عوامل موثر بر قیمت سیم کارت

در این مطلب به بررسی عوامل موثر بر قیمت سیم کارت می‌پردازیم.

عوامل موثر بر قیمت سیم کارت

سیم‌کارت‌ها تا پیش از ظهور سیم‌کارت‌های اعتباری از قیمت نسبتا بالایی برخوردار بودند، پس از اینکه سیم‌کارت‌های اعتباری به بازار آمدند و اپراتورهای مختلف پا به عرصه گذاشتند و به عرضه‌ی این سیم‌کارت‌ها پرداختند قیمت سیم کارت‌ها نیز به تدریج ارزان‌تر شد. به صورتی که در حال حاضر می‌توانید سیم‌کارت‌های اپراتورهای مختلف را با قیمت‌های ناچیز و حتی در شرایط خاصی به رایگان تهیه کنید.

اما این تمام ماجرا نیست و قیمت‌ سیم کارت هنوز هم بسته به نوع و شماره‌ی سیم‌کارت می‌تواند بسیار گران باشد. مسئله‌ای که بازار فروش سیم‌کارت‌های دست دوم را نیز به بازاری داغ تبدیل کرده. اما چه عواملی بر روی قیمت سیم کارت تاثیر می‌گذارند و تمایز سیم‌کارت‌های گران‌قیمت و سیم‌کارت‌های ارزان‌قیمت در چه چیزیست؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید.

عوامل موثر بر قیمت سیم کارت

یکی از مسائلی که درباره‌ی قیمت سیم کارت وجود دارد این است که سیم‌کارت‌های گران‌قیمت در تکنولوژی و کیفیت خدمات هیچ تفاوتی با سایر سیم‌کارت‌ها ندارند. در واقع یک سیم‌کارت ده هزار تومانی می‌تواند همان خدماتی را به شما ارائه دهد که یک سیم کارت ده میلیون تومانی به شما می‌دهد. پس دلیل بالا بودن قیمت سیم کارت‌ها چیست و چه عواملی بر روی این قیمت‌گذاری مناسب‌اند.

پاسخ پرسش اول به این مسئله برمی‌گردد که از این سیم‌کارت‌ها در واقع برای هدفی به جز تماس گرفتن و استفاده از اینترنت و … استفاده می‌شود و می‌توان گفت به نوعی هویت یک فرد یا مجموعه را شکل می‌دهند. به طور مثال همانطور که استفاده از خطوط تلفن ثابت با شماره‌های رند برای کسب‌وکارها اهمیت دارد، استفاده از سیم‌کارت‌های گران‌قیمت نیز برای افراد و به خصوص صاحبان کسب‌وکار به نوعی نشانه تلقی می‌شود. از همین رو افراد حاضرند قیمت بالایی برای آن‌ها بپردازند و به همین علت نیز بازار فروش سیم‌کارت‌های دست‌دوم نیز رونق پیدا کرده است.

اما پاسخ به پرسش دوم کمی طولانی‌تر بوده و از آنجایی که عوامل موثر بر قیمت سیم کارت به بیش از یک پارامتر ارتباط دارد قیمت‌گذاری آن نیز کاری نسبتا پیچیده است و حتی متخصصان خودش را دارد. اما در ادامه به عواملی که در قیمت سیم کارت تاثیر‌گذارند اشاره می‌کنیم:

۱. رند بودن شماره

رند بودن شماره سیم‌کارت یکی از مهم‌ترین عوامل در قیمت سیم کارت محسوب می‌شود. قبلا در مطلبی به طرح فروش شماره‌های رند اپراتورهای مختلف پرداخته بودیم. در واقع می‌توان گفت این تاثیر به حدی بوده که حتی خود اپراتورها را نیز به فروش سیم‌کارت‌های رند با قیمت بالاتر وسوسه کرده است. تقریبا می‌توان گفت سیم‌کارت‌های با شماره رند از هر برند و با هر پیش‌شماره‌ای از نمونه‌ی غیر رند خود گران‌ترند و هرچه شماره رندتر باشد قیمت آن نیز بالاتر می‌رود.

البته این رند بودن هم حالت‌های مختلف داشته و صرفا به معنای به ترتیب بودن ارقام یا پشت سر هم قرار گرفتن آن‌ها نیست. در واقع شماره رند می‌تواند شامل تکرار یک عدد در آن شماره یا خوش‌آهنگ بودن آن شماره باشد.

عوامل موثر بر قیمت سیم کارت

۲. برند و پیش‌شماره‌ی سیم‌کارت

عامل موثر بعدی که در قیمت‌ سیم کارت تاثیر میگذارد، اپراتور ارائه‌دهنده و پیش‌شماره‌ی آن سیم‌کارت است. به طور مثال سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول با پیش‌شماره ۰۹۱۲ از بالاترین قیمت در میان سیم‌کارت‌ها برخوردارند. همچنین در میان سیم‌کارت‌های ایرانسل نیز سیم‌کارت‌های با پیش‌شماره ۰۹۳۵ معمولا قیمت بالاتری نسبت به سایر پیش‌شماره‌ها دارند.

البته اعتباری و دائمی بودن سیم‌کارت نیز یر قیمت آن تاثیر گذار است و قیمت سیم کارت‌های دائمی معمولا بالاتر از نمونه‌ی مشابه اعتباری است. یکی از دلایل گران‌تر بودن پیش‌شماره ۰۹۱۲ نیز علاوه بر قدیمی‌تر بودن همین است که هیچ سیم‌کات اعتباری‌ای با این پیش‌شماره وجود ندارد.

همچنین نکته‌ی دیگری که بسیار در قیمت سیم کارت، مخصوصا سیم‌کارت‌های با پیش‌شماره‌ی ۰۹۱۲ تاثیر می‌گذارد کد خط است. در واقع به سیم‌کارت‌های ۰۹۱۲ که شماره آن‌ها با شماره ۱ شروع می‌شود خط کد ۱ می‌گویند و این سیم‌کارت‌ها گاهی چندین برابر سیم‌کارت‌های کد ۸ یا ۹ قیمت دارند و قیمت آنها حتی به بالای صد میلیون تومان نیز می‌رسد. در حقیقت می‌توان گفت در سیم‌کارت‌های ۰۹۱۲، هرچه از سمت کد ۱ به سمت کد ۹ پیش می‌رویم قیمت سیم‌کارت‌‌ها نیز کاهش می‌یابد.

عوامل موثر بر قیمت سیم کارت

۳. کارکرد سیم‌کارت

کارکرد سیم‌کارت یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت آن است. در حقیقت هیچ‌کس دوست ندارد بعد از خرید سیم‌کارت دائما با تماس‌ها و پیام‌هایی مواجه شود که قصد صحبت با صاحب قبلی سیم‌کارت را دارند. از همین رو معمولا سیم‌کارت‌هایی با کارکرد کمتر قیمت‌های بالاتری دارند. همچنین اگر سیم‌کارت پیش از این متعلق به یک کسب‌وکار بوده باشد و شماره آن در منابع مختلفی ثبت شده و افراد بسیار بیشتری به آن دسترسی داشته باشند، قیمت آن نیز به تبع کاهش چشمگیری خواهد داشت.

در عین حال اگر شما بخواهید کسب‌وکاری را خریداری کنید، ممکن است مجبور شوید برای شماره‌ای که پیش از این در اختیار آن کسب‌وکار بوده و در اختیار افراد زیادی قرار دارد هزینه‌ی بسیار بیشتری بپردازید. در کل می‌توان گفت میزان کارکرد سیم‌کارت و نوع استفاده‌ای که صاحب قبلی از آن می‌کرده و همچنین نوع استفاده که خریدار برای سیم‌کارت در نظر دارد نیز از عوامل موثر بر قیمت سیم کارت هستند.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *