نگهداری کنتور آب و نکاتی که باید بدانید

با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و کاهش دمای هوا، رسیدگی به مسائل مربوط به نگهداری کنتور آب بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد. در این مطلب به نکاتی در زمینه‌ی نگهداری کنتور آب، مانند چگونگی جلوگیری از یخ زدن کنتور و همچنین نکاتی از قبیل چگونگی تعویض و یا تعمیر در صورت خرابی، چگونگی تشخیص خرابی و … می‌پردازیم.

نگهداری و تعمیر کنتور آب

جلوگیری از یخ زدن کنتور آب

در پی آغاز فصل زمستان و کاهش دمای هوا و بارش برف در بسیاری از نقاط کشور لازم است تا برای جلوگیری از یخ زدگی کنتورها و ترکیدگی انشعاب آب نکاتی را رعایت کنیم. از آنجایی که محافظت و نگهداری از کنتور آب و انشعابات داخلی ساختمان صرفا به عهده‌ی مشترکین است، رعایت نکردن این نکات می‌تواند علاوه بر قطعی موقت آب بر اثر یخ زدگی، هزینه‌ی تعمیر و یا تعویض کنتور و انشعابات را نیز برای شما به همراه داشته باشد.

برای جلوگیری از یخ زدگی کنتور آب می‌توان با قرار دادن پشم شیشه، گونی کنفی و پوشال در محفظه‌ی کنتور و عایق کردن لوله‌های سطحی جلوی این اتفاق را تا حد زیادی گرفت. همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که در صورت یخ زدگی کنتور و یا لوله‌ها از حرارت دادن مستقیم و یا ریختن آب جوش روی کنتور و یا شبکه آب داخل ساختمان و یا بر افروختن آتش در مجاورت تاسیسات آبی جدا خودداری کنید.

عایق‌بندی لوله‌ها و کنتور آب

در صورت بروز مشکل یخ زدگی سریعا با سامانه اطلاع رسانی ۱۲۲ شرکت آب و فاضلاب استان تهران و یا اداره‌ی آب و فاضلاب منطقه‌ی خود که شماره‌ی آن بر روی قبض آبتان نیز درج شده است تماس بگیرید تا گروه‌های عملیاتی در سریع‌ترین زمان ممکن در محل حاضر شوند.

«گروه‌های عملیاتی آبفای استان تهران با استفاده از تجهیزات کامل همچون دستگاه یخ‌زدای انشعاب آب، آمادگی کاملی برای رسیدگی به مشکلات احتمالی دارند. دستگاه‌های یخ‌زدا با استفاده از مخزن آب، دمای آب داخل لوله را به میزان مورد نیاز افزایش می‌دهند و پس از آن با استفاده از خط اصلی، آب گرم به داخل کنتور آب و یا شیر انشعاب فرستاده می‌شود تا یخ موجود در لوله و کنتور بدون آسیب‌زدن به آن‌ها آب شود.»

همچنین بد نیست این نکته را نیز بدانیم که قدیمی‌ساز بودن و نوساز بودن منزل مسکونی هیچ ارتباطی با یخ زدگی کنتورهای آب ندارد و به هوای نوساز بودن منازل نمی‌توان ریسک یخ‌زدگی کنتور را نادیده گرفت. طبق آیین‌نامه مسئولیت حفظ و نگهداری تاسیسات داخلی آب ملک صرفا به عهده مشترک می باشد و اگر مشترکان از تاسیسات آب نگهداری نکنند در صورت بروز مشکل باید خسارت را پرداخت کنند.

خرابی کنتور آب

در صورتی كه پس از باز نمودن شير آب، شماره انداز كنتور شما بدون حركت باقی بماند و يا اينكه مصرف ثبت شده در قبض آبتان خيلی كمتر و يا خيلی بيشتر از میزان نرمال مصرف شما باشد، بايد از طريق سامانه الكترونيک امور مشتركين آبفا يا مراجعه به دفاتر پستی و پيشخوان درخصوص تست وسايل اندازه‌گيری اقدام نمائيد.

ضمنا مي توانيد قبل از اقدام فوق، با تست كنتور ملک خود بوسيله ظروفی با حجم معين ازخراب يا سالم بودن كنتور ملك خود اطمينان نسبی حاصل نمائيد ( به شرط بسته بودن كليه شيرهای آب ملك، ابتدا شماره كنتور را يادداشت سپس يك ظرف ۲۰ يا ۴۰ ليتری را پر از آب نموده و مجدداً شماره كنتور را يادداشت نمائيد اگر اختلاف دو عدد مشاهده شده با حجم آب ظرف يكسان نبود احتمال خرابی كنتور وجود دارد)

همچنین اگر احساس میکنید لوله‌های داخلی ساختمان ممکن است نشتی داشته باشند میتوانید با آزمایشی ساده این احتمال را محک بزنید. برای این کار لازم است ابتدا در ساعت ۱۲ شب رقم روی کنتور را یادداشت کرده و سپس ساعت ۵ بامداد (با فرض استفاده نکردن از آب در این مدت) مجددا رقم درج شده بر روی کنتور را یادداشت کنید. این کار را برای سه شب متوالی انجام دهید و اگر در هر سه شب، رقم درج شده بر روی کنتور در ساعت ۵ بامداد بیشتر از ساعت ۱۲ باشد نشان دهنده‌ی نشتی در لوله‌های داخل ساختمان می‌باشد.

درخواست تعویض کنتور آب

در صورتی که از طریق یکی از روش‌های بالا و یا به طریق دیگری از خرابی کنتور خود اطمینان حاصل کردید میتوانید درخواست تعویض کنتور بدهید. البته اگر نتوانستید خرابی کنتور خود را به طور قطعی تایید کنید این امکان نیز وجود دارد که به شرکت آب و فاضلاب استان درخواست تست کنتور داده و شرکت پس از دریافت هزینه اقدام به آزمایش کنتور شما کند.

اما برای درخواست تعویض کنتور آب چه مراحلی را باید طی کرد؟

مراحل درخواست تعویض

۱. به صورت حضوری به اداره‌ی آب و فاضلاب یا دفاتر پیشخوان دولت و امور مشترکین مراجعه کرده و فرم مربوطه را پر کنید و با ارائه‌ی مدارک مورد نیاز درخواست خود را ثبت کنید.

و یا به صورت اینترنتی به سامانه خدمات مشترکین اداره‌ی آب و فاضلاب استان خود مراجعه کرده و بعد از عضویت و ورود به سامانه، تقاضای خود را در قسمت مربوطه ثبت کرده و با تکمیل فرم‌ها و بارگذاری اطلاعات، برای بررسی ارسال کنید.

۲. مسئول مربوطه در قسمت امور مشترکین بعد از دریافت اطلاعات و مدارک شما و وارد کردن در سیستم، با کنترل آخرین قبض پرداختی، بدهی شما رو بررسی و در صورت داشتن بدهی قبض واریز برای شما صادر میکند.

۳. بعد از پرداخت بدهی توسط شما و ارائه‌ی فیش واریزی به مسئول امور مشترکین، متصدی مربوطه از فیش واریزی و مدارک شما اسکن گرفته و پرونده‌ی شما را به همراه فرم درخواست تعویض کنتور به اداره‌ی آب و فاضلاب منطقه ارسال میکند.

۴. در این مرحله یک نوبت برای بازدید از کنتور شما توسط اداره‌ی آب و فاضلاب برای تایید قطعی خرابی و امکان‌سنجی تعیین میشود که از طریق پیامک به شما اطلاع داده خواهد شد.

۵. در تاریخ مقرر کارشناس اداره‌ی آبفا برای بازدید به محل شما مراجعه کرده و دلایل خرابی کنتور را گزارش میکند. بر اساس نتیجه‌ی گزارش واحد مالی اداره هزینه‌ی بازرسی، متعلقات مورد نیاز و خرید و تعویض کنتور را برآورد و اعلام میکند.

۶. بعد از پرداخت و ارائه  فیش بانکی یا تهیه اقلام، دستور تعویض کنتور توسط اداره صادر و مأمور تعویض کنتور برای انجام درخواست شما فرستاده میشود و کنتور شما تعویض می‌گردد.

مدارک لازم برای درخواست تعویض کنتور آب

  1. اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  2. درخواست کتبی تعویض کنتور
  3. سند مالکیت یا قولنامه
  4. آدرس دقیق، کدپستی و کروکی محل مورد تقاضا
  5. شماره تماس
  6. فیش واریز هزینه‌ها و تسویه بدهی
  7. اصل یا کپی قبض آب مصرفی
  8. آخرین صورتحساب پرداختی

بحث نگهداری کنتور آب بحث مهمی‌ست که با توجه کردن به آن و رعایت نکات ساده اما کلیدی مربوطه می‌توان از بروز خسارت‌های مالی و فیزیکی تا حد زیادی جلوگیری کرد. برای آگاهی بیشتر در مورد نکات مربوط به مصرف آب و نگهداری کنتور آب می‌توانید به وبسایت آب و فاضلاب استان تهران مراجعه کرده و از راهنمایی‌های موجود در این سایت نیز استفاده کنید.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *