نمره منفی گواهینامه و روش‌های استعلام و حذف آن

نمره منفی گواهینامه یکی دیگر از اهرم‌های فشار است که باعث می‌شود راننده قوانین راهنمایی و رانندگی را جدی‌تر بگیرد. نمره منفی شما توسط پلیس راهور یا دوربین‌ها ثبت می‌شود. اگر نمره منفی گواهینامه شما از تعدادی بیشتر شود، محرومیت‌های جدی‌ای گریبان‌گیرتان خواهد شد.

در ادامه می‌گوییم که محرومیت‌های نمره منفی چه چیزهایی بوده و چه مواردی را شامل می‌شود. همچنین روش‌های استعلام و حذف نمره منفی از گواهینامه را با هم بررسی خواهیم کرد.

نمره منفی گواهینامه

3  مرحله محرومیت ناشی از کسب نمره منفی

  • مرحله اول

راننده‌ای که ۳۰ نمره منفی کسب کند، به مدت ۳ ماه گواهینامه‌اش ضبط شده و در پایان این مدت، باید مبلغ ۶۰ هزار تومان به نفع خزانه عمومی جریمه پرداخت کند، تا گواهینامه مسترد شود.

  • مرحله دوم

درصورتی که راننده مرحله اول را سپری کرده باشد، دوباره تخلف جدیدی انجام دهد و ۲۵ نمره منفی کسب کند، در مرحله دوم گواهینامه راننده مذکور به مدت ۶ ماه ضبط شده و بعد از این مدت با پرداخت ۹۰ هزار تومان جریمه به نفع خزانه عمومی، گواهینامه وی مسترد خواهد شد.

  • مرحله سوم

اگر بعد از گذراندن مرحله اول و دوم، دوباره راننده تخلفات جدیدی مرتکب شود و ۲۰ نمره منفی بگیرد، گواهینامه وی باطل خواهد شد. در این صورت شخص مجددا باید برای اخذ گواهینامه اقدام کند.

20 عنوان تخلف که نمره منفی به آن تعلق می‌گیرد:

نمره منفی گواهینامه
  1. انجام حرکات نمایشی/ دور زدن‌های درجا و تک چرخ زدن موتور سیکلت برای وسایل نقلیه شخصی 8 نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین 10 نمره منفی.
  2. تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۵۰ کیلومتر) برای وسایل نقلیه شخصی 10 نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین 15 نمره منفی.
  3. تجاوز از سرعت مجاز (بین ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر) برای وسایل نقلیه شخصی 5 نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین 10 نمره منفی.
  4. سبقت غیرمجاز در راه‌های دو طرفه برای وسایل نقلیه شخصی 5 نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین 10 نمره منفی.
  5. عبور از چراغ قرمز راهنمایی برای وسایل نقلیه شخصی 5 نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین 10 نمره منفی.
  6. حرکت به طور مارپیچ برای وسایل نقلیه شخصی 2 نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین 5 نمره منفی.
  7. رانندگی در حالت مستی و مصرف روانگردان برای وسایل نقلیه شخصی 10 نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین 20 نمره منفی.
  8. حرکت با دنده عقب در آزادراه و بزرگراه برای وسایل نقلیه شخصی 5 نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین 7 نمره منفی.
  9. عبور از محل ممنوع برای وسایل نقلیه شخصی 4 نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین 6 نمره منفی
  10. تجاوز به چپ از محور راه برای وسایل نقلیه شخصی 5 نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین 9 نمره منفی.
  11. عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو برای وسایل نقلیه شخصی 5 نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین 7 نمره منفی.
  12. عدم رعایت حق تقدم عبور برای وسایل نقلیه شخصی 4 نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین 6 نمره منفی.
  13. دور زدن در محل ممنوع برای وسایل نقلیه شخصی 3 نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین 5 نمره منفی.
  14. استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در سرعت بالای 60 کیلومتر برای وسایل نقلیه شخصی 3 نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین 5 نمره منفی.
  15. نقص فنی مؤثر یا نقص در سیستم روشنایی شب برای وسایل نقلیه شخصی 3 نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین 6 نمره منفی.
  16.  عدم رعایت مقررات ایمنی حمل و نقل جاده‌ای مواد خطرناک برای وسایل نقلیه شخصی 8 نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین 8 نمره منفی.
  17. رانندگی با وسایل عمومی پیش از زمان مجاز برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین 7 نمره منفی.
  18. عدم توجه به فرمان ایست یا پرچم مراقبین، محصلین یا پلیس مدرسه برای وسایل نقلیه شخصی 3 نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین 5 نمره منفی.
  19. عدم رعایت مقررات حمل بار برای وسایل نقلیه شخصی 5 نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین 8 نمره منفی.
  20. عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه (سمعک، عینک و تجهیزات خاص) برای وسایل نقلیه شخصی 3 نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین 7 نمره منفی.

روش‌های استعلام نمره منفی گواهینامه

برای استعلام از نمره منفی گواهینامه می‌توانید به یکی از سه روش زیر عمل کنید:

  • از طریق سایت راهور

با مراجعه به سایت راهور و وارد کردن شماره گواهینامه (که بر روی کارت گواهینامه درج شده) می‌توانید از نمره منفی گواهینامه خود با خبر شوید.

  • از طریق پیامک

در این روش با ارسال شماره گواهینامه خود به شماره 1101202020 می‌توانید از نمره منفی گواهینامه خود باخبر شوید.

  • از طریق تلفن ثابت

با گرفتن شماره ۸۸۲۸۸۸۸۸ با تلفن ثابت می‌توانید از تخلفات و جرائم وسیله نقیله و گواهینامه خود باخبر شوید.

روش‌های حذف نمره منفی گواهینامه

اگر شما به مدت 6 ماه هیچ تخلف جدیدی که منجر به ثبت نمره منفی در گواهینامه شود انجام ندهید، تمام نمرات منفی قبلی شما پاک خواهد شد.

همچنین اگر گواهینامه‌تان، دو بار به دلیل نمره منفی توقیف شده باشد و در آستانه ابطال گواهینامه باشید؛ در این صورت  اگر یک سال هیچ تخلفی که منجر به ثبت نمره منفی جدید شود انجام ندهید، تمام نمرات منفی شما پاک خواهد شد.

اگر نمرات منفی شما پاک شود، تخلف‌های بعدی شما به عنوان اولین نمره منفی ثبت می‌شود. توجه داشته باشید که حذف نمره منفی گواهینامه به صورت خودکار انجام می‌شود.

اگر این مطلب برایتان کارآمد بوده است به شما پیشنهاد می‌کنیم دلایل توقیف وسیله نقلیه را نیز مطالعه کنید.

 




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *