برای حفظ کیفیت آب از سوی مشترکان چه مواردی باید انجام شود؟

در سایت سازمان آب و فاضلاب استان تهران آمده است که برای حفظ کیفیت آب از سوی مشترکان، موارد زیر پیشنهاد می‌شود:

۱. برای تشخیص این‌که آیا نامناسب بودن کیفیت آب (مانند رنگ، طعم، بو و …) مربوط به تأسیسات داخلی مشترکان است یا مربوط به آب آشامیدنی توزیعی توسط شرکت آب و فاضلاب، شهروندان محترم باید نخستین شیر بعد از کنتور که اغلب داخل پارکینگ یا فضای سبز جلوی در ساختمان است را باز و پس از چند ثانیه، یک لیوان شفاف بلوری تمیز را پر از آب کنند و ویژگی‌های ظاهری آب مانند رنگ، بو، ذرات و ناخالصی‌های موجود را بررسی کنند. در صورت وجود اِشکال در آب خروجی از شیر بعد از کنتور، بلافاصله با سامانه اطلاع‌رسانی ۱۲۲ تماس بگیرند.

ولی چنانچه آب خروجی از نخستین شیر بعد از کنتور فاقد هرگونه مشکل بود به این معناست که تأسیسات داخلی مشترک باعث بروز مشکل شده است و این امر ناشی از استاندارد نبودن لوله‌ها یا فرسودگی تأسیسات است که درنتیجه کیفیت آب توسط تأسیسات داخلی دستخوش تغییرات شده است (مقررات ملی ساختمان ایران-تأسیسات بهداشتی) و برای رفع مشکل کیفیت آب باید تأسیسات داخلی توسط مشترک ترمیم شود.

۲. درصورتی‌که طی مدت‌زمان طولانی از آب شیر برداشت نشده باشد (به‌عنوان‌مثال پس از برگشتن از مسافرت) ضروری است قبل از برداشت آب برای مصرف، حتماً آب مانده در لوله‌ها و تأسیسات تخلیه تا آب تازه وارد لوله‌ها شود و مورد مصرف قرار گیرد. بعضی مشکلات کیفیت آب مانند مزه و بوی آب به مراحل تصفیه یا تکنیک‌های آن مربوط نیست، بلکه به علت ساکن ‌ماندن آب در انتهای لوله‌ها، لوله‌کشی‌های بلند و شبکه‌های کم‌مصرف است.

کیفیت آب

۳. مخازن و پمپ‌های شخصی مورداستفاده توسط مشترکان به علت استاندارد نبودن، نصب نشدن به‌صورت اصولی و شست‌وشو نشدن درست با تواتر زمانی مناسب، می‌توانند سبب ایجاد بو، طعم و رنگ در آب شوند. (مقررات ملی ساختمان ایران-مبحث بیست و دوم: مراقبت و نگه‌داری از ساختمان‌ها)

۴. چنانچه تأسیسات داخلی مشترکان به مخزن ذخیره آب مجهز باشد، برای حفظ کیفیت آب مخازن باید دارای استانداردهای لازم به لحاظ جنس (پلی‌اتیلن)، رنگ (سفید تا در صورت وجود هرگونه آلودگی و کثیفی قابل‌رؤیت و تشخیص باشد)، اندازه (بر اساس جمعیت) و نوع طراحی (دوجداره تا باعث تغییرات دمایی آب نشود و دارای در و محل تخلیه بزرگ باشد تا به‌راحتی شست‌وشو شود) باشند و در تواتر زمانی مشخص بازرسی و شست‌وشو شوند. مخزن باید در محل مسقف و به‌دوراز نور مستقیم خورشید نگه‌داری شود (مقررات ملی ساختمان ایران- مبحث بیست و دوم: مراقبت و نگه‌داری از ساختمان‌ها)

نکات مهم در حفظ کیفیت آب

۵. چنانچه در تأسیسات داخلی دارای پمپ نصب‌شده است، ضروری است محل نصب پمپ بعد از مخزن ذخیره قرار داده شود و مخزن مستقیماً از کنتور آب‌گیری کند.

۶. اگر جنس لوله‌های تأسیسات مشترکان استاندارد نباشد (در اثر گرما و سرما قوس پیدا کرده باشد) و یا لوله‌ها مستعمل و فرسوده باشند، می‌توانند سبب ایجاد رنگ، بو و طعم در آب شوند و بر مقبولیت، گوارایی و کیفیت آب اثر منفی داشته باشند. (مقررات ملی ساختمان ایران-مبحث شانزدهم تأسیسات بهداشتی)

۷. در برخی از مناطق شهر تهران، مالکان از چاه خصوصی برای تأمین آب آشامیدنی استفاده می‌کنند و دارای دو شبکه آب‌رسانی هستند که یکی متعلق به شرکت آبفای استان تهران و دیگری شبکه خصوصی ویژه مشترک است و در برخی موارد دیده شده است که هنگام کاهش فشار آب، استفاده می‌شود. در این صورت به علت آلوده بودن آب چاه‌های خصوصی، استفاده از آب آن‌ها سبب ایجاد آلودگی شدید در آب آشامیدنی توزیعی توسط شرکت آب و فاضلاب می‌شود؛ بنابراین ضروری است که مشترکان به‌منظور محافظت از سلامت، بهداشت و کیفیت آب دریافتی از شرکت آب و فاضلاب دو سامانه را به هم متصل نکنند و از متصل نبودن دو سامانه اطمینان کامل داشته باشند.

۸. گاهی کیفیت آب برداشتی از شیر دارای رنگ سفید است که این رنگ به دلیل هوادهی آب است و باعث افزایش اکسیژن محلول در آب می‌شود که عاملی برای گوارایی و مقبولیت آب است. چنانچه رنگ سفیدآب توأم با بوی شدید وایتکس بود، ضروری است بلافاصله با واحد اطلاع‌رسانی ۱۲۲۲ تماس گرفته شود تا اقدام‌های لازم برای رفع مشکل توسط شرکت آب و فاضلاب انجام شود.

۹. به‌منظور حذف بوی کلر از آب آشامیدنی، آب برداشتی از شیر باید به مدت پنج دقیقه داخل ظرف تمیزی در دمای اتاق نگه داشته شود و سپس برای آشامیدن مورداستفاده قرار گیرد.

۱۰. به‌منظور تهیه آب جوش (برای چای و …) به دلیل ملاحظات بهداشتی، مشترکان باید از شیر آب سرد، آب موردنیاز را برداشت کنند و برداشت آب از شیر آب گرم به علت آن‌که مسیر آب‌گرم‌کن را طی کرده است، مناسب نیست. هم‌چنین برای تهیه آب جوش، جوشاندن آب به مدت یک تا سه دقیقه کافی است.

۱۱. تشکیل رسوب در کتری و سماور ناشی از سختی موقت آب است؛ سختی موقت آب در اثر حرارت، رسوب می‌کند. چنانچه از ظروف پیرکس ضد رسوب برای تهیه آب جوش استفاده کنیم به دلیل ممانعت از تشکیل رسوب لایه چربی روی سطح آب جوش یا چای تشکیل می‌شود.

۱۲. دستگاه‌های تصفیه آب در حقیقت آب‌شیرین‌کن هستند و برای مناطقی کاربرد دارند که دارای آب‌های سنگین و شور هستند. در کلان‌شهر تهران به دلیل استفاده از منابع سطحی آب، آب آشامیدنی توزیعی دارای TDS (کل جامدات محلول) در حد مطلوب بر اساس استاندارد ملی ایران (شماره ۱۰۵۳) است؛ بنابراین در شهر تهران نیاز به استفاده از دستگاه تصفیه خانگی آب نیست.

۱۳. به‌منظور پیش‌گیری از بیماری واگیردار که از طریق تماس دست با شیر آب منتقل می‌شوند، استفاده از شیرهای چشمی در اماکن پرازدحام مانند مدارس، دانشگاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی، مساجد، تفریحگاه‌ها، مراکز بهداشتی، مراکز خرید و … توصیه می‌شود.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *