ماجرای اینترنت کوپنی چیست؟

وزیر ارتباطات از برنامه‌ریزی‌های دولت برای اینترنت کوپنی و تأمین حداقل اینترنت مصرفی جامعه به‌صورت رایگان یا نصف قیمت خبر داد. پیش‌تر رئیس رگولاتوری، حجم استفاده ۴۰ درصد کاربران اینترنت موبایل را زیر ۲ گیگابایت عنوان کرده بود؛ از همین رو به نظر می‌رسد اینترنت کوپنی دولت، حجمی در این اندازه داشته باشد.

اینترنت کوپنی

به گزارش دیجیاتو و به نقل از ایرنا، «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه نشست مشترک مجلس و دولت، در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره افزایش قیمت بسته‌های اینترنت از سوی اپراتورها به بسته حمایتی دولت دراین‌باره اشاره کرده و گفت:

«دولت وعده‌ای مبنی بر تأمین حداقل استاندار اینترنت مصرفی جامعه را به مردم داده بود که در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی برای تأمین این حداقل اینترنت به‌صورت رایگان یا با نصف قیمت انجام شده است.»

اینترنت کوپنی

به نظر می‌رسد گفته وزیر ارتباطات در راستای وعده رئیس رگولاتوری است که هفته گذشته از برنامه دولت برای جبران افزایش قیمت برای اقشار کم برخوردار یا کل جامعه خبر داده بود. به گفته عباسی شاهکوه، آن‌ها به‌عنوان دولت و نهاد ناظر وظیفه دارند امکان دسترسی تمام مردم را به شبکه‌ای باکیفیت و قیمت مناسب فراهم کنند.

با توجه به اینکه رئیس رگولاتوری، حجم استفاده ۴۰ درصد کاربران دیتای موبایل را زیر ۲ گیگابایت عنوان و وزیر ارتباطات نیز از تلاش برای تأمین حداقل اینترنت مصرفی کاربران خبر داده است؛ به نظر می‌رسد برنامه وزارت ارتباطات و دولت ارائه اینترنت کوپنی با حجمی در این حدود بوده و هنوز عرضه رایگان یا نصف قیمت آن مشخص نیست.

شرط وزیر ارتباطات برای افزایش قیمت اینترنت

او با تأکید بر اینکه هرگونه افزایش تعرفه‌ای منوط به تضمین اپراتورهای ارتباطی برای ارتقای کیفیت خدماتشان به مردم خواهد بود، اظهار داشت این مسئله بایستی به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برسد: «ما به‌هیچ‌وجه موافق افزایش قیمت اینترنت با هدف افزایش سود اپراتورها نیستیم.»

وزیر ارتباطات با بیان اینکه قرار نیست که اپراتورها با افزایش قیمت، فقط سود خود را ببرند و وضعیت شبکه به همین شکل باقی بماند، مجوز افزایش تعرفه را منوط به تعهد اپراتورها برای افزایش کیفیت اینترنت دانست:

«اپراتورها بایستی با استفاده از فناوری‌های جدید تضمین کنند که عامه مردم به اینترنت دسترسی پیدا کنند. آن‌ها باید طرح‌هایی که برای توسعه شبکه ارتباطی کشور دارند را بیاورند و بگویند که در چه بازه زمانی قرار است پوشش دهی و کیفیت را افزایش دهند تا درباره اصلاح تعرفه‌ها تصمیم بگیریم.»

او با تکرار سخنان گذشته خود درباره عدم توسعه اینترنت ثابت و فشار روی اینترنت سیار، افزود: «ازآنجایی‌که اینترنت ثابت ما توسعه نیافته، متأسفانه این بار به اینترنت همراه منتقل شده است. با توجه به اینکه ظرفیت باندهای فرکانسی در دسترس اپراتورها نیز محدود است، با افت کیفیت شدید اینترنت روبه‌رو شدیم.»

زارع‌پور در ادامه، کیفیت شبکه ارتباطی کشور را خط قرمز وزارت ارتباطات عنوان کرد و اظهار داشت اعتقاد دارد اینترنت باکیفیت و پرسرعت حق مردم است: «چون زندگی مردم امروز با فناوری گره خورده ما در وزارتخانه به دنبال این هستیم که کیفیت را تضمین کنیم.»




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *