از کجا بفهمیم ممنوع‌‌الخروج هستیم یا نه؟

گاها، به دلایلی ازجمله مسائل کیفری یا حقوقی، ممکن است شهروندی ممنوع‌‌الخروج شود یا به عبارتی نتواند از کشور خارج شود. راه‌هایی وجود دارد که به کمک آن‌ها، افرادی که احتمال ممنوع‌‌الخروج بودن برای آن‌ها وجود دارد، از این امر اطمینان حاصل نمایند. در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ به بررسی این مطلب می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مقدمه

به گزارش خریدشارژ به نقل از گروه وب‌گردی خبرگزاری صداوسیما، مشکل عمده بسیاری افراد که ممکن است به دلایلی ازجمله محکومیت‌های کیفری یا مالی، اجازه خروج از کشور را نداشته باشند یا به‌اصطلاح ممنوع‌‌الخروج باشند، اطلاع نداشتن از حکم ممنوع‌الخروجی خود است. بنابراین، کسانی که احتمال می‌دهند ممنوع الخروج هستند، باید قبل از سفر خارجی، استعلام ممنوع‌الخروجی بگیرند.

ممنوع‌الخروجی چیست؟

ممنوع‌الخروجی ازجمله قرار‌های نظارت قضایی تکمیل‌کننده، قرار تأمین یا مجازات تکمیلی است که مقام قضایی می‌تواند با استفاده از آن، مانع خروج متهم از کشور شود. همچنین، ممنوع‌الخروجی فقط تا شش ماه اعتبار دارد و بعدازآن کان لم یکن تلقی می‌شود. بااین‌وجود، قاضی می‌تواند در صورت لزوم، این حکم را تمدید کند.

چه کسانی ممنوع‌‌الخروج هستند؟

بر اساس ماده ۱۳۳ قانون آیین دادرسی کیفری، ۵ گروه از افراد ممنوع الخروج هستند و اجازه خروج از کشور را ندارند:

۱. بدهکاران قطعی مالیاتی و بدهکارانی که به‌موجب صدور حکم قطعی دادگاه یا صدور اجراییه در اجرای ثبت سازمان ثبت‌اسناد و املاک، بدهی آن‌ها محرز شده است.

۲. اشخاصی که در خارج از ایران به دلیل تکدی، ولگردی، سرقت، کلاه‌برداری و هر دلیل دیگری، سوء شهرت داشته باشند.

۳. افرادی که مسافرت آن‌ها به خارج از کشور به تشخیص مقامات قضایی، مخالف مصالح جمهوری اسلامی ایران باشد.

۴. کسانی که با اعلام کتبی مقامات قضایی، حق خارج شدن از کشور را ندارند.

۵. کسانی که گذرنامه گرفتن و خروج آن‌ها از کشور به اراده فرد دیگر، مانند پدر و شوهر، محول شده است.

استعلام ممنوع‌الخروجی

برای استعلام ممنوع‌الخروجی، دو راه وجود دارد:

سامانه ثبت من

برای اطلاع از ممنوع‌الخروجی‌ها و رفع ممنوع‌الخروجی‌های مربوط به پرونده‌های دوایر اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور، باید به سایت https://my.ssaa.ir/portal مراجعه کرد. البته باید توجه داشت که ممنوع‌الخروجی به سایر دلایل در این سامانه ثبت نمی‌شود.

به گفته ذبیح‌الله خداییان، رئیس سازمان ثبت‌اسناد کشور، بسیاری از ممنوع‌الخروجی‌ها در سامانه ثبت من موجود نیست و درصورتی‌که اشخاص فقط بر اساس پرونده‌های اجرایی ممنوع الخروج شده باشند، در این سامانه مطلع خواهند شد.

پس از مراجعه به این سایت، افراد می‌توانند با کلیک روی گزینه اجرای اسناد رسمی و سپس با انتخاب گزینه استعلام ممنوع‌الخروجی، وضعیت خروج خود از کشور را بررسی کنند.

افراد چگونه بفهمند ممنوع الخروج هستند؟
افراد چگونه بفهمند ممنوع الخروج هستند؟

نرم‌افزار پلیس من

همچنین امکان استعلام ممنوع‌‌الخروج بودن افراد به دلایلی مانند بدهی مالیاتی و دستور قضایی، با استفاده از نرم‌افزار پلیس من، فراهم است.

افراد چگونه بفهمند ممنوع الخروج هستند؟

پس از احراز هویت در این نرم‌افزار، کاربر می‌تواند با کلیک روی گزینه گذرنامه و سپس، انتخاب گزینه وضعیت خروج از کشور افراد دارای گذرنامه و همچنین، پرداخت ۵۲۰۰ تومان، وضعیت ممنوع‌‌الخروج بودن یا نبودن را پیگیری کنند.

افراد چگونه بفهمند ممنوع الخروج هستند؟



دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *