و باید درخواست تعویض سیم‌کارت خود را بدهید.

همه چیز را درباره سیم‌کارت‌های سریالی بدانید.

تنظیم شبکه

وارد قسمت تنظیمات گوشی شده و سپس در بخش شبکه‌های موبایل، حالت شبکه را روی خودکار (Auto) تنظیم کنید تا مشکل نخواندن سیم‌کارت شما حل شود.

تمیز کردن جای سیم‌کارت

اگر به سیم‌کارت خود دقت کرده باشید، دارای یک قسمت طلایی‌رنگ است. در‌ صورتی‌ که این بخش طلایی‌رنگ کثیف شده آن را به آرامی با یک گوش پاک‌کن یا پارچه نرم تمیز کنید. محل قرارگیری سیم‌کارت را هم با یک پارچه نرم و با دقت تمیز کنید.

بررسی آنتن‌دهی

اگر این مشکل مدام اتفاق می‌افتد ممکن است آنتن‌دهی در مکان شما ضعیف باشد و سیم‌کارتتان مشکلی نداشته باشد. جای خود را عوض کنید.

بررسی رجیستری

رجیستری نبودن موبایل، می‌تواند یکی از دلایل شناسایی نشدن سیم‌کارت باشد. برای اطلاع از این موضوع، کد IMEI موبایل خود را به شماره ۷۷۷۷ ارسال کنید. همچنین می‌توانید کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره‌گیری کنید تا تلفن همراه شما ثبت رجیستری شود و از نظر شناسایی سیم‌کارت مشکلی وجود نداشته باشد. 

حال هواپیما

ممکن است موبایل شما در حالت هواپیما باشد؛ در این صورت آن را قطع کنید. حتی اگر موبایلتان در حالت هواپیما نیست، یک بار این حالت را خاموش و روشن کنید.

بدافزارها

تلفن همراه خود را روی حالت Safe Mode قرار داده و چند ساعتی از آن استفاده کنید. در صورتی که مشکل نخواندن سیم‌کارت برطرف شده، احتمالا یکی از اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی مشکل ساز است. اپلیکیشن مشکل‌ساز را حذف کنید.

آسیب فیزیکی

گاهی آسیب فیزیکی تلفن همراه می‌تواند دلیل عدم شناسایی سیم‌کارت در گوشی باشد. اگر موبایل شما قبلا در آب افتاده یا از دستتان افتاده باشد، می‌تواند باعث نخواندن سیم‌کارت در آن شود.

بررسی کد IMEI

عدم شناسایی سیمکارت

کد #۰۶#* را شماره‌گیری کنید تا کد IMEI برای شما نمایش داده شود. در صورتی که به جای نمایش کد، عبارت unknown یا ناشناخته روی صفحه گوشی آمد، مشکلی وجود دارد.

یعنی کد IMEI گوشی شما نیاز به تعمیر دارد؛ در نتیجه باید به یک کارشناس برای تعمیر آن مراجعه کنید.

آپدیت سیستم عامل

گاها آپدیت کردن اندروید یا آی او اس گوشیتان می‌تواند مشکل نخواندن سیم‌کارت را حل کند.

ریست فکتوری

اگر هیچ‌کدام از راه حل‌های بالا کمک نکردند، برای رفع مشکل نخواندن سیم‌کارت، ابتدا از اطلاعات خود بک‌آپ بگیرید و سپس موبایلتان را به تنظیمات کارخانه بازگردانید.

ریست فکتوری

به‌روزرسانی carrier setting

در گوشی‌های اپل در بیشتر موارد مشکل نخواندن سیم‌کارت با بروزرسانی تنظیمات Carrier رفع می‌شود. برای این کار به بخش تنظیمات رفته و مسیر About << General را طی کنید. اگر آپدیتی برای آن وجود داشته باشد به شما اعلام می‌شود، که با زدن بر روی گزینه Update به‌روزرسانی آغاز می‌شود.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *