مخدوش کردن پلاک چه تبعاتی دارد؟

مخدوش کردن پلاک که متأسفانه گاها در راستای دررفتن از زیر قوانین راهنمایی و رانندگی توسط بعضی از هم‌وطنانمان انجام می‌شود، تبعاتی دارد و جرم محسوب می‌شود. در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ به بررسی عواقب مخدوش کردن پلاک می‌پردازیم. با ما همراه شوید.

آیا مخدوش کردن پلاک جرم محسوب می‌شود؟

مخدوش کردن پلاک خودرو یک عنوان مجرمانه است، البته این به آن معنا نیست که این عنوان مجرمانه جرم به معنای خاص کلمه تلقی شود زیرا جرم اصولاً باید در قانون مجازات عمومی یا در کشور ما در قانون مجازات اسلامی و یا در قوانین اصلی کیفری جرم‌انگاری شود. به‌طورکلی جرائم به اعتبار شدت و خفت یا خطرناکی، به درجات مختلفی تقسیم می‌شوند.

ازجمله ممکن است یک تخلف ساده هم جرم تلقی شود، منتهی آن رفتار را باید تحت عنوان تخلف و در قانون خاص خود، جرم‌انگاری کرد. ازنظر اصولی و علمی، مهم‌ترین و اصلی‌ترین جرائم متداول در هر جامعه‌ای معمولا در قانون مجازات عمومی آورده شده است. در ایران نیز این قوانین در قانون مجازات اسلامی یا دیگر قوانین کیفری خاص پیش‌بینی می‌شوند.

به گزارش خریدشارژ به نقل از پایگاه خبری عصر خودرو به نقل از برنا، سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا، درباره جریمه مخدوش کردن پلاک، اظهار کرد: مخدوش کردن پلاک جرم محسوب می‌شود و افرادی که اعداد پلاک را دست‌کاری و یا پلاک را پنهان می‌کنند، افرادی هستند که اقدامی تعمدی و بااراده را انجام داده‌اند به همین دلیل جرم مرتکب شده‌اند. او افزود: نحوه برخورد با این افراد که بااراده پلاک را مخدوش می‌کنند با افرادی که ممکن است بدون اراده تخلفی را انجام دهند، متفاوت است چراکه میزان اهمیت تخلف با جرم فرق دارد.

جریمه مخدوش کردن پلاک چه قدر است؟

سرهنگ جهانی تصریح کرد: فردی که دست به پلاک می‌زند برای انجام جرمی این اقدام را انجام می‌دهد به همین دلیل قانون‌گذار بر این موضوع حساس شده است و در قانون مجازات اسلامی، بخش تعزیرات در ماده ۷۲۰ مجازات حبس از ۶ ماه تا یک سال برای مجرم در نظر گرفته شده است.

مخدوش کردن پلاک

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا ادامه داد: فردی که پلاک را مخدوش کرده نمی‌تواند ادعا کند نمی‌دانسته اقدامش جرم است و این بهانه‌ها هیچ‌کدام از رفتار فرد رفع مسئولیت نمی‌کند.

ثبت تخلفات ساکن از طریق خودروهای دوربین‌دار پلیس راهور

او با بیان اینکه گاهی افراد برای در رفتن از زیر جریمه ۲۰۰ هزارتومانی محدودیت شبانه پلاکشان را مخدوش می‌کنند، اضافه کرد: درحالی‌که راننده فقط برای این‌که جریمه ۲۰۰ هزارتومانی محدودیت شبانه را پرداخت نکند، پلاکش را دست‌کاری کند، خودرو‌ی وی به دلیل مخدوش کردن پلاک توقیف می‌شود و در دادسرا نیز تحت تعقیب قرار گرفته و درنهایت مجازت سنگین هم برایش پیش‌بینی می‌شود.

سرهنگ جهانی با اشاره به اینکه گاهی افرادی که اقدام به دست‌کاری پلاک می‌کنند اطلاع از تبعات قانونی این موضوع ندارند، بیان کرد: گاهی با جابه‌جایی پلاک‌ها بعضاً شاهد این هستیم که پلاک جریمه برای فرد دیگری صادر شود و فرد می‌گوید که در آن محل نبوده و این باعث تشویش ذهن افراد می‌شود و از مردم تقاضا داریم با جابه‌جایی پلاک، شماره تلفن همراهشان را ثبت کنند تا پیامک تخلف برای شماره فرد موردنظر ارسال شود.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا افزود: این نکته حائز اهمیت است که جابه‌جایی پلاک باعث زمینه جریمه شدن فرد دیگری نمی‌شود چراکه درنهایت بررسی می‌شود اگر شماره پلاک با مدل خودرو همخوانی نداشته باشد برای فرد بی‌گناه تخلف و جرم ثبت نمی‌شود.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *