هرآنچه باید درباره کارت دیجیتال واکسن کرونا بدانید

با گسترش واکسیناسیون و برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی، کارت دیجیتال واکسن نیز برای تمامی شهروندانی که دو دوز واکسن کرونا را زده باشند صادر می‌شوند. در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ تمام اطلاعاتی را که لازم است در رابطه با کارت واکسن دیجیتالی بدانید جمع‌آوری کرده‌ایم. با ما همراه شوید.

مقدمه

محدودیت‌های کرونایی، حضور در مکان‌های پرجمعیت، به‌خصوص در مکان‌های عمومی را برای بسیاری از افراد تبدیل به‌نوعی نوستالژی کرده است. محدودیت‌هایی که هنوز هم در بسیاری از کشور‌ها تا حدود زیادی پابرجا هستند، اما چند ماهی است اخبار پراکنده‌ای از رفع آن‌ها در نقاط مختلف جهان به گوش می‌رسد.

یکی از راهکار‌هایی که جهت رفع تدریجی این محدودیت‌ها موردتوجه دولت‌ها قرار گرفته است استفاده از کارت دیجیتال واکسن است. کارت‌های واکسن دیجیتال معمولاً اطلاعات مربوط به وضعیت کرونایی افراد را به شکل یک QR Code یا در فرمت یک اپلیکیشن، روی گوشی تلفن همراه آن‌ها ذخیره می‌کند که قابلیت چاپ هم دارد.

سوالات متداول درباره کارت واکسن دیجیتال

کارت واکسن دیجیتال چیست؟

با تزریق واکسن کرونا کارت یا برگه‌ای حاوی اطلاعات واکسیناسیون به فرد داده می‌شود. این اطلاعات هم‌زمان در سامانه الکترونیک سلامت نیز وارد می‌شود اما این کارت‌ها نمی‌تواند مورداستفاده برای سفرهای بین‌المللی قرار بگیرد و اعتبار این کارت فقط در داخل کشور است. همین موضوع باعث شد تا وزارت بهداشت سامانه‌ای را برای صدور کارت دیجیتال واکسن و مسافرت به کشورهای خارجی راه‌اندازی کند. کارت واکسن دیجیتال یک فایل دیجیتال است که اطلاعات واکسیناسیون هر فرد را شامل می‌شود.

آیا تزریق دوز بوستر در کارت واکسن دیجیتال ثبت می‌شود؟

بله کارت‌ واکسن دیجیتال حاوی اطلاعات مربوط به فرایند واکسیناسیون افراد است و تزریق نوبت سوم و چهارم واکسن نیز در این کارت ثبت خواهد شد. اطلاعات کارت دیجیتال واکسن معمولاً تعداد دوز‌های دریافتی واکسن، نوع واکسن و وضعیت بهبودیافتگی افرادی که مبتلا شده‌اند را شامل می‌شود.

کارت واکسن دیجیتال به کار چه کسانی می‌آید؟

صدور کارت واکسن دیجیتال، برای افرادی است که می‌خواهند به کشور‌های دیگر سفر کنند. مسافران سفر‌های بین‌المللی باید دو هفته قبل از سفر خود برای دریافت کارت دیجیتال واکسن کرونا اقدام کنند. این افراد باید واکسینه کامل باشند؛ یعنی حداقل دو دوز واکسن مورد تأیید کشور مقصد را دریافت کرده باشند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) تاکنون تنها به واکسن ساخت شرکت فایزر تأییدیه کامل داده است؛ بااین‌حال واکسن‌های زیر، مجوز مصرف اضطراری را از این سازمان دریافت کرده‌اند:

  • مدرنا
  • جانسون اند جانسون
  • آسترازنکا
  • کووی شیلد (آسترازنکا تولید هند)
  • سینوفارم
  • سینوواک

تاکنون ۲۹ کشور اروپایی ایمنی بخشی واکسن‌های فایزر، مدرنا، جانسون اند ‌جانسون و آسترازنکا را به رسمیت شناخته‌اند. ۷۹ کشور نیز سینوفارم را تأیید کرده‌اند. البته سفر به کشور‌های اروپایی جدا از دستورالعمل‌های ارائه‌شده توسط اتحادیه اروپا، ممکن است با توجه به شرایط داخلی برخی کشور قوانین جداگانه‌ای داشته باشد؛ برای بررسی این شرایط می‌توان از ابراز گروه VisaGuide.World استفاده کرد. به‌صورت کلی، برای سفر به هر کشور باید شرایط واکسیناسیون و قرنطینه را در خصوص آن کشور خاص بررسی کرد.

بعد از بررسی شرایط ورود به کشورها، افراد باید تنها از طریق سامانه وزارت بهداشت به نشانی salamat.gov.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. این وب‌سایت قبلاً مخصوص ثبت‌نام واکسن کرونا و ثبت عوارض واکسن بود؛ اما اکنون ثبت‌نام دریافت کارت واکسیناسیون هم به خدمات آن اضافه شده است.

کارت دیجیتال واکسن قرار نیست تنها به کار مسافرین خارج از کشور بیاید. سامانه دیگر وزارت بهداشت به نشانی vcr.salamat.gov.ir/fa مخصوص افرادی طراحی شده است مایل به دریافت کارت واکسن دیجیتال هستند و در آینده برای استفاده از برخی خدمات عمومی به آن نیاز پیدا خواهند کرد. این سامانه در حال به‌روزرسانی است و اکنون تنها متولدین سال‌های ۱۲۸۰ تا ۱۳۲۰ قادر به ثبت درخواست کارت واکسن دیجیتال از طریق آن هستند.

۱۸ شهریورماه، سرپرست مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در گفت‌وگویی با روزنامه ایران به نقل از وزیر بهداشت اعلام کرد ارائه خدماتی ازجمله صدور بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس، اقامت در هتل، خدمات بانکی و همچنین حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها منوط به داشتن کارت واکسن دیجیتال است.

کارت واکسن دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

کیوآر کد برای دسترسی به کارت

علی شریفی‌زارچی، سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، در مورد فرایند صدور کارت دیجیتال برای کسانی که طی ۲ هفته آینده قصد سفر به خارج از کشور را دارند، می‌گوید: «آن دسته از افرادی که هر دو دوز را تزریق کرده‌اند، پس از مراجعه به سایت vcr.salamat.gov.ir اطلاعات شخصی خود را که شامل کد ملی، شماره موبایل (سیم‌کارت باید به نام متقاضی باشد)، نام و نام‌ خانوادگی و شماره گذرنامه است، ثبت و تأیید کنند.»

به‌ گفته شریفی‌زارچی «آن‌ها پس‌از این کار یک پیامک دریافت می‌کنند که آدرس شماره کارت برای آن‌ها ارسال شده است. اگر افراد روی این لینک کلیک کنند، یک صفحه برای آن‌ها نمایش داده می‌شود که درواقع همان کارت واکسن دیجیتال است.» اطلاعات کارت دیجیتال واکسن شامل اطلاعات هویتی افراد و اطلاعات واکسن تزریق‌شده (نوع واکسن، تولیدکننده واکسن، تاریخ تزریق نوبت اول و نوبت دوم و کشور تزریق کننده، یعنی ایران) است. شریفی‌زارچی با اشاره به این‌که این کارت همچنین دارای یک «کیوآر کد» است، ادامه می‌دهد: «هر کس کیوآر کد را با گوشی خود اسکن کند، همان صفحه (کارت دیجیتال) روی گوشی او نمایش داده می‌شود.»

دسترسی سریع به کارت

همچنین این امکان فراهم‌شده است که متقاضیان با کلیک کردن روی دکمه پی‌دی‌اف، نسخه‌ای از کارت دیجیتال واکسن را به‌صورت فایل پی‌دی‌اف در اختیار داشته باشند. سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت مزیت فایل پی‌دی‌اف را دسترسی سریع به کارت می‌داند؛ چراکه در گیت‌های بررسی گذرنامه، مأمور مربوطه می‌تواند کیوآر کد را از همین فایل پی‌دی‌اف اسکن کند تا به صفحه اصلی کارت دسترسی داشته باشد؛ بنابراین، امکان جعل کارت دیجیتال واکسن وجود ندارد. شریفی‌زارچی با اشاره به این‌که این کارت به زبان انگلیسی است، می‌گوید: «به‌این‌ترتیب فرایند صحت‌سنجی از سوی مأموران گذرنامه گیت‌های خارجی به‌سرعت طی می‌شود و مأمور متوجه می‌شود که کارت از طرف وزارت بهداشت ایران صادر شده است.»

اگر پاسپورت نداشته باشیم می‌توانیم کارت واکسن دیجیتال بگیریم؟

برای دریافت کارت واکسن دیجیتال به زبان انگلیسی حتما نیاز به شماره پاسپورت دارید اما اگر گذرنامه ندارید می‌توانید برای دریافت کارت واکسن دیجیال فارسی اقدام کنید. مراحل دریافت کارت کرونای دیجیتال فارسی، مانند انگلیسی، مراحل مشابه دارد، با این تفاوت که نیازی به وارد کردن شماره پاسپورت نخواهید داشت.

آیا شماره‌ای که وارد می‌کنیم باید حتما به نام خودمان باشد؟

بر اساس اطلاعاتی که ما جمع‌آوری کرده ایم نیازی نیست که سیمکارتی که شماره اش را در وبسایت وارد می‌کنید حتما به نام خودتان باشد. مهم این است که به سیم‌کارت مورد نظر دسترسی داشته باشید و کد تاییدی که برایتان پیامک می‌شود را وارد کنید.

چگونه کارت دیجیتال واکسن بگیریم؟

برای دریافت کارت واکسن دیجیتال کرونا کافی است وارد سامانه ثبت نام واکسیناسیون کرونا شوید. بعد از ورود به سایت بسته به نیاز گزینه کارت واکسن فارسی یا انگلیسی را انتخاب کنید. برای مثال بعد از کلیک روی کارت واکسن انگلیسی صفحه‌ای باز می‌شود و در آن اطلاعاتی مانند کد ملی، تاریخ تولد، نام و نام خانوادگی انگلیسی، شماره موبایل و شماره گذرنامه موردنیاز است.

کارت واکسن دیجیتال کرونا چیست و چگونه دریافت کینم؟

بعد از تکمیل اطلاعات یک کد تایید به موبایل شما ارسال می‌شود و با واردکردن آن و تایید، پیامی با عنوان «درخواست شما با موفقیت ثبت شد. آدرس اینترنتی کارت واکسن به تلفن همراه شما پیامک خواهد شد» نمایش داده می‌شود و لینک دریافت کارت واکسن برای شما پیامک خواهد شد.

کارت واکسن دیجیتال کرونا چیست و چگونه دریافت کنیم؟

مسافران سفرهای بین‌المللی باید دو هفته قبل از سفر خود برای دریافت کارت دیجیتال واکسن کرونا اقدام کنند. این افراد باید واکسینه کامل باشند؛ یعنی حداقل دو دوز واکسن مورد تأیید کشور مقصد را دریافت کرده باشند.

اگر اطلاعات کارت واکسن‌مان اشتباه بود چه کار کنیم؟

در صورتیکه پس از دریافت کارت واکسن دیجیتال خود متوجه مغایرت اطلاعات آن شدید وارد وبسایت واکسیناسیون کرونا شده و بر روی گزینه «ورود به گزارش ثبت مغایرت در کارت واکسن دیجیتال» کلیک کنید. در تب باز شده با اطلاعات زیر مواجه می‌شوید که مطابق آن می‌توانید مغایرت را گزارش دهید.

هرآنچه باید درباره کارت دیجیتال واکسن کرونا بدانید 1

آیا دریافت کارت دیجیتال واکسن هزینه دارد؟

تمامی مراحل ثبت‌نام و صدور کارت واکسن، چه برای شهروندان و چه مسافران سفرهای خارجی، رایگان است و نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌‌ای ندارد.

آیا داشتن کارت واکسن دیجیتال انگلیسی برای سفر کافی هست؟

بله، با داشتن کارت واکسن دیجیتالی به زبان انگلیسی شما می‌توانید سفر کنید. جهت تعیین اصالت کارت واکسن دیجیتال انگلیسی (مخصوص مسافران به خارج کشور)، کافی است بارکد دوبعدی (QR-Code) مندرج روی کارت توسط یک گوشی تلفن همراه اسکن شود. این موضوع به تمامی آژانس های مسافرتی، شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی مستقر در کشور و سایر شرکت های ذیربط منعکس شده است و نیازی به ترجمه یا مهر تایید ارگان خاصی نیست.

کارت واکسن دیجیتال چه مدت اعتبار دارد؟

بر اساس اطلاعاتی که ما جمع‌آوری کرده‌ایم اعتبار کارت واکسن دیجیتال محدود نیست و طبق منابع باید حداقل دو هفته قبل از سفر برای دریافت کارت واکسن اقدام کرد. یعنی مسافران سفرهای بین‌المللی باید دو هفته قبل از سفر خود برای دریافت کارت دیجیتال واکسن کرونا اقدام کنند.

آیا بعد از دوز اول نیز امکان تهیه کارت واکسن هست؟

خیر، بر اساس اطلاعیه وزارت بهداشت، تنها افرادی که دو دوز واکسن دریافت کرده اند می‌توانند کارت واکسن دریافت کنند. در این اطلاعیه آمده است: افراد باید واکسینه کامل باشند؛ یعنی حداقل دو دوز واکسن مورد تأیید کشور مقصد را دریافت کرده باشند.

چه زمانی بعد از تزریق واکسن درخواست صدور کارت بدهیم؟

بر اساس اطلاعاتی که ما جمع‌آوری کرده‌ایم، حداکثر بعد از یک روز از زمان دریافت واکسن می‌توانیم برای دریافت کارت واکسن دیجیتال درخواست بدهیم.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *