مراقب فیشینگ باشید، شگردهای جدید فیشرها برای سرقت از حساب‌های بانکی

در گذشته به بررسی اینکه فیشینگ چیست و چه انواعی دارد پرداخته بودیم و به‌اختصار راه‌هایی برای جلوگیری از قربانی فیشرها شدن ذکر کرده بودیم. در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ می‌خواهیم به شگردهای جدید فیشرها برای سرقت اطلاعات و حساب‌های بانکی بپردازیم و شما را با راه‌های جلوگیری از آن آشنا کنیم. با ما همراه شوید.

شگردهای جدید فیشرها برای سرقت اطلاعات و حساب های بانکی

بانک ملت با انتشار ویدیویی، از مشتریان درخواست کرد بیش‌ازپیش مراقب شگردهای جدید فیشرها و کلاه‌برداران در فضای مجازی باشند. به گزارش روابط عمومی بانک ملت، فیشرها و کلاه‌برداران در فضای مجازی، به‌طور مستمر سازوکارهای جدیدی برای سرقت از مشتریان و کاربران نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های بانکی طراحی و اجرا می‌کنند. بر این اساس، ضرورت دارد مشتریان به هشدارهای امنیتی از سوی بانک‌ها و پلیس فتا توجه داشته باشند تا در دام این کلاه‌برداران نیفتند. در این ویدیو، در یک دقیقه، شگردهای جدید فیشرها و مخاطراتی که در کمین کاربران سامانه‌های غیرحضوری بانک‌ها است را ببینید:

چگونه از حملات فیشینگ در امان بمانیم؟

در این ویدئو آمده است:

از لینک‌های نامطمئن اپلیکیشن نصب نکنید

هیچ‌وقت از تلگرام یا لینکی که در پیامک برای شما فرستاده شده است اپلیکیشنی را نصب نکنید. بیشتر اپ‌هایی مانند تلگرام‌هایی که بدون فیلتر کار می‌کنند، یا ادعا دارند که به شما می‌گویند چه کسانی عکس پروفایلتان را دیده‌اند، یا موبایل نامزد یا همسرتان را ردیابی می‌کنند و یا ربات‌های دوست‌یابی، بدافزار هستند و در هنگام نصب اجازه دسترسی به اطلاعات موبایلتان‌ (مانند پیامک) را از شما می‌گیرند و به این صورت می‌توانند پیامک‌های رمز پویا را ببینند و حسابتان را خالی کنند.

اپلیکیشن‌های بانکی را فقط از سایت اصلی بانک دریافت کنید

توجه کنید که وقتی نام بانک را در گوگل سرچ می‌کنید، لزوماً اولین سایتی که نمایش داده می‌شود سایت اصلی بانک نیست. بهتر است خودتان آدرس اصلی سایت را حفظ باشید و دستی وارد کنید.

به اپلیکیشن بانکی اجازه دسترسی اضافه ندهید

 موقع ورود با موبایل به اینترنت بانک یا همراه بانک، اگر قبل از نوشتن نام کاربردی و رمز عبور، برایتان پیغامی آمد که درخواست دسترسی به اطلاعات گوشی را می‌خواست قبول نکنید.

فیشینگ
فیشینگ

به آگهی اجاره کارت‌بانکی اطمینان نکنید

به آگهی‌های که در ازای پورسانت با درآمد ماهانه کارت‌بانکی یا شماره‌حسابتان را اجاره می‌کنند اطمینان نکنید. مخصوصاً اگر رمز پویا و خدمات غیرحضوری کارتتان فعال است. فیشرها با این کار از حساب شما برای جابه‌جایی و خرید پول‌های فیشینگ شده یک نفر دیگر استفاده می‌کنند و پای شما نیز در مراحل قضایی گیر خواهد بود.

به‌طورکلی حملات فیشینگ در قالب ایمیل، پیامک و… به روش‌های زیر انجام می‌شوند. برای در امان ماندن از هک شدن موارد زیر را جدی بگیرید.

۱. حملات فیشینگ معمولاً توسط هکر‌هایی که اطلاعات شخصی یا مالی مانند شماره کارت‌بانکی شما را درخواست می‌کنند، به روشی فریبنده انجام می‌شود.

۲. حاوی پیوست‌های ناخواسته است.

۳. حاوی یک لینک جعلی است.

۴. از شما می‌خواهد که سریع عمل کنید.

۵. در آن از یک تبریک عمومی مانند «تبریک یا کاربر عزیز» استفاده می‌شود.

۶. غیرحرفه‌ای است، حاوی اشتباهات املایی و گرامر بد است.

بااین‌حال، توجه به این نکته ضروری است که همه ایمیل‌ها، پیامک‌ها و پیام‌های فیشینگ در شبکه‌های اجتماعی این ویژگی‌ها را ندارند، بنابراین هرگز اطلاعات شخصی یا مالی خود را از طریق چنین کانال‌هایی به اشتراک نگذارید.

در ادامه برخی از نکات و ترفند‌هایی آمده که با استفاده از آن‌ها می‌توانید خود را در برابر حملات فیشینگ ایمن نگه‌دارید:

۱. داشتن رمز عبور قوی ضروری است.

۲. اطلاعات شخصی خود را در اینترنت محرمانه نگه‌دارید.

۳. به تماس‌ها، ایمیل‌ها یا سایر پیام‌هایی که درخواست ورود به سیستم شخصی یا اطلاعات مالی شما را دارند، پاسخ ندهید.

۴. اطلاعات مهم خود را از طریق شبکه‌های ناامن (مانند وای فای عمومی) یا رایانه‌های عمومی وارد سیستمی نکنید.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *