چگونه بفهمم موجودی بنزین کارت سوختمان چقدر است؟

سهمیه بنزین و میزان موجودی بنزین در کارت سوخت از مسائل مهم برای هر راننده خودرو است. در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ به بررسی نحوه اطلاع پیدا کردن از میزان موجودی بنزین کارت سوخت می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مقدمه

کارت سوخت، ابزاری است که در دوران سهمیه‌بندی بنزین شهروندان ایرانی به‌وسیله آن می‌توانند از طریق نازل‌های موجود در جایگاه سوخت، اقدام به سوخت‌گیری وسیله نقلیه خود کنند. این روش پس‌ازآنکه از سال ۱۳۹۴ و با تصمیم دولت یازدهم بدون اعمال سهمیه ویژه ادامه یافت، ۲۴ آبان ۱۳۹۸ بالاخره دوباره و به‌صورت رسمی کارت سوخت به فرایند سوخت‌گیری بازگشت.

موجودی بنزین

در این میان افرادی هستند که خودروی آن‌ها خارجی، ورثه‌ای، قولنامه‌ای و… بوده یا ممکن است نه کارت سوخت داشته باشند و نه کارت‌بانکی (طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افرادی که کارت سوخت ندارند، باید یک کارت‌بانکی با هدف استفاده به‌عنوان کارت سوخت معرفی کنند)، این افراد موارد خاص هستند که برای دریافت کارت سوخت باید به‌صورت حضوری به پلیس +۱۰ مراجعه کنند.

موجودی بنزین کارت سوخت

استعلام موجودی بنزین متأسفانه جز مراجعه حضوری به پمپ‌های بنزین، قرار دادن کارت درون دستگاه و واردکردن رمز که به‌صورت پیش‌فرض ۴ رقم سمت راست کد ملی مالک خودرو است، راه دیگری ندارد. برخلاف روند پیگیری صدور کارت سوخت که از ۳ راه مراجعه به سایت‌های www.epolice.ir و www.post.ir، ارسال پیامک به سامانه ۱۱۰۱۲۰۲۰۴۰ و تماس تلفنی با شماره‌های پلیس ناجا، شرکت پست و مرکز پاسخگویی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران امکان‌پذیر است.

به‌این‌ترتیب برای استعلام موجودی بنزین چاره‌ای جز مراجعه به جایگاه‌های توزیع سوخت وجود ندارد. در حالت اول می‌توانید هم‌زمان سوخت‌گیری کنید و استعلام موجودی بنزین خود را نیز انجام دهید. راه دیگر نیز استفاده بین نوبت با اجازه متصدی جایگاه و سایر رانندگان از دستگاه کارت‌خوان پمپ‌بنزین جهت اطلاع از مانده سهمیه سوخت است.

سهمیه ماهیانه سوخت تا چه مدت در کارت ذخیره می‌شود؟

حین استعلام موجودی کارت سوخت باید به این نکته توجه داشته باشید که مانده سهمیه شما از ماه‌های گذشته تنها تا ۹ ماه در کارتتان حفظ می‌شود. به این معنا که اگر بیشتر از ۹ ماه از کارت سوخت سواری شخصی خود استفاده نکنید، حداکثر بنزین کارت سوخت شما ۵۴۰ لیتر خواهد بود.

آیا انتقال موجودی کارت سوخت به کارت سوخت دیگر امکان‌پذیر است؟

خیر. چنین چیزی امکان‌پذیر نیست و به نظر نمی‌رسد شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران برنامه‌ای در این راستا داشته باشد. گاهی ممکن است به هر علتی ذخیره اضافه در کارت سوخت خود داشته باشید، اما ۹ ماهتان رو به پایان باشد. در این شرایط چاره‌ای جز مصرف یا اهدای موجودی کارت سوختتان به دیگران ندارید و در قالب سیستمی نمی‌توانید سهمیه ذخیره‌شده را به کارت سوخت دیگر حتی اگر به نام خودتان باشد، منتقل کنید.

انتقال شارژ کارت سوخت به دیگران امکان‌پذیر است؟

برای استعلام موجودی کارت سوخت راه‌های متنوعی وجود ندارد، اما اگر در این خصوص پرسش‌های بیشتر و جزئی‌تری داشته باشید، می‌توانید با شماره تلفن ۰۹۶۲۷ متعلق به مرکز پاسخگویی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تماس بگیرید.

سهمیه ویژه‌ بنزین درراه است

اوجی تأکید کرد: خوشبختانه هیچ مشکلی در سهمیه کارت سوخت هوشمند پیش نیامده و ذخایر بنزین خوبی هم داریم. هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نیز نداریم. با هماهنگی با رئیس‌جمهور سهمیه بنزین ویژه‌ای به‌منظور جبران این مدت برای مردم در نظر گرفته می‌شود.

تولید بنزین تهران

وزیر نفت در پاسخ به سؤالی در خصوص آخرین وضعیت تولید بنزین در کشور اظهار کرد: وضعیت تولید خوبی داریم، روزانه بیش از ۱۰۵ تا ۱۰۷ میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود. ذخایر در استان‌ها تکمیل است و مشکلی در تأمین سوخت بنزین و نفت گاز (گازوئیل) نداریم.

سهمیه ویژه‌ بنزین چند لیتر است؟

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره سهمیه جبرانی که وزیر نفت از آن خبر داد نیز گفت: این موضوع پس از بررسی آمار تعداد خودرو‌ها و موتورسیکلت‌هایی که در چرخه حمل‌ونقل فعال هستند، مشخص خواهد شد. در حال‌ حاضر میزان دقیق این سهمیه ویژه مشخص نیست، زیرا ناوگان حمل‌ونقل عمومی و خصوصی شرایط مختلفی دارند و این موضوع در ماه‌های آینده ارزیابی و پس از مشخص شدن در کارت‌های سوخت شارژ می‌شود.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *