نکاتی برای کاهش مصرف بنزین خودرو

کاهش مصرف بنزین خودرو و مصرف بهنیه سوخت، علاوه بر کاهش هزینه‌ها و مخارج خودرو، به مسائلی مانند حفظ محیط زیست و منابع طبیعی کشور نیز کمک می‌کند. بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی از نکات مربوط به مصرف بهینه سوخت، این دستورالعمل‌ها را رعایت نمی‌کنند. در صورتی که با رعایت نکات ساده، می‌توان تا حد زیادی از هدر رفت سوخت جلوگیری کرده و با کاهش مصرف بنزین خودرو، هزینه‌های خود را نیز کاهش دهید. در ادامه به بررسی نکاتی می‌پردازیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید مصرف سوخت خود را کاهش دهید.

کاهش مصرف بنزین خودرو

نکاتی برای کاهش مصرف بنزین خودرو

با رعایت نکات ساده و بدون صرف هزینه زیاد می‌توانید در مصرف بنزین صرفه‌جویی کرده و از هزینه‌های خود نیز بکاهید.

کاهش وزن بار خودرو

بسیاری از ما هر روزه وسایلی را همراه خود و در داخل خودرو حمل می‌کنیم که هیچ‌گونه احتیاجی به آن‌ها نداریم. با کاهش وزن بار خودرو می‌توان موجب کاهش مصرف بنزین خودرو شد.

چک کردن باد لاستیک‌ها

شاید به نظر واقع‌بینانه نباشد اما چک کردن دائمی فشار باد تایرهای خودرو می‌تواند به یکی از بهترین عادات رانندگی بهینه تبدیل شود. چرا که هر ۶psi کاهش فشار هوا زیر حد معمول باعث افزایش یک درصدی میزان مصرف انرژی می‌شود.

رانندگی با سرعت بهینه

رانندگی کردن با سرعتی کمتر از حد مجاز (زیر ۲۴ کیلومتر بر ساعت) و بیش از حد مجاز (بیش از ۹۶ کیلومتر بر ساعت) هر دو به یک اندازه باعث افزایش مصرف سوخت خواهند شد. معمولا توسط سازندگان خودرو در دفترچه راهنما به کمترین میزان مصرف سوخت در یک سرعت معین اشاره شده است. با رعایت سرعت مورد نظر در هنگام رانندگی در جاده‌ها می‌توان در مصرف سوخت صرفه‌جویی نمود.

خاموش کردن خودرو در ترافیک

هنگامی که در ترافیک و یا پشت چراغ قرمز هستید و می‌دانید که بیش از دو دقیقه در حال سکون خواهید ماند بهتر است خودروی خود را خاموش کنید تا از مصرف بیهوده سوخت و آلوده شدن هوا جلوگیری شود.

رانندگی با پنجره باز

باز بودن پنجره‌های خودرو موجب از بین رفتن حالت ایرودینامیکی آن می‌شود. بسته بودن پنجره خودرو باعث می‌شود فشار ناشی از حرکت باد در درون خودرو کم شده و ضمن رانندگی بهینه، سوخت مصرفی نیز کاهش یابد.

برداشتن باربندهای بی‌ استفاده

باربند خودرو نیز می‌تواند شکل ایرودینامیکی خودرو را تحت تاثیر قرار دهد. برداشتن باربند خودرو هنگامی که نیازی به آن نیست می تواند از مقاومت خودرو در مقابل فشار هوا کم کرده و سبب کاهش مصرف سوخت و رانندگی بهینه خواهد شد.

استفاده کمتر از تهویه هوا

روشن گذاشتن دایمی تهویه هوا داخل خودرو، هنگامی که نیازی به آن نیست، موجب افزایش مصرف بنزین به ازای مسافت‌های مشخص می‌شود. بنابراین بهتر است هنگامی که دمای داخل خودرو به حد مطلوبی رسید کولر یا بخاری ماشین را خاموش کنیم تا از مصرف بیهوده سوخت جلوگیری شود.

رانندگی مناسب

علاوه بر رعایت سرعت در هنگام رانندگی، رانندگی مناسب و رعایت برخی نکات مانند پرهیز از ترمز و شتاب‌های ناگهانی نیز می‌تواند به کاهش مصرف سوخت کمک کند. ترمز کردن‌ها و شتاب‌های ناگهانی مصرف بنزین را تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

همچنین ترمزهای ناگهانی موجب توقف ناگهانی خودروهای پشت سر نیز می‌شود که این عمل موجب به وجود آمدن ترافیک و افزایش مصرف سوخت و آلودگی هوا می‌شود. با حفظ فاصله خود با رانندگان پیش رو، در این مواقع نیازی به ترمزهای ناگهانی نبوده در نتیجه ترافیک نیز ایجاد نمی‌شود.

اجازه ندهید که باک خالی شود بعد بنزین بزنید

هر چه بنزین بیشتری داخل باک باشد، به تبع هوای کمتری فضای خالی آن را اشغال می‌‎کند و با افزایش هوای داخل باک، بنزین نیز با سرعت بالا تبخیر می‌شود. البته باید توجه کرد که باک خودرو را بیش از حد نیز نباید پر کرد. با رعایت این موضوع می‌توان به کاهش مصرف بنزین خودرو کمک کرد.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *